וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלטון הלינץ': כשהמקסיקנים מאבדים אמון במשטרה

30.1.2016 / 9:00

על אף הצהרות הפוליטיקאים, הקרטלים רק מעמיקים את אחיזתם במקסיקו. הם לא מסתפקים עוד בקשר השתיקה שבחסותו הבריחו סמים לארה"ב ולא בוחלים בעינויים ובחיסולים כדי להשתלט על מוקדי הכוח. האזרחים, שאיבדו אמון בכוחות הביטחון, פונים לאמצעי היחיד שהזעם מותיר להם: לינץ'

עריכה: יותם ווקס, ליאור נאור, צילום: רויטרס

כשאנריקה פניה נייטו רץ לנשיאות מקסיקו, אחת מהבטחות הבחירות המרכזיות שלו הייתה הכרעת המלחמה בקרטלי הסמים החזקים, שהביאו למותם של עשרות אלפי בני אדם בעשור האחרון. שלוש שנים אחרי, דומה שהמדינה המרכז-אמריקנית צוללת לתוך תהום של אנרכיה שלטונית, שבה אזרחים מיואשים לוקחים לידיים את החוק שקיים רק על הנייר.

נתונים שפרסמה הממשלה עצמה בשבוע שעבר חושפים את גודל החידלון שלה בטיפול בסוגיה. בפעם הראשונה זה ארבע שנים, עלה שיעור מקרי הרצח במדינה. המספרים שהעבירו 31 ראשי התביעות במדינות המחוז ובמקסיקו סיטי הבירה הסתכמו ב-17,013 מקרי רצח שאירעו בשנה החולפת - עלייה של 9% לעומת 2014. אמנם מקרי פשע אחרים דוגמת חטיפה וסחיטה באיומים פחתו, אך ככל הנראה מדובר בתוצאה של השינוי הטקטי והאכזרי שנוקטים ברוני הסמים כדי לממש את מטרותיהם.

אלו לא המספרים המדהימים היחידים שעולים כשבוחנים את מלחמות הסמים במקסיקו. מחקר חדש שפורסם לאחרונה חשף כי בחמש מדינות המחוז שבהן הפשיעה המאורגנת משתוללת בצורה הקשה ביותר – צ'יוואווה, סינלואה, דורנגו, גררו ונאיאריט – תוחלת החיים של הגברים ירדה בין השנים 2010-2005 בשנה אחת בממוצע, חרף השיפור במערכת הבריאות והפיתוחים הטכנולוגיים.

עוד בוואלה! NEWS:
תמונה ראשונה של "אל צ'אפו" בכלא
נגיף הזיקה צפוי להתפשט בכל יבשת אמריקה
אובמה: "האנטישמיות במגמת עלייה, כולנו יהודים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כשאלו הם פני הדברים, אין פלא שכישלון אבטחה מפואר הנוגע לאדם המסוכן ביותר במדינה מוצג לבסוף כהישג של הממשלה. בתחילת החודש נלכד ברון הסמים חואקין גוזמן, הידוע בכינויו אל צ'אפו, אחרי שהיתל בכוחות הביטחון במשך חצי השנה שחלפה מאז שנמלט מהכלא השמור ביותר במדינה. בעקבות התרברבותו של אל צ'אפו ואורח החיים שלו, אותרו עקבותיו והוא הושב למתקן באלטיפלאנו, והפעם ננקטו אמצעים רבים כדי למנוע ממנו לחמוק בפעם השלישית.

בניסיון לשקם את תדמיתו הרעועה, הכריז הנשיא על לכידתו של ברון הסמים, המבוקש גם בארצות הברית. "המשימה הושלמה", כתב פניה נייטו בחשבון הטוויטר שלו. "אין ארגון שלא ניתן להתעמת איתו", טען. למרות ההצהרות מלאות הביטחון, בשטח התושבים פחות בולעים את התעמולה, ולוקחים את החוק לידיהם.

אל צ'אפו ברון סמים מקסיקני חואקין גוזמן. AP
לא יחמוק בשלישית? אל צ'אפו בידי חיילי צבא מקסיקו/AP

דוגמה לכך היא אירוע שקרה לפני כמה חודשים בעיר אחלפאן. שני אחים תמימים, שעבדו בחברה שעורכת סקרים על צריכת טורטיות, עוררו את חשד התושבים: המקומיים חשבו שהשניים השתתפו במעשי חטיפה בעיר והעבירו אותם לידי המשטרה. אף שהאחים נוקו מכל חשד והועברו במהרה למקום מסתור, התושבים לא התרצו. הם הפסיקו להאמין לרשויות וצלצלו בפעמוני הכנסייה בכיכר המרכזית בעיר. מאות אנשים התאספו במהירות והידפקו על שערי מבנה הממשל בעיר. הם הציתו את הספרייה שבמתחם והצליחו לשחרר את האחים מידי המשטרה. חייהם של הסוקרים הגיעו לסופם הטראגי לאחר שרוכב אופנוע חבוש קסדה צעד למרכז ההתקהלות, שפך דלק על האחים המעולפים מהלינץ' שעשו בהם התושבים המשולהבים, והצית אותם.

תיעוד מחריד של התקרית שודר שוב ושוב בתקשורת המקומית במשך ימים ועורר גינוי וזעזוע. גורמים ברשויות המקומיות הטילו את האשמה על ההמון ועל השמועות שהופצו על כך ששני האחים הם חוטפי ילדים. המקומיים, לעומת זאת, הסבירו את האירוע הקשה בכך שהם מאסו בשחיתות הממשלתית ובאדישות שלה לצרותיהם.

תוצאת הנסיבות הללו היא התגברות תופעת הלינצ'ים במדינה בת 121 מיליון התושבים. בהתבסס על עדויות, ב-2015 אירעו יותר מעשי לינץ' מבכל שנה אחרת זה יותר מרבע מאה. לפחות 78 מקרים כאלו התרחשו בשנה החולפת, יותר מפי שניים מב-2014. במדינה שבה 98% ממקרי הרצח כלל לא נפתרים ורק 12% מהפשעים מדווחים בשל חוסר האמון ברשויות, קשה למצוא רבים שישליכו יהבם על עוד הבטחה של פוליטיקאי.

פינת זיכרון במקום שבו נרצחו שני סוקרים בידי המון זועם בעיר אחלפן שבמקסיקו, אוקטובר 2015. AP
הוכו והוצתו. פינת זיכרון במקום שבו נרצחו שני הסוקרים באחלפן/AP

"יש משבר בכל הנוגע להתגברות מעשי האלימות והפשיעה, במקביל לשחיקת שלטון החוק", הסביר פרופ' ראול רודריגז גילן, מחבר הספר "לינצ'ים במקסיקו, 1988-2014", בריאיון לניו יורק טיימס. "ללינץ' יש משמעות כפולה. האנשים עושים לינץ' גם בחשוד וגם בסמל של סמכות המדינה".

אפילו המשטרה נפלה קורבן לתופעת הלינצ'ים. בשנה שעברה הוכו קשות חמישה שוטרים בידי מקומיים לאחר שהרגו אחד מהתושבים במהלך פעילות באזור, ושניים מהם מתו מפצעיהם. באיצטפלפה שבבירה מקסיקו סיטי, תושבים תלו שלטים ובהם הזהירו כי הם לא יסגירו גנבים למשטרה, אלא יזכו בנקמה. בחודש ספטמבר האחרון הוצתו במדינת המחוז צ'יפאס שני גברים שהואשמו בגניבת כלי רכב.

שתי גופות מפוחמות

אחד האירועים המשמעותיים ביותר שגרמו לקריסת תדמיתה של הממשלה הפדרלית בעיני הציבור היה היעלמותם של 43 סטודנטים לפני כשנה וחצי. האוטובוס של הקבוצה, שהייתה בדרכה להשתתף בהפגנה בעיר איגואלה שבמדינת המחוז גררו, נעצר על ידי שוטרים ששיתפו פעולה עם קרטל סמים. בעימותים נהרגו שישה סטודנטים ועוד כ-25 מחברי הסמינר נפצעו. 43 אחרים נמסרו לידי כנופיית "גררוס אונידוס", וחבריה עינו אותם ושרפו אותם למוות.

הפרשה הכתה גלים מעבר לגבולותיה של מקסיקו; כל העולם צפה כיצד הרשויות במדינה לא מצליחות לגלות מה עלה בגורלם של עשרות סטודנטים, שרק רצו לממש את זכותם הדמוקרטית להפגין. חקירה מאומצת הצליחה להוביל למציאת שרידי הגופות המפוחמות של שניים מהנעדרים, והם הועברו לאירופה לצורך זיהוי די-אן-איי. יתר הקורבנות טרם אותרו, אם כי באחרונה מסרה התביעה הכללית של מקסיקו כי חלה התקדמות בחקירה, שבמהלכה נעצרו כבר 80 חשודים, ובהם שוטרים רבים ואף ראש העיר איגואלה ואשתו.

מהומות במקסיקו סיטי בשל רצח 43 סטודנטים. מקסיקו – 8 בנובמבר 2014. רויטרס
גופותיהם של 41 בני אדם עדיין לא נמצאו. מהומות בעקבות רצח הסטודנטים/רויטרס

היעלמות 43 הסטודנטים חשפה גם טפח מהקשר בין הקרטלים לרשויות אכיפת החוק ולממשל. הברונים הגדולים כבר לא מסתפקים רק במזומנים שהם גורפים לכיסם בזכות הסחר הלא חוקי בסמים. הם לוטשים את עיניהם לעבר הפוליטיקה ואל המשאבים הרבים שהיא יכולה להעניק להם. מהלך כזה אירע בתחילת החודש בעיר טמיקסקו שבמדינת המחוז מורלוס.

ריססו את ראשת העיר

ב-2 בינואר הסתערו כמה רוצחים שכירים על ביתה של ג'יזלה מוטה, שרק כמה שעות לפני כן הושבעה להיות האישה הראשונה בתפקיד ראש העיר טמיקסקו, עם מצע בחירות שהבטיח להילחם בפשיעה. הם ריססו בכדורים את מוטה בת ה-33, שעדיין לבשה את כותונת הלילה שלה, רצחו אותה ונמלטו מהמקום. כמה מהמתנקשים נהרגו בחילופי אש עם כוחות הביטחון ושניים נוספים נעצרו. לטענת המשטרה, הם פעלו מטעם קרטל "לוס רוחוס", שמנסה להשתלט על המחוז.

אף שהמושל הבטיח לא להיכנע לקרטלי הסמים ושלח כוחות מתוגברים לאבטח את ראשי הערים במחוז, ברור למדי שמי שמנסה לשנות את המצב מבפנים, כמו מוטה, נהפך מיד למטרה. כמאה ראשי ערים ברחבי מקסיקו נרצחו בעשור האחרון במגוון שיטות אכזריות, מעריפת ראש ועד סקילה באבנים, מירי קטלני ועד ביתור גופותיהם. בימים שאחרי הרצח הצטרפה אמה של מוטה לתהלוכת מחאה בעיר בהשתתפות מאות בני אדם והדגישה את הלך הרוח שפשה בשנים האחרונות במקסיקו. "אני מקווה שיהיה צדק או שניאלץ לפעול בעצמנו כדי לוודא שהצדק אכן נעשה ושהתיק נסגר", אמרה.

הלווייתה של ראשת העיר טמיקסקו במקסיקו ג'יזלה מוטה, ינואר 2016. רויטרס
נרצחה למחרת ההשבעה. הלווייתה של ראשת העיר ג'יזלה מוטה בטמיקסקו/רויטרס

לקרטלים, כך נראה, נמאס מההסכם הלא כתוב עם ראשי הערים, המושלים והממשלה הפדרלית. במשך כמעט מאה שנה, אפשר להם קשר השתיקה להבריח סמים למדינות היבשת, ובהן השכנה הצפונית ארצות הברית. כעת, במקום לשלם שוחד, הם מכריחים את ראשי העיר לשלם להם, לתת להם חוזים למיזמי בנייה רווחיים ולמנות בעצם את ראשי המשטרה. מושל מורלוס סיפר אחרי הרצח של מוטה כי 13 ראשי עיר נוספים במחוז נמצאים תחת איום וכי ההתנקשות בראשת העיר טמיקסקו הייתה סימן אזהרה.

כשהשחיתות רק הולכת ומעמיקה וכשארגוני הפשיעה רק ממשיכים להתפתח, גם 300 מיליון הדולרים שמקבלת הממשלה במקסיקו סיטי מארצות הברית מדי שנה לא יעזרו. שיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי המדינות לא הצליח למגר את הקרטלים, וושינגטון אף הצהירה באחרונה כי מקסיקו "אינה מדינה בטוחה" והמליצה לאזרחיה להימנע מנסיעה ל-22 מ-32 מדינות המחוז במקסיקו.

עשור שלם של מלחמה אכזרית ורוויה בדם טרם הביא לשינוי של ממש במדינה, והסוף למעשי הרצח ההמוניים, לסחיטת פקידי ממשל ולמעשי הנקם מצד תושבים שאיבדו את אמונם ברשויות אכיפת החוק לא נראה באופק. האנרכיה ואוזלת ידה של ממשלת פניה נייטו עלולות רק להחמיר את המצב, וייתכן שרק שינוי מחשבתי והשקעה גדולה יותר גם במערכת החינוך – כפי שהומלץ לאחרונה בדוח של הבנק העולמי – יולידו את השינוי המיוחל במקסיקו המדממת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully