וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני אייווה: העימות הרפובליקני הגורלי נערך ללא הכוכב המרכזי

פוקס ניוז, הרשת המארחת את העימות, טוענת כי טראמפ דרש תרומה של 5 מיליון דולרים לקרנות הצדקה שלו בתמורה להשתתפותו בעימות, אך נענה בשלילה. הסנאטור טד קרוז נזף בטראמפ על שבחר להחרים את האירוע

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

בפעם האחרונה לפני הבחירות המקדימות באייווה, ובפעם הראשונה ללא המועמד המוביל דונלד טראמפ, התכנסו הלילה (שישי) שבעת המועמדים המובילים לייצוג המפלגה הרפובליקנית בבחירות לנשיאות ארצות הברית, במסגרת העימות הרפובליקני השביעי שנערך בדה מוין, בירת אייווה.

טראמפ סירב להשתתף בעימות בטענה כי רשת פוקס המארחת אינה מתייחסת אליו כראוי, על רקע הסכסוך בינו לבין המגישה מייגן קלי. במקום זאת, הוא הכריז על קיום אירוע צדקה באוניברסיטת דרייק, שנמצאת במרחק כמה רחובות בלבד מהמבנה שבו נערך העימות. ההודעה עוררה סערה במפלגה הרפובליקנית, ואחד מהמועמדים המובילים, טד קרוז, התחייב לתרום מיליון וחצי דולרים לצדקה אם טראמפ יסכים לעימות אחד על אחד עמו.

ברשת פוקס טענו הלילה כי טראמפ דרש תרומה של חמישה מיליון דולרים לקרנות הצדקה שלו בתמורה להשתתפותו בעימות, וכי הרשת דחתה את הדרישה. עוד נמסר כי בשיחה שקיים יו"ר הרשת, רוג'ר איילס, עם טראמפ, הוא שמע על "חששותיו" של טראמפ מפני השתתפות בעימות שהרשת מארחת.

עוד כתבות בנושא:
פחות משבוע לפריימריז: טראמפ לא ישתתף בעימות הרפובליקני
מחממים מנועים לקראת הפריימריז באיווה: "טראמפ תומך בהפלות"
קלינטון חוששת, טראמפ מברך, סנדרס סולד: התוספת שערערה את המרוץ

טראמפ: "לא אאבד מצביעים גם אם אירה במישהו באמצע ניו יורק". רויטרס
לא משתתף בעימות. טראמפ/רויטרס

העימות הנוכחי, כמו העימותים הקודמים, נערך בשני סבבים. בסבב הראשון, לפני שעות צפיית השיא, נכחו המועמדים הנמצאים במקומות האחרונים בממוצע הסקרים: מנכ"לית HP לשעבר קרלי פיורינה, מושל ארקנסו לשעבר מייק האקבי, הסנאטור לשעבר ריק סנטורום ומושל וירג'יניה לשעבר ג'ים גילמור.

באירוע המרכזי נוכחים המועמדים המובילים, מלבד טראמפ המוביל בפער משמעותי על היתר עם 36.2% תמיכה. בעימות הנוכחי עומדים זה לצד זה הסנאטור טד קרוז, הנמצא במקום השני עם 19.4% תמיכה בסקרים, סנאטור מרקו רוביו שזוכה ל-10.8%, ויתר המועמדים הזוכים לאחוזי תמיכה בודדים: מנתח המוח בן קרסון, מושל פלורידה לשעבר ג'ב בוש, מושל ניו ג'רזי כריס כריסטי, מושל אוהיו ג'ון קייסיק וסנאטור ראנד פול הזוכה ל-2.2% תמיכה בלבד.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
כריס כריסטי בעימות הרפובליקני השישי. 15 בינואר 2016. אי-פי, AP
כריסטי/AP, אי-פי

הסנאטור קרוז נזף בטראמפ על כך שהחליט להחרים את העימות, והודה ליריביו שכן הגיעו. "אני מניאק וכולם על הבמה הזאת טיפשים, שמנים ומכוערים. ובן, אתה מנתח גרוע", אמר קרוז ליריבו בן קרסון, והוסיף: "עכשיו אפשר לשים בצד את החלק של דונלד טראמפ בתכנית".

כריסטי בחר לתקוף דווקא את מועמדת המפלגה הדמוקרטית הילרי קלינטון, ואמר כי היא אינה כשירה להיות נשיאה. בעימות הדמוקרטי האחרון נשאלה קלינטון על השימוש שעשתה בדואר האלקטרוני הפרטי שלה בזמן שהייתה שרת חוץ, ולדבריו, תשובתה הוכיחה שהיא מונעת מנוחות בלבד. הוא הוסיף כי הוא המועמד בעל הסיכוי הטוב ביותר לנצח את קלינטון בבחירות כלליות.

המועמד לראשות המפלגה הרפובליקנית טד קרוז בעימות השישי. 15 בינואר 2016. אי-פי, AP
נמצא במקום השני. טד קרוז/AP, אי-פי

טראמפ רמז אתמול בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו כי שני מועמדים רפובליקנים נוספים מתכוונים להחרים את העימות ולהגיע במקום זאת לאירוע גיוס הכספים שהוא מארגן. "וואו, שני מועמדים התקשרו אתמול בלילה ואמרו שהם רוצים ללכת לאירוע שלי הלילה באוניברסיטת דרייק", צייץ טראמפ, מבלי לנקוב בשמותיהם של המועמדים. לדברים לא התקבל אישור מאף מועמד, אך מייק האקבי וריק סנטורום, שהשתתפו בסבב הראשון, הודיעו כי ינכחו באירוע של טראמפ מיד לאחר העימות.

טראמפ טען שלשום כי היעדרותו מהעימות האחרון לפני הבחירות המקדימות יפגע בשיעורי הצפייה באירוע. "תעריפי הפרסום בעימות של 'פוקס' צונחים!", צייץ וקרא לתומכיו: "הצטרפו לאירוע המיוחד שלי למען אנשי הצבא!". הוא הוסיף וטען כי בתכנית "On the Record" של הרשת השמרנית פורסם כי "87% מהצופים אמרו שלא יצפו בעימות אם אני לא אהיה בו. וואו, איזה כבוד!".

מגיש רשת "פוקס" ביל אוריילי שאל את טראמפ בריאיון אם "לא נראה לך שכדאי שתיישם את אחד מעמודי התווך של אמונתך הנוצרית - סליחה?". בתגובה, טען טראמפ, "זה כנראה הדבר הנכון לעשות, אבל אתה יודע, זה נקרא עין תחת עין. אני מניח שאפשר להסתכל על זה גם ככה". אוריילי השיב: "לא, לא, לא. זה מהברית הישנה. אם אתה נוצרי, ה'עין תחת עין' הולך. זה צריך להיות, 'הפנה את הלחי השנייה'".

המועמד לייצוג המפלגה הרפובליקנית בבחירות דונלד טראמפ והמועמדת לייצוג הדמוקרטים הילרי קלינטון. רויטרס, עיבוד תמונה
על פי הסקרים, טראמפ יפסיד לקלינטון בבחירות לנשיאות/עיבוד תמונה, רויטרס

על פי סקרים שפורסמו שלשום, טראמפ שומר על יתרון ברור בפריימריז. סקר של "RealClearPolitics" שפורסם בסוכנות הידיעות הצרפתית צופה לטראמפ 32.7% אחוזי תמיכה באייווה, ו-36.2% בממוצע ברחבי המצביעים הרפובליקנים בכל ארצות הברית. אחריו קרוז, בפער של כחמש נקודות באייווה ושל כ-15 נקודות ברמה הלאומית. המועמדים הבאים, מרקו רוביו, בן קרסון וג'ב בוש, זוכים לאחוזי תמיכה בודדים, ולא צפויים לאיים על הקמפיין של טראמפ.

סקר נוסף של רשת NBC בשיתוף פעולה עם "וול סטריט ג'ורנל" צופה 32% תמיכה לטראמפ באייווה, כשאחריו קרוז עם 25%, רוביו עם 18%, קרסון עם 8% ובוש עם 4% בלבד. על פי סקר נוסף של רשת ABC, טראמפ יפסיד בבחירות הכלליות מול המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון, אולם ינצח בפער זעום את המועמד השני, ברני סנדרס, שמצמצם בימים האחרונים את הפער מול קלינטון, ועשוי אף לנצח בבחירות המקדימות באיווה.

החל מ-1 בפברואר ולמשך חודש – עד ל"סופר טיוזדיי" – יתבררו תוצאות הבחירות המקדימות במרבית המדינות בארצות הברית, ותתבהר התמונה לקראת הבחירות הכלליות בחודש נובמבר. מרבית התחזיות צופות קרב בין טראמפ לקלינטון על הכניסה לבית הלבן לאחר הנשיא המכהן ברק אובמה. אלא שהכרזתו של ראש עיריית ניו יורק לשעבר מייקל בלומברג כי הוא עשוי להצטרף למרוץ בתחילת חודש מרץ עשויה עוד לטרוף את הקלפים. עם זאת, טרם פורסמו סקרים הצופים את אחוזי התמיכה בבלומברג לנשיאות.

(עדכון ראשון: 23:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully