וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועד מתיישבי השומרון החל לתבוע חברות שלא מספקות שירותים בשטחים

27.1.2016 / 15:02

על רקע העלייה בכמות המקרים החל הוועד לממן ליווי משפטי למתנחלים שיתבעו חברות המסרבות לספק סחורה למי שגר מעבר לקו הירוק. לדברי ח"כ מועלם, יוזמת הצעת חוק לפיצוי בגין סיבה זו, מדובר באפליה הפוגעת במאות אלפי אזרחים. דיווח מאולפן וואלה! NEWS

צילום: רויטרס עריכה: ניר חן

אי מתן שירות מצד חברות פרטיות וספקים לתושבי יהודה ושומרון היא תופעה מוכרת כבר לא מעט שנים. ועד מתיישבי השומרון פועל בנושא כבר משנת 2009 בניסיון ליצור שינוי בנושא, ועל פי הנתונים שנמצאים בידיהם מדי שנה פנו אל הוועד בין 80 ל-140 מתנחלים שלדבריהם סובלים מאפליה. באחרונה אף נרשמה עלייה במספר המקרים שהגיעו לידי הוועד בעקבות גל הטרור הנוכחי.

לא מכבר החליטו בוועד להילחם בתופעה והחליט לפרסם בהתנחלויות כי יממן עורך דין לכל תושב שיתבע את החברות שמסרבות לספק סחורה למי שגר מעבר לקו הירוק. הגישה, כהגדרתם, היא "מבחן ירוחם": מי שמספק סחורה או נותן שירות במרכז עד לירוחם שבדרום, אין הצדקה שלא יעשה את אותו הדבר גם לתושבי יהודה ושומרון.

לקריאה נוספת:
"כיבוש בע"מ": ארגון זכויות אדם קורא לעסקים "להפסיק לממן התנחלויות"
ועד מתיישבי השומרון מממן את פרויקט "השתולים" של ארגון הימין
תחקירן "בצלם" שוחרר ממעצר - אך המשטרה העבירה אותו לבית דין צבאי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"עו"ד אקספרס". המודעה שהפיץ ועד מתיישבי השומרון בקרב המתנחלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

כך, למשל, נציג חברת רהיטים שהתקשר לתושב הבקעה בנוגע לפינת ישיבה שהזמין ושילם גם על ההובלה לביתו, אך זו בוששה לבוא. הנציג השיב לדרישת המזמין לקבל את הסחורה, כפי שניתן לשמוע בהקלטה, בטענה כי "יש סיכון לחיי אדם". כשהלקוח התעקש ואמר שאין שום מצב ביטחוני חריג, עונה הנציג: "אני מדבר על המצב הנוכחי, כמעט מאה ימים במצב ביטחוני כזה. אני יכול להכריח מישהו לנהוג לשם? אני אזכה אותך על ההובלה, למה ללכת עם ראש בקיר". לאחר שהלקוח ממשיך להתעקש, מציע הנציג נקודת מפגש בדרך, וגם כשזה לא מקובל על התושב הוא אומר לו: "בימי שגרה אין בעיה. הוא מגיע אליך מצומת תפוח, מה אני יכול להתווכח עם פחד של בן אדם, איך אני יכול? אם הוא יפגע מיריות של מישהו?".

זו לא הדוגמה היחידה מהעת האחרונה. לוועד הגיע מקרה שבו חברה שמחזיקה בתחנות דלק בשטחים לא מוכנה לשלוח נציג שירות לסגור עסקה עם תושב יהודה ושומרון לגבי תדלוק של כמה כלי רכב שבבעלותו; חברה שקיבלה כסף על ארון ולא הייתה מוכן לשלוח מודד, על אף שכבר שולמה מקדמה ובשעת סגירת העסקה הייתה ידועה לחברה כתובת הלקוח; וחברת מתקני מים שהציעה לתושב הגדה המערבית לספק לו את הגלונים לשתייה במקום עבודתו במרכז הארץ ולא לביתו שבשטחים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
"הוא מגיע אליך מצומת תפוח, מה אני יכול להתווכח עם פחד של בן אדם, איך אני יכול? אם הוא יפגע מיריות של מישהו?"

מאז הפרסום פנו עשרות תושבים אל הוועד. עד כה הוצאו מטעם עו"ד אלעד שאול אלבז שישה מכתבי התראה טרום תביעת פיצוים לחברות שונות. נכון לרגע זה, בשלושה מהמקרים החברה עדכנה לאחר קבלת ההתראה כי תספק את הסחורה, ואכן היא סופקה.

כך, למשל, תושב השומרון שהתעקש לקבל סחורה מספקית מים, קיבל שיחה מנציג שירות ובה נאמר לו: "אני יוצר אתך קשר בעקבות מסמך שנשלח אלינו מעורך דין, כדי לאשר באופן חריג הגעה של טכנאי עם מיכלים בכל עת שתרצה להזמין, שיספק את הסחורה על ידנו ולא על ידי חברת ההפצה. זה יהיה באופן קבוע. כמו כן לתת לך את המספר הישיר שלנו ולא שתזמין דרך חברת ההפצה".

לדברי הוועד, הדבר החמור ביותר הוא שחברות יודעות לסגור עסקאות, אבל לאחר שהכול ידוע וצריך לספק את הסחורה או לתת שירות, פתאום מתחילות הבעיות. לטענתם מדובר באפליה נגד הצרכנים וזה דבר שצריך למנוע אותו.

כרמי צור, התנחלות ויישוב קהילתי בחבל יהודה, המועצה האזורית גוש עציון. דצמבר 2015. מור שאולי
"מבחן ירוחם". ההתנחלות כרמי צור באזור חברון/מור שאולי

חברת הכנסת שולי מועלם, יו"ר סיעת הבית היהודי, תעלה בימים הקרובים הצעת חוק לקריאה טרומית שתימנע את התופעה. על פי ההצעה, ייאסר על ספקי שירות להפלות לרעה לקוחות בשל מקום מגוריהם. ההצעה מחייבת בתי עסק המונים מאה עובדים לפחות המצהירים כי הם נותנים שירות לכל רחבי הארץ. בעל עסק שיעבור על החוק מסתכן בפיצוי בסך 50 אלף שקלים ללא הוכחת נזק.

לדברי מועלם, ישנם שני סוגי אפליה: אחת ייחודית לתושבי יהודה ושומרון, והשנייה שפוגעת גם בתושבי הפריפריה. "ישנה מציאות של אפלייה המאחדת את תושבי הפריפריה עם תושבי יהודה ושומרון והיא הדרישה לשלם 'מחיר מיוחד' עבור שירות. אין הכוונה במצב שבו מדובר על יישוב מרוחק ומבודד, אלא על יישובים הסמוכים לערים גדולות או הממוקמים בסמוך לכבישים ראשיים. כך, למשל, עבור משלוח לאלקנה שבשומרון, הסמוכה לראש העין, או ליישובי עוטף עזה הסמוכים לשדרות או אשקלון, תשלמו יותר עבור הובלת מוצרים ממרכז הארץ".

היא הוסיפה: "תושבי יהודה ושומרון ויישובי הפריפריה משלמים 'מחיר מיוחד' עבור שירות או משלוח למקום מגוריהם - וזה עוד במקרה הטוב. בתי עסק רבים מסרבים לספק משלוח ליישובים שמעבר לקו הירוק. זו אפליה ופגיעה במאות אלפי אזרחים במדינת ישראל. תושבי יהודה ושומרון והפריפריה אינם אזרחים סוג ב' ויש לספק להם שירות באופן שווה".

הפגנה נגד הרצאה של "שוברים שתיקה" באוניברסיטה בירושלים  22 בדצמבר 2015. רוני כנפו, צילום מסך
לפי הצעתה, חברה שלא תספק שירות מעבר לקו הירוק תפצה את הלקוח ב-50 אלף. ח"כ מועלם/צילום מסך, רוני כנפו

מנכ"ל ועד מתיישבי השומרון שגיא קייזלר מסר: "בשנים האחרונות חברות ישראליות מחליטות שהן לא עוברות את הקו הירוק ומפלות הלכה למעשה בין התושבים במדינת ישראל. אנו בוועד נלחמים בהם בכלים שלרשותנו ונמשיך לעשות זאת".

על האופן שבו פועל הוועד אמר: "בחרנו לשדרג את המערכת. הקמנו מערך שלמעשה ייתן מענה מיידי לכל תושב ששילם על מוצר אך לא קיבל שירות עד לבית. עו"ד אקספרס. מדובר בצוות עורכי דין שמרגע התלונה של התושב ולאחר בדיקה מקיפה שלנו, הוא משגר מכתב אזהרה לחברה שיודעת לגבות כסף ולשכנע את הצרכן אך לא יודעת לספק את המוצר או את השירות ונותנים מספיק זמן כדי שיצרו עם האזרח קשר ושיספקו לו את המוצר שהזמין. אם וכאשר לא יעשו כן, הצוות המשפטי שלנו יפעל וילווה את האזרח לתוך משפט ויפעל בכל הכוח עד אשר יפוצה בהתאם".

לדבריו, "מאז הקמת המערך כבר הצלחנו לעשות צדק עם כמה אזרחים ואנו שמחים שהמהלך הזה מצליח לעשות צדק. אנו רואים בחומרה כל ניסיון של אפליה ונמשיך לפעול כך עד אשר כל החברות יספקו את הסחורה שכל כך ידעו לשווק".

יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון מסר בתגובה: "חמור מאוד בעינינו שחברות מסחריות מרשות לעצמן להפלות את תושבי יהודה ושומרון. לכן החלטנו לפעול יחד עם ועד מתיישבי שומרון ולאפשר הגנה משפטית למי שמעוניין. אנחנו מאמינים שפעילות כזו תרתיע חברות ותצמצם את התופעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully