וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהגי מוניות נגד אפליקציית "אובר": "פרצה לחטיפות ולאונס"

25.1.2016 / 19:45

אחרי הצהרתו של ראש הממשלה כי בכוונתו לקדם בישראל את פעילות החברה, שמציעה שירות תחבורה שיתופית, נהגי המוניות חוששים לפרנסתם ומזהירים מפני סכנות אפשריות: "אדם יבקש הסעה לפסגת זאב ופתאום ימצא את עצמו ברמאללה". ריאיון לאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

העימות בין שר התחבורה, ישראל כץ, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, אתמול (ראשון) על ענף המוניות והודעת נתניהו כי בכוונתו לקדם את הפעלת חברת ההסעות "אובר" (Uber) גורמים לחשש בקרב נהגי המוניות בארץ. נהגים רבים שהשקיעו מאות ואלפי שקלים במשך השנים להכשרתם ולרכישת "זכות ציבורית" להפעלת מונית חוששים מפגיעה בפרנסתם ומקריסת הענף בכלל. "אם רוצים להוריד את יוקר המחייה ולהוזיל עלויות שיבואו ויורידו לנו את מחירי הביטוח, מחירי הסולר והדלק ומחירי הזכות הציבורית", אמר משה עבאדי נהג מונית מנתניה.

חברת "אובר" פועלת בישראל כחברת מוניות רגילה, בעוד שבמדינות רבות בעולם היא מציעה שירות תחבורה שיתופית, "אובר איקס". השירות ניתן באמצעות יישום שמאפשר לנהגים פרטיים להציע את שירותיהם ללקוחות מזדמנים. במשך שנים ניסתה החברה להכניס את השירות גם לישראל אך נבלמה על ידי משרד התחבורה, משום שנהג שרוצה להסיע נוסעים צריך לקבל תחילה הכשרה ורישיון מהמשרד. בנוסף, על מנת להסיע נוסעים יש לקנות מהמדינה "זכות ציבורית" בסכום של 250 אלף שקלים או לשכור אותה עבור 1,500 שקלים בחודש.

עוד בוואלה! NEWS:
שתי נשים נפצעו אנוש ובינוני בפיגוע דקירה בבית חורון שבבנימין
התיעוד שחשף: כך הפלילה המשטרה את ראש עיריית נצרת עילית
שלג יורד באזור ירושלים; הוכרז מצב חירום בחברת החשמל

ישיבת ממשלה 24 ינואר 2016. אוהד צויגנברג, מערכת וואלה! NEWS
"איך הוא יפקיר את החיים של האזרחים?". נתניהו בישיבת הממשלה, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, אוהד צויגנברג

מצליח שבתאי, יו"ר ועד נהגי המוניות בירושלים, אמר כי "'אובר' רוצה להוזיל את העלויות לטובת הצרכנים, והיא יכולה לעשות את זה כי היא מקבלת את ההטבות שלנו אין. נהג פרטי לא צריך להשכיר מספר, לא צריך לשלם ביטוח מיוחד. התחרות לא תהיה שוויונית. שהמדינה בשלב הראשון תחזיר לנו את הכסף ששילמנו עבור הזכות הציבורית, כדי שנוכל לנסוע בלי כמו ש'אובר' נוסעת. מעבר לזה, יכולים להוזיל לנו את מחירי הפרמיה של הביטוח. אני משלם היום 15 אלף שקל ביטוח בשנה".

לדבריו, מי שמרוויח מהעלויות הגבוהות היא המדינה ולא נהגי המוניות. "מחיר המונית גבוה, לנהג מונית היום קשה להתפרנס, זה דבר יקר, לא כל אחד יכול לנסוע במונית כי זה יקר". לטענתו, המצב הביטחוני הוא סיבה נוספת שבגללה יש למנוע הפעלת שירות נסיעה שיתופית. "שמשרד התחבורה ייתן לנו לעשות הסעה שיתופית, אנחנו יכולים, מוכשרים ומקצועיים. עברנו הכשרה על ידי משרד התחבורה לשרת ציבור ויש לנו ותק לצד תעודת יושר", אמר. "במצב הביטחוני שקיים בארץ לא יכולים לתת לכל אזרח להשתמש ברכב הפרטי שלו להסיע נוסעים. יהיו פה חטיפות, אדם יכול לבקש הסעה לפסגת זאב ופתאום ימצא את עצמו ברמאללה או בחיזמה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"יהיה פה תוהו ובוהו"

בספטמבר האחרון שלח שבתאי מכתב לחברי ועדת הכלכלה של הכנסת והתריע, לדבריו, על הסכנות בהכנסת "אובר" לשוק המוניות. "אם 'אובר' רוצה להיות תחנת מוניות לגיטימית כמו 'גט טקסי' או 'ריידר' או 'קסטל' בתל אביב, בבקשה, אנחנו מברכים על זה, תחרות זה טוב. אבל צריך שזה יהיה שוויוני".

על הוויכוח בין כץ ונתניהו אמר: "מדובר בוויכוח פוליטי בין השניים ואנחנו נפלנו באמצע. אני חושב שראש הממשלה פשוט לא מעורה בפרטים, אני מאמין שאם הוא ייכנס לעובי הקורה ויראה את כל המשמעויות שנובעות מכניסת 'אובר' לשוק הוא יגיד להם חבר'ה מצטער, תודה רבה. הוא מציג את עצמו כמר ביטחון? ששומר על ביטחון אזרחי ישראל? איך הוא ייתן לאותם בליינים שיוצאים בלילה, איך הוא יפקיר את החיים של האזרחים האלה בידיים שהוא לא יודע של מי הם? בלי פיקוח?".

מתי שבתאי. באדיבות המצולמים
"תחרות זה טוב. אבל צריך שזה יהיה שוויוני". שבתאי/באדיבות המצולמים

גם יהודה בר אור, יו"ר איגוד נהגי המוניות הארצי, התייחס לדברי נתניהו והביע את חששו. "זאת הייתה התבטאות לא ראויה", אמר. "הוא רוצה להכניס טייקונים, מה זה פה? הוא נסע לדאבוס וחזר לוביסט? ראש הממשלה צריך לשבת יחד איתנו, עם הנהגים, לשמוע את הצד שלנו, לראות מסמכים ולהבין במה מדובר. יש פה פרצה למצב של חטיפות ואונס אם ירשו למישהו להכניס בצורה כזאת או אחרת פרייבטים שלא מפוקחים על ידי משרד התחבורה או המשטרה".

"אין שום דרך לפקח על רכבים פרטיים", הוסיף. "הם מספרים סיפורים שהכול מגיע דרך אפליקציה וזה לא נכון. ראינו את זה בהרבה מקומות בעולם במיוחד ברוסיה, נסענו ושילמנו מזומן ולא קיבלנו חשבונית. בלי פיקוח ועם כמות של 250 אלף כלי רכב שיוכלו להיות נהגי מוניות, יהיה פה תוהו ובוהו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"יש תחושה שכל הענף הזה עומד ממש שנייה לפני קריסה טוטאלית". עבאדי/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי בר אור, "שלוש שנים לא העלנו מחירים. כדי להגיע היום לשכר ממוצע במשק כל נהג מונית צריך לעבוד 12 שעות ביום, וזאת בזמן שיש יותר מוניות ממה שצריך. בסוף יבוא אדון נתניהו ויחליט להכניס ביזנס לתחרות איתנו, מבלי לשאול אותנו". הוא הוסיף כי "זה ממש נותן הרגשה שאנחנו מקופחים ואזרחים סוג ב'. אם נתניהו רוצה להפריט אותנו ולהוציא אותנו מהענף שיחזיר לנו את הכסף שהשקענו. אני דורש מראש הממשלה לחזור בו מההחלטה ולהבין שאם הוא עושה דבר כזה, הוא צריך להתנצל בפני נהגי המוניות על שגרם להם בימים האחרונים התקפי לב".

עבאדי סיפר על תחושות חבריו נהגי המוניות. "נהגים מפחדים, יש תחושה שכל הענף הזה עומד ממש שנייה לפני קריסה טוטאלית, אנשים לא ישנים בלילה, אנשים לא בטוחים מה יהיה מחר", סיפר. מי שקנה מספר ב-250 אלף שקל בתור השקעה לטווח ארוך בלחץ, מרגיש שהמדינה עשתה עליו סיבוב, כי עכשיו היא יכולה להפוך כל מכונית למונית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully