וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקירן "בצלם" שוחרר ממעצר - אך המשטרה העבירה אותו לבית דין צבאי

22.1.2016 / 0:45

המחוזי בי-ם קבע כי אין לו סמכות לדון בעניינו של נסר נוואג'עה שנעצר בעקבות תחקיר "עובדה" משום שהוא פלסטיני. ואולם, המשטרה העבירה אותו לבית הדין הצבאי שהאריך את מעצרו בשלושה ימים

צילום: באדיבות תכנית "עובדה" , קשת

למרות שבית המשפט המחוזי בירושלים קבע אתמול (חמישי) כי יש לשחרר ממעצר את תחקירן "בצלם" נסר נוואג'עה, המשטרה העבירה אותו אמש לכלא עופר כדי להאריך את מעצרו בבית דין צבאי. נוואג'עה נעצר בעקבות תחקיר "עובדה" ששודר בערוץ 2 בחשד למגע עם סוכן זר. בעקבות העברתו לכלא עופר הודיעה עורכת דינו גבי לסקי כי תפנה לבית המשפט כדי למנוע הליך בבית הדין הצבאי נגדו בגין ביזיון בית המשפט. בית הדין הצבאי האריך את מעצרו בשלושה ימים.

נוואג'עה נעצר שלשום לפנות בוקר והובא לבית משפט השלום בירושלים, שקבע כי אין לבית משפט ישראלי את הסמכות לדון בעניינו, שכן הוא פלסטיני, ושחרר אותו ללא תנאים. המשטרה ערערה על ההחלטה ובית המשפט המחוזי בעיר דחה היום את הערעור. המשטרה ויתרה על ערעור נוסף לעליון, ובמקום זאת העבירה את נוואג'עה לידי הצבא בכלא עופר.

בנוסף לנוואג'עה בית המשפט המחוזי דן אתמול גם בעניינם של שני חשודים נוספים בפרשה, עזרא נאווי וגיא בוטביה. השלושה חשודים במגע עם סוכן זר וקשירת קשר לביצוע פשע. מעצרם של נאווי ובוטביה הוארך עד יום ראשון.

עוד בוואלה! NEWS:
"הבתים נקנו כדת וכדין": עשרות מתנחלים נכנסו למבנים נטושים בחברון
נתניהו: "על אירופה לראות בנו בעלי ברית, כפי שעושות מדינות המפרץ"
אביו של גל בק על ההחלטה לסגור את התיק: "ההיגיון שלי לא מבין זאת"

נסר נוואג'עה, פעיל שמאל שנעצר בחשד למגע עם סוכן זר. פייסבוק בצלם, צילום מסך
נסר נוואג'עה/צילום מסך, פייסבוק בצלם

השופט משה יועד הכהן קבע בדיון כי "הערר מנוסח באופן שמנסה להטעות את בית המשפט מאחר שהוא מייחס לשלושת המשיבים סדרה ארוכה של עבירות מבלי לפרט מה קשור לכל אחד מהמשיבים בנפרד. זו פגיעה משמעותית באופן הגשת הערעור בהעמדת החומר בפני בית המשפט בעניין זה".

בנוגע לעניין העקרוני של סמכות בית משפט ישראלי לדון בנושא כתב השופט כי בית המשפט צדק "כשקבע כי הנושא המדובר איננו נושא הקשור במישרין בביטחון המדינה, סדרי המשטר בה, פעילותה התקינה, רכושה או כלכלתה וכמו כן אין המדובר בפגיעה בחיי אזרח ישראלי".

לדבריו, על פי פרשנות החוק בנושא של בית המשפט העליון, החריגות שמאפשרת סמכות שיפוטית לבית משפט ישראלי בנוגע לחשוד פלסטיני לא עומדות במקרה הזה אלא במקרים שבהם נפגע אינטרס אסטרטגי של המדינה. "לאור האמור הערר נדחה והמשיב ישוחרר מן המעצר באופן מידי", פסק השופט.

עוד באותו נושא

הותר לפרסום: עזרא נאווי הוא פעיל השמאל שחשוד במגע עם סוכן זר

לכתבה המלאה

"אין סמכות לקחת אותו לגוף משפטי אחר"

לטענת עו"ד לסקי, כבר לאחר הדיון הודיעה לה המשטרה שאין בכוונתה להגיש ערעור על ההחלטה ובכוונתה להעבירו לבית הדין הצבאי. לסקי פנתה לשופט יועד הכהן וטענה כי מדובר בביזיון החלטת בית המשפט. לדבריה, "פסק הדין המפורט של שופט המחוזי התנה את עיכוב הביצוע אך ורק להגשת ערער ולא לשום דבר אחר. ללא ערער לקוחי משוחרר ואין סמכות לקחת אותו לגוף משפטי אחר ולהאריך את מעצרו". בנוסף, פנתה לסקי לבית הדין הצבאי עופר והתריעה בפניו כי במידה שידונו בעניין לקוחה הם שותפים לביזיון החלטת בית המשפט המחוזי.

תמונתו של גיא בוטביה שנעצר אתמול בפרשת "תחקיר עובדה",. משה בוטביה, תצפית TPS
העליון דחה את בקשתו לערער. גיא בוטביה/תצפית TPS, משה בוטביה

בתוך כך, עו"ד אנו לוסקי המייצגת את גיא בוטביה הגישה אתמול לבית המשפט העליון בקשה לערער על הארכת מעצרו. בבקשה נכתב כי "תנאי כליאתו הנוכחיים הינם קשים ביותר - הוא מוחזק עם עצורים אשר אלימים כלפיו, בתוך תאים שמעשנים בהם חרף כך שהוא אינו מעשן, הוא נאזק בידיו אף שהוא עבר ניתוחים רבים ביד והרופא המליץ שלא לאזוק אותו פן יגרם לו נזק בלתי הפיך, ונמנע ממנו קבלת ציוד בסיסי חרף הפצרותיו והפצרות באות כוחו. המבקש מצוי במצב נפשי קשה ביותר, על סף שבירה, וקיים חשש ממשי כי המשך כליאתו תגרום לו לפגיעה בלתי הפיכה".

לגבי האשמות המיוחסים לו כותבה לוסקי כי "טרם התברר מה האשמות הספציפיות נגדו, מלבד ציון הסעיף הכללי בחוק העונשין. כמו כן, ובניגוד לטענת המשטרה, המבקש לא שמר על זכות השתיקה, אלא סיפק גרסה מתומצתת ועקבית... המשך מעצרו של המבקש לצורך כך שישאלו אותו שוב ושוב את אותן השאלות לא יועיל". הערב דחה בית המשפט את הבקשה.

(עדכון ראשון: 20:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully