וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב גיבתה את דברי השגריר שפירו: "לא אמר דברים חדשים"

דובר מחלקת המדינה התייחס לסערה שעורר נאומו של השגריר בישראל, שאמר כי יש אכיפה לא שוויונית של החוק ביהודה ושומרון. "אמרנו דברים דומים בשיחות פרטיות ובאופן גלוי פעמים רבות"

עריכה: שניר דבוש

ארצות הברית גיבתה אמש (שלישי) את דבריו של השגריר בישראל דן שפירו על האכיפה הלא-שוויונית של החוק ביהודה ושומרון. דובר מחלקת המדינה ג'ון קירבי אמר כי בנאומו של האחרון במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) "לא היה חדש" וכי וושינגטון נותרה מודאגת מאלימות המתנחלים כלפי פלסטינים בשטחים.

"הבענו באופן עקבי את דאגתנו מהאלימות בשני הצדדים ומן הסתם שגינינו בחריפות את מתקפות הטרור שביצעו פלסטינים, כולל אלו האחרונות", הדגיש דובר מחלקת המדינה. "עם זאת נותרנו מודאגים – מודאגים מאוד, ולא הסתרנו זאת וגם הוא (שפירו) לא – לגבי האלימות של המתנחלים נגד הפלסטינים ורכושם בגדה המערבית". קירבי הוסיף כי "משום שאנחנו מעריכים את היחסים עם ישראל, אנו סבורים שזה חשוב שיהיה בינינו דיון כן, פתוח וגלוי לב. הוא לא אמר דברים שלא אמרנו בשיחות פרטיות ובאופן גלוי פעמים רבות".

לקריאה נוספת בנושא
מתקפה מדינית משולבת: ארה"ב ואירופה מחריפות את הטון כלפי ההתנחלויות
שגריר ארה"ב: אכיפה שונה בחוקים בגדה; נתניהו: דבריו לא מקובלים

שגריר ארה"ב בישראל: "יש שתי מערכות חוק בגדה - אחת לישראלים ואחת לפלסטינים". צילום מסך
דבריו עוררו סערה. השגריר שפירו בכנס ה-INSS/צילום מסך

ביום שני מתח שפירו ביקורת על אכיפת החוק ביהודה ושומרון ואמר: "כחברים מסורים של ישראל, אנחנו מאמינה שהיא צריכה לפתח תגובות טובות יותר לשאלות בנוגע לשלטון החוק בגדה. כתב האישום בפרשת דומא הוא דוגמה טובה למחויבות של ישראל לטיפול באירועי טרור ללא קשר למקום, אבל עדיין – יותר מדי תקיפות של פלסטינים נותרות ללא חקירה על ידי הרשויות בישראל. יותר מדי עבריינות אינה מטופלת, ובזמנים מסוימים נראה שיש שתי התייחסויות לשלטון החוק – אחת לישראלים והשנייה לפלסטינים".

שגריר ארצות הברית בישראל הביע פסימיות באשר לפתרון בעתיד הנראה לאופק. "סוף 2015 השאיר אותנו מודאגים מאוד לגבי התגברות המתיחות בין ישראלים לפלסטינים, יחד עם הקיפאון המדיני. אם, כפי שזה נראה, אנחנו בתקופה ממושכת שבה לא יכול להיות משא ומתן ישיר, עלינו למצוא דרכים לשמר את פתרון שתי המדינות לעתיד - הנתיב היחיד של ישראל שימנע ממנה להפוך למדינה דו לאומית, ולמנוע את גל הטרור שאנחנו רואים לאחרונה. כידידה הקרובה ביותר של ישראל, וכתומכת זה זמן במאמצי השלום, אנחנו מרגישים מחויבים להצביע על בעיות מסוימות".

הוא הוסיף: "אנו מודאגים ואובדי עצות בנוגע למדיניות ישראל בנוגע להתנחלויות. הממשלה, וממשלות ישראליות אחרות, הביעה שוב ושוב את מחויבותה של לפתרון שתי המדינות, שיפתור הכרה הדדית, הפרדה והסדרי ביטחון. עם זאת, הפרדה תהפוך ליותר ויותר קשה לאור תכניותיה של ישראל להגדיל את טביעת הרגל של ההתנחלויות. מאחזים מוכשרים על אף בקשותיה של ארצות הברית לא לעשות כן. וזאת כאשר הרס בתי פלסטינים ממשיך".

בתגובה לדברים פרסמה לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו הודעה חריפה. "ביום שבו קוברים אם לשישה שנרצחה, וביום שבו נדקרת אישה הרה - (דבריו של שפירו) אינם מקובלים ואינם נכונים. ישראל אוכפת את החוק כלפי ישראלים וכלפי פלסטינים. מי שאחראית לקיפאון המדיני היא הרשות הפלסטינית, שממשיכה להסית ומסרבת למשא ומתן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully