וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות התנגדות המשרד להגנת הסביבה: חיפושי הנפט בגולן יוארכו בשנתיים

2.2.2016 / 0:22

אחרי דיון בהתנגדויות שהוגשו החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בצפון לאשר לחברת "אפק" להמשיך לבצע את קידוחי החיפוש. מנכ"ל "אדם, טבע ודין": "המרוויחים היחידים הם אילי הון אמריקנים שייהנו מהרווחים וישאירו אותנו עם הזיהום"

קידוחי נפט ליד הכינרת. אדריאן הרבשטיין
אתר קידוח נפט ברמת הגולן/אדריאן הרבשטיין

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בצפון אישרה אתמול (שני) להאריך לחברת "אפק" את המשך ביצוע קידוחי חיפוש הנפט בגולן בשנתיים נוספות ולאפשר לה לבצע במקביל מבחני הפקה. ההחלטה התקבלה אחרי דיון בהתנגדויות של המשרד להגנת הסביבה, עמותת "אדם, טבע ודין", החברה להגנת הטבע ומטה המאבק נגד קידוחי הנפט בגולן.

לטענת המתנגדים, השטח שבו מתבצעים הקידוחים מוגדר אזור בעל רגישות המים הגבוהה בישראל. בתחומו נמצאים שמורות טבע ונחלים רבים, בהם יהודייה, זוויתן, דליות, ג'ילבון ונחל אל על. מאות המעיינות, הנחלים ומאגרי מי התהום שנמצאים בשטח, הכולל את כל דרום רמת הגולן, מגיעים ברובם הגדול לכנרת או משמשים את ממלכת ירדן, ועלולים להזדהם מהקידוחים.

עוד טוענים המתנגדים כי הכנסת תעשיית הנפט לאזור תהפוך את הגולן לאזור תעשייתי, רווי כבישים, כלי רכב, מכליות, חומרים מסוכנים, רעש וזיהום אוויר ותשנה ללא היכר את הנוף הייחודי שמושך אליו למעלה משני מיליון מטיילים בשנה.

לקריאה נוספת:
תמרורי האזהרה המדאיגים שמעלים קידוחי הנפט בגולן
עוד 200 מטר עומק, והכנרת תשפריץ נפט. או שלא

קידוחי נפט ליד הכינרת. אדריאן הרבשטיין
הנחלים והכינרת עשוי להזדהם. אתר קידוח בגולן/אדריאן הרבשטיין
"המרוויחים היחידים מקידוחי הנפט הם אילי הון אמריקנים שייהנו מהרווחים שבמכירת הנפט וישאירו אותנו עם זיהום האוויר ועם רמת גולן חרבה ותעשייתית"

מנכ"ל "אדם, טבע ודין", עו"ד עמית ברכה, אמר אתמול כי "בזמן שהמדינה סוערת בצדק בעקבות המחקר, שחושף את הנזקים הבריאותיים לתינוקות כתוצאה מזיהום האוויר בצפון, חברי ועדה מחוזית מאשרים תעשיית נפט חדשה ברמת הגולן".

עו"ד ברכה הסביר כי המאבק נגד קידוחי הנפט בגולן הוא מאבק למען קידום אנרגיות מתחדשות, למען התייעלות אנרגטית ולמען הגנה על הסביבה ובריאות הציבור. "כמות הנפט שייתכן שיימצא בגולן לא באמת תעניק פתרון למשק האנרגיה בישראל. את 5% מתצרוכת האנרגיה שלכאורה ניתן יהיה לספק מהנפט ברמת הגולן, ניתן היה להמיר באנרגיה מתחדשת, שאינה חד?פעמית ואינה מזהמת. המרוויחים היחידים מקידוחי הנפט הם אילי הון אמריקנים שייהנו מהרווחים שבמכירת הנפט וישאירו אותנו עם זיהום האוויר ועם רמת גולן חרבה ותעשייתית".

בחברת האנרגיה "אפק", המנהלת את החיפושים, דחו לכל אורך הדרך את החששות של המתנגדים. אחרי אישור המשך קידוחי חיפוש הנפט בגולן בשנתיים נוספות, שבו ואמרו כי נפט בכמויות מסחריות יצמצם את הפערים החברתיים בישראל. "נמשיך לפעול בשיתוף פעולה תוך שקיפות מלאה מול כל רשויות הפיקוח וועדת המעקב מטעם הוועדה המחוזית", מסרו בחברת "אפק" בתגובה להחלטת הוועדה המחוזית. "המשך ביצוע קידוחי החיפוש ברמת הגולן וביצוע מבחני הבאר הכרחיים על מנת לקבוע אם לראשונה בישראל יימצא מאגר נפט מסחרי משמעותי בדרום רמת הגולן שיכול להוות את הפתרון ליוקר המחייה ולצמצום הפערים החברתיים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
נחל ג'ילבון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
"כמות הנפט שייתכן שיימצא בגולן לא באמת תעניק פתרון למשק האנרגיה בישראל". נחל ג'ילבון/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
"כאשר חברי הוועדה מאשרים המשך ביצוע של הקידוחים לאחר תום מגבלת הזמן המקורית, הם נושאים באחריות למהלך מסוכן של התעלמות מחוק הנפט"

האישור המקורי ניתן לחברה לתקופה של שנה, שבמהלכה ביקשה החברה לבצע עשרה קידוחים ברחבי רמת הגולן. אחרי התקופה, לאור הממצאים, אמורה הייתה החברה להגיש תכנית מפורטת אשר תיבחן במסגרת הליכי התכנון והבנייה הרגילים.

עמותת "אדם, טבע ודין", שהגישה התנגדות לתוכנית, טוענת כי החלטת הוועדה המחוזית מנוגדת לתקנות הנפט, המאפשרות סטייה מחוק התכנון והבנייה לתקופה מוגבלת של שנה בלבד עבור כל בקשה לביצוע פעולות קידוח נפט. לפי עמדת "אדם, טבע ודין", בהתאם לתקנות ולפסיקת בית המשפט העליון בעתירה שהגיש הארגון, בתום השנה נדרשת תכנית מאושרת על פי חוק התכנון והבנייה לשם המשך הפעילות בשטח.

עו"ד אורלי אריאב, ראש תחום קהילה וסביבה ב"אדם, טבע ודין" אמרה כי "חברי הוועדה המחוזית הבינו כבר בעת אישור הבקשה הראשונה כי החברה לא תוכל לבצע, תוך שנה, את כל הקידוחים שאותם ביקשה 'אפק', אך אישרו אותה למרות זאת. כאשר חברי הוועדה מאשרים המשך ביצוע של הקידוחים לאחר תום מגבלת הזמן המקורית, הם נושאים באחריות למהלך מסוכן של התעלמות מחוק הנפט, הקובע כי גם חיפושי נפט כפופים לחוק התכנון והבנייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully