וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל העבירה את גופות שלושת המחבלים מהפיגוע בשער שכם

5.2.2016 / 19:03

גופות שלושת תושבי קבטיה שהרגו שוטרת מג"ב הושבו דרך מחסום סאלם שליד ג'נין, למרות התנגדות השר ארדן. כוחות הביטחון נערכים להפרות סדר קשות במהלך ההלוויה שנערכת בכניסה הצפונית לעיירה

צילום: סרטוני חובבים שהועלו לרשת, רויטרס, רוני כנפו; עריכה: גדי וינסטוק

ישראל העבירה היום (שישי) לידי הרשות הפלסטינית את גופות שלושת המחבלים שהוציאו לפועל את הפיגוע המשולב בשער שכם שבירושלים ביום רביעי האחרון. הגופות הועברו דרך מעבר סאלם שבאזור ג'נין, וצוותי הסהר האדום קיבלו אותם לידיהם. בפיגוע שאותו ביצעו השלושה, אחמד אבו א-רב, אחמד זכארנה ומוחמד כמיל, תושבי העיירה קבטיה בני 20 ו-21, נהרגה שוטרת מג"ב הדר כהן ונפצעה באורח בינוני עד קשה שוטרת נוספת.

ההלוויות של השלושה נערכות בשעה זו בכניסה הצפונית לקבטיה. המיקום נבחר, לטענת התושבים, במטרה לשבור את הסגר שהטילה ישראל על העיירה ביום הפיגוע. בצה"ל נערכים להפרות סדר קשות ולכן תגברו את הכוחות באזור. כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו כי עד כה נפצעו תשעה בני אדם מאש כוחות הביטחון בכניסה הצפונית לעיירה.

במסגרת מדיניות הענישה הקולקטיבית על אזורים שמהם יוצאים מחבלים, ביום הפיגוע יצאה חטיבת מנשה למבצע בגזרת קבטיה, הסמוכה לג'נין. הכוחות נפרסו במרחב במטרה למנוע כניסה ויציאה של אזרחים, וקציני המנהל האזרחי הבהירו לראשי ההנהגה בקבטיה כי עד להודעה חדשה, אין כוונה לאפשר כניסה ויציאה מהעיירה, למעט במקרים הומניטריים.

עוד בוואלה! NEWS:
עליית מדרגה ברמת הפיגועים: "כבר לא מפגע בודד, אלא התארגנות"
סגר מלא הוטל על קבטיה; תושבים נעצרו בחשד לסיוע לשלושת מחבלים
בעקבות הפיגוע בשער שכם: מעצרים ועימותים בקבטיה

הלוויית שלושת המחבלים בקבטיה שביצעו את הפיגוע בשער שכם, פברואר 2016. טוויטר, צילום מסך
הלווית המחבלים בקבטיה, היום/צילום מסך, טוויטר

בתוך כך, נער פלסטיני בן 14 נהרג מאש צה"ל בעימותים בין כוחות הביטחון ומפגינים באזור חברון - כך דווח בכלי תקשורת פלסטיניים. תחילה נפצע הנער באורח קשה והועבר לקבלת טיפול רפואי, אך לאחר מכן נקבע מותו כתוצאה מירי חי של צה"ל.

עימותים בקבאטיה, ינואר 2016. טוויטר, צילום מסך
עימותים בקבטיה, היום/צילום מסך, טוויטר

במהלך הלילה, לוחמי יחידות מובחרות בפיקודו של אלוף-משנה חזי נחמה טיפסו על גגות בתי המחבלים ועל מבנים נוספים על להגביר את השליטה באזור. כמו כן, למבצע הצטרפו כוחות הנדסה של אוגדת יהודה ושומרון, שערכו מיפוי של בתי המחבלים במסגרת ההכנות להריסתם. תוך כדי הפעילות נעצרו חמישה צעירים, ביניהם בני משפחת המחבלים. חלקם חשודים בסיוע לשלושת המחבלים.

כמו כן, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, הקפיא את היתרי העבודה של משפחות המפגעים. מדובר על עשרות היתרים ששימשו את בני משפחות המחבלים לתעסוקה ולמסחר בישראל.

אתמול ביקר ראש הממשלה בנימין נתניהו את השוטרת שנפצעה בפיגוע, ואמר: "התרשמתי מהאומץ שלה ומהעמידה והאיתנות שלה ושל משפחתה. כולנו כואבים את מותה של הדר כהן הגיבורה שאנו מחבקים". הוא הוסיף כי כוחות הביטחון פועלים למיגור הטרור בקבטיה, ואמר כי "שללנו הרבה היתרי עבודה והיועץ המשפטי לממשלה הודיע לי אתמול שהוא הוסיף 12 בתים לרשימת ההריסה. זה רק חלק מהמאמצים שלנו להילחם בטרור. נוכל לו, זה ייקח זמן, זה מאבק ממושך".

בל"ד: "הגופות מוחזקות בידי השלטונות בניגוד מוחלט לחוקים ולנורמות"

ביום שלישי נפגשו חברי הכנסת באסל גטאס, ג'מאל זחאלקה וחנין זועבי מהרשימה המשותפת עם משפחות מחבלים שגופותיהם מוחזקות בידי ישראל. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען", חברי הכנסת נפגשו בין היתר עם אביו של בהא עליהן, שביצע את פיגוע הדקירה והירי בארמון הנציב בחודש אוקטובר האחרון, שהביא למותם של שלושה בני אדם, ועם מחבלים נוספים ממזרח ירושלים.

הפגישה, שמיקומה לא נודע, נפתחה בדקת דומייה ותפילה לעילוי נשמתם של המחבלים. המשפחות סיפרו על הסבל שבאובדן יקיריהם והדגישו את החשיבות שבהבאת גופותיהם לקבורה, וכן מחו על האופן שבו קרוביהם "הוצאו להורג". חברי הכנסת מצדם הבטיחו כי יפעילו את כל הלחצים האפשריים על מנת להביא את הגופות לקבורה בהקדם האפשרי, והדגישו כי אי החזרתן היא "חטא". מסיעת בל"ד נמסר כי חברי הכנסת של הסיעה נפגשו עם המשפחות שביקשו לשחרר לקבורה את גופות בניהם, והבקשה הועברה לשר לביטחון הפנים גלעד ארדן.

מוחמד כמיל ואחמד זכארנה המחבלים מהפיגוע בשער שכם, ירושלים. פברואר 2016. טוויטר, צילום מסך
"דורשים מהשר ארדן לשחרר את הגופות לקבורה". מוחמד כמיל ואחמד זכארנה/צילום מסך, טוויטר

השר ארדן אמר אתמול בכנס של המכון למדיניות נגד טרור במרכז הבינתחומי בהרצליה כי התעקשותו שלא להחזיר את גופות המחבלים לא מבוססת על חשיבה שזהו צעד מרתיע, אלא במטרה למנוע מסע הלוויה ממלכתי, שמאדיר ומפאר לטענתו את המחבל, ומייצר רצון לחקיינות וקבלת כבוד דומה אצל מפגעים פוטנציאליים נוספים.

ארדן הוסיף: "לצערי, למרות שניסיתי לקדם זאת לא יהיה גירוש של משפחות מחבלים מיהודה ושומרון לעזה''. ארדן אמר כי ניסה לקדם את ההצעה הזאת כצעד מרתיע, אך נתקל בהתנגדות נחרצת הן מצד היועץ המשפטי לממשלה היוצא יהודה וינשטיין והנוכחי אביחי מנדלבליט, בטענה כי צעד זה אינו חוקי.

הלילה פרסמה תנועת בל"ד את תגובתה לפגישה, והדגישה את "חובתה לסייע למשפחות השכולות להשיב את הגופות, המוחזקות בידי השלטונות הישראליים בניגוד מוחלט לחוקים הבינלאומיים ולנורמות האנושיות". בהודעת התנועה נכתב כי היא "שבה ודורשת מהשר לביטחון הפנים גלעד ארדן לשחרר את הגופות על מנת להביא אותן לקבורה, מתוך בסיס דתי והומניטרי".

(עדכון ראשון: 14:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully