וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית הלבן: אובמה יבקר השבוע לראשונה במסגד בארה"ב

31.1.2016 / 9:47

הנשיא האמריקני יבקר במסגד בבולטימור, ישוחח עם חברי הקהילה ויישא דברים במטרה "להדגיש את הנאמנות לחופש דת ואת ההתנגדות לדברי שנאה". בשבוע שעבר נאם לראשונה בשגרירות ישראל: "עלינו לצאת נגד חוסר סובלנות. הרוע ישגשג אם לא נפעל"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(אובמה בטקס בשגרירות ישראל: "כולנו יהודים")

נשיא ארצות הברית ברק אובמה יבקר השבוע במסגד, לראשונה מאז תחילת כהונתו לפני שבע שנים – כך נמסר אמש (שבת) מהבית הלבן. זאת, על פי גורמים בסביבתו של אובמה, במטרה לעודד חופש דת ועל רקע ההתבטאויות ההולכות וגוברות במערכת הפוליטית בארצות הברית בגנותם של מוסלמים. אובמה יגיע ביום רביעי למסגד של "האיגוד המוסלמי של בולטימור", יערוך במקום שיחה עם חברי הקהילה ויישא דברים.

לדברי גורם בכיר בבית הלבן, הנשיא בביקורו "ידגיש את החשיבות של נאמנות לערכים הבסיסיים שלנו – קבלת עמיתינו האמריקנים, יציאה נגד דברי שנאה, דחייה מוחלטת של אדישות והגנה על המסורת של אומתנו של חירות דתית". אובמה, שזו שנתו האחרונה כנשיא, ביקר בעבר במסגדים בביקורים רשמיים במדינות אחרות, אולם לא ביקר במסגד אמריקני.

עוד בוואלה! NEWS:
האישה הראשונה, הפה הגדול והסוציאליסט היהודי: הקרב על הבית הלבן יוצא לדרך
"ניו יורק טיימס" הכריז על תמיכה בקלינטון במרוץ הדמוקרטי
אובמה: "האנטישמיות נמצאת במגמת עלייה, כולנו יהודים"

ברק אובמה עם הילרי קלינטון – מסגד סולטן חסן, קהיר, 2009. AP
"הגנה על המסורת של חירות דתית". הנשיא אובמה ושרת החוץ אז הילרי קלינטון במסגד סולטן חסן, קהיר, 2009/AP

אובמה יצא בעבר נגד אמירות אנטי-מוסלמיות של גורמים פוליטיים, ובראשם של המועמד המוביל במרוץ הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ. לאחר שהמיליארדר קרא לאסור כניסת מוסלמים לארצות הברית, בתגובה לטבח שביצע זוג מהגרים בסן ברנרדינו שבקליפורניה בחודש דצמבר האחרון, והביא למותם של 14 בני אדם, מסר דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט כי דבריו "פוסלים אותו מלרוץ לנשיאות".

בשבוע שעבר נאם אובמה בשגרירות ישראל בוושינגטון לרגל יום הזיכרון הבינלאומי לשואה. "השואה היא פשע ללא מקביל בהיסטוריה, וזרעי השנאה שגרמו לה תמיד היו איתנו", אמר בנאום הראשון של נשיא אמריקני מכהן בשגרירות ישראל בוושינגטון. "עלינו להכיר בעובדה שהאנטישמיות נמצאת במגמת עלייה ברחבי העולם ולא ניתן להכחיש זאת. כשאנו רואים יהודים עוזבים את אירופה, שם משפחתם חיה במשך דורות, בגלל שהם לא מרגישים בטוחים, כשמרכזים יהודיים מותקפים, כשצלבי קרס מופיעים בקמפוסים, אסור לנו לשתוק".

דונלד טראמפ בעימות הרפובליקני השישי. 15 בינואר 2016.. אי-פי, AP
"בעיקר בזמנים של שינוי וחוסר ודאות, אנו מוכנים להיכנע לרצון למצוא אדם אחר ושונה ולהאשים אותו במצוקה". טראמפ/AP, אי-פי

"פעמים רבות", המשיך, "בעיקר בזמנים של שינוי וחוסר ודאות, אנו מוכנים להיכנע לרצון למצוא אדם אחר ושונה ולהאשים אותו במצוקה. אנטישמיות היא ביטוי של רוע שעובר בהיסטוריה האנושית ואם לא נענה לה, לא נענה לצורות אחרות של רוע. כשיהודי מותקף בשל היותו יהודי עלינו להגיב. כולנו יהודים".

"עלינו לצאת נגד חוסר סובלנות", הדגיש אובמה בדבריו. "אנו יודעים כי הרוע יכול לשגשג אם לא נפעל. יש לחוש אמפתיה כלפי המיעוטים – נוצרים, יהודים, מוסלמים או הינדים, מקומיים או פליטים, ישראלים או פלסטינים". הוא אף הזכיר את דבריו של הנשיא ראובן ריבלין, שדיבר על הצורך בסובלנות בקרב יהודים וערבים כאחד. "עבור אמריקנים באופן ספציפי, עלינו להבין כי מדובר במתקפה על הגיוון האתני, על הרעיון שאנשים בעלי רקע שונה יכולים לשגשג יחד. לא נצליח לחסל את השנאה ואת האנטישמיות, אך כמו חסידי אומות העולם, עלינו לעשות כל שביכולותינו. כנשיא, אני עומד על כך שארצות הברית תוביל את המאבק באנטישמיות".

אובמה הדגיש כי גם על מנהיגי דתות שונות לצאת נגד תופעת האנטישמיות. "לכל מרכז דת יש אחריות. המנהיגים צריכים לדבר כשנעשים שינויים בדת שלהם כדי להצדיק טרור או אלימות כלפי יהודים או כל מיעוט אחר. היו גם מוסלמים שהגנו על יהודים במהלך השואה ומוסלמים שיצאו נגד האנטישמיות ועלינו לשמוע עוד קולות כאלה. כל מי שרואה עצמו כמנהיג דתי צריך לשקף את האמת הזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully