וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שופט העליון הנדל בביקורת על עונש חופף לאולמרט: "סוג של הנחה"

19.1.2016 / 13:30

פרקליטו של ראש הממשלה לשעבר, עו"ד איל רוזובסקי, טען בערעור בפרשת טלנסקי כי העונש שקיבל בתיק, שמונה חודשי מאסר, צריך להיות בחופף ל-18 חודשי המאסר שקיבל בהולילנד. השופט ניל הנדל: "מה ההיגיון?". אולמרט: "לא יכול לעמוד רגשית במחיר". דיווח לאולפן וואלה! NEWS

צילום: שי מכלוף, גדעון צנטנר. עריכה:ניר חן

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט התייצב הבוקר (שלישי) בבית המשפט העליון לדיון בערעור בהרשעתו במסגרת פרשת טלנסקי. אולמרט הורשע בפרשה זו בעבירות של מרמה והפרת אמונים וקבלת דבר במרמה, ונידון לשמונה חודשי מאסר בפועל וקנס כספי.

בית המשפט קבע כי בזמן שכיהן כראש עיריית ירושלים וכשר התעשייה והמסחר, קיבל אולמרט כספים מאיש העסקים משה טלנסקי ששימשו לצרכיו האישיים ולא דווחו כדין. תחילה זיכה בית המשפט המחוזי בירושלים את אולמרט בתיק, אולם לאחר שהפרקליטות הגישה בערעור את ההקלטות שתיעדה ראש לשכתו לשעבר שולה זקן, הוחזר התיק בהוראת בית המשפט העליון לבית המשפט המחוזי ואולמרט הורשע בעבירות ונשפט למאסר בפועל.

פרקליטו של אולמרט, איל רוזובסקי, התייחס לעניין החפיפה בעונשו של מרשו. "הקביעה כי שמונה חודשים יהיה במצטבר עם העונש שנקבע בפסק הדין בהולילנד היא טעות. בית המשפט היה חייב לנמק מדוע החליט כך אך לא עשה זאת, בעוד ברירת המחדל היא שהעונשים ירוצו בחופף", אמר. השופט ניל הנדל השיב: "אם מדובר בשתי פרשות שונות, מה ההיגיון שירצה את העונשים בחופף? הרי אדם עבר שני מעשים שונים, אז מדוע שיקבל סוג של הנחה? אנחנו לא נתערב רק כי אין הנמקה".

לקריאה נוספת:
במסגרת הסדר טיעון: אולמרט הואשם ויודה בשתי עבירות שיבוש
וינשטיין: לא תיפתח חקירה נגד ברק בחשד לקבלת שוחד בעסקאות נשק
סנגורי אולמרט יציעו לניצן: נמשוך הערעורים תמורת חפיפה בין עונשי המאסר

אולמרט היום בבית המשפט 19 ינואר 2016. אמיל סלמן, הארץ
"האיש תרם ואימץ ילדה, הוא לא צריך להיות בכלא". אולמרט בבית המשפט העליון, הבוקר/הארץ, אמיל סלמן

נציגת המדינה, עורכת הדין נעמי גרנות, הביעה התנגדות לחפיפה. "אמש נחתם הסדר עם אולמרט בתיק השיבוש, שבו הוסכם על עונש של שישה חודשי מאסר שירוצו בחופף (עם הולילנד, י"ב). זו נקודה משמעותית שמאיינת את האפשרות לחפוף עוד ועוד". לדבריה, אין הגיון בחפיפה נוספת.

בנוסף לכך, דחה השופט עוזי פוגלמן את טענת ההגנה כי זקן קיבלה כסף למטרות פוליטיות: "היא עשתה גם דברים שקשורים לפעילות פרטית". רוזובסקי השיב: "עוזר פוליטי גם קובע תור לספר, בתוך עמי אני יושב". פוגלמן עקץ: "כל אחד חי בעם אחר כנראה".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
השופט פוגלמן: "גם אם נעשה שימוש פרטי בקופה פוליטית זה בכל מקרה קבלת דבר במרמה, כי הכספים יועדו למטרות פוליטיות"

השופט יצחק עמית הדגיש כי חובת ההוכחה היא על ההגנה. "הרי 150 אלף דולר נעלמו מקופסה כלא היו. הקופסה הזאת, על מי הנטל להביא ראיות מה היה בה ומה נעשה עם הכספים? האם הנטל לא עבר אליכם?", אמר. רוזובסקי שב והדגיש כי לא מדובר בשימוש למטרות פרטיות: "גם שולה זקן ידעה על הכסף והיא לא חשודה באהדת יתר לאולמרט אבל היא בעצמה לא אמרה דבר על אותם 150 אלף הדולר, וזקן הרי ניסתה לסבך את אולמרט בכל דרך אפשרית". השופט הנדל הוסיף: "גם אם נעשה שימוש פרטי בקופה פוליטית זה בכל מקרה קבלת דבר במרמה, כי הכספים יועדו למטרות פוליטיות".

הדיון מגיע לאחר שבימים האחרונים נעשו ניסיונות מצד סנגוריו של אולמרט להגיע להסכמות עם הפרקליטות, ולפיהן העונש הנוכחי ירוצה בחופף לעונש בן שנה וחצי מאסר בפועל שנגזרו על אולמרט בפרשת הולילנד. עד כה, כאמור, טרם הגיעו הצדדים להבנות בעניין.

שולה זקן משתחררת מכלא נווה תרצה. ראובן קסטרו
"כל אחד חי בעם אחר כנראה". זקן בשחרורה מבית הסוהר/ראובן קסטרו

רוזובסקי ביקש מבית המשפט להתחשב בנסיבות האישיות של מרשו. "בית המשפט לא לקח בחשבון את הנסיבות האישיות של אולמרט. הוא איבד את תפקידו כראש ממשלה וירד מאיגרא רמה. אדם שתרם תרומה רבה כל כך למדינה. העידו ראשי ובכירי המוסד על תרומתו למדינה. האיש הזה תרם, אימץ ילדה שפגשה רעייתו מחוץ לבית יתומים. לא צריך לשלוח אותו למאסר מאחורי סורג ובריח בגלל ששילם כספים לשולה זקן".

בעניין ההקלטות של זקן טען רוזובסקי שנעשו מחיקות בהקלטות. השופט עמית תקף: "מעבר לזה שזה משעמם, למה זה חשוב? הרי אדוני בעצמו אומר שאין מחלוקת לגבי התוכן, אז זה פשוט לא חשוב".

אולמרט: לא התעשרתי מפעילותי רבת השנים

ראש הממשלה לשעבר פנה ללבם של השופטים והתייחס לפעילותו הציבורית במשך עשרות שנים. "המעמד מזכיר לי שפעם נשאלתי על ידי העיתונאי האמריקני צ'ארלי רוז אם אני לא מתבייש לבקש חנינה עבור אדם שנשפט. עניתי: 'מר רוז, אתה מכיר מישהו שחננו אותו ולא הורשע? להבדיל, אני לא באתי לכאן ולא טוען על ההכרעה. אני רוצה לדבר על העונש: לא אטען טענה על תרומתי לקיום המדינה. מה שידוע ידוע, ומה שלא - טוב שכך. מדובר בפעילות של עשרות שנים שמעולם לא התעשרתי בה. העניינים שקובעים את טובת ואיכות חיינו, אנשים רבים שחלקם העידו במשפט. וכבר נאמר: המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו, וגם בכך לא אפרט".

"אני נתון במצב שאני, באופן סובייקטיבי בתחושתי, רואה את זה כמרדף. כשהעדתי במחוזי תחושתי הייתה כמו מי שמולו מכונה שמעיפה כדורי טניס כל הזמן והוא צריך להדוף. כך הרגשתי למעלה מעשר שנים. אני לא יודע מה מוגדר עינוי דין. אני יכול לומר שזה לא קל, לא פשוט. המחירים הם מחירים שאני לא מרגיש שאני יכול רגשית לעמוד ולתאר אותם. כל מי שסובב ואני יקר לו - פנייתי היא רק במישור הזה. אינני מערער על הדברים שנאמרו. אני מדבר רק על דבר אחד: איך נשקל העניין האנושי, האישי. ובהקשר זה, כולכם יודעים אם התעשרתי או העשרתי את מדינת ישראל".

עו"ד רוזובסקי הוסיף בסיום: "העובדה שאולמרט צפוי להיכנס לכלא לא קלה לו ולבני משפחתו, כאדם שצפוי להיכנס לראשונה בחייו לכלא. דבריו של אולמרט יצאו מהלב ונגעו לעניין העונש. בעניין הסדר הטיעון: אולמרט עייף מהתיקים נגדו ויש תחושה של די (enough is enough), ההסדר משרת גם את האינטרס הציבורי וגם את זה של מר אולמרט".

הראיה המרכזית בהרשעת אולמרט

עיקר פרשת טלנסקי נגעה לסכום של כ-300 אלף דולרים במזומן שהוחזקו על ידי מקורבו של אולמרט, אורי מסר, ושמחציתם הועברו לידי זקן. בהכרעת הדין הראשונה קבע בית המשפט כי הפרקליטות לא הצליחה להוכיח כי הכספים שימשו למטרות פוליטיות, אולם גם אין ראיה כי נעשה שימוש פרטי בכספים ועל כן זוכה אולמרט מחמת הספק.

אלא שמאז הפכה זקן לעדת מדינה והשמיעה בפני שופטי המחוזי הקלטות של אולמרט שתועדו בשנת 2012 במהלך משפט הולילנד, ובהן נשמע אולמרט מתאם עם מזכירתו הנאמנה גרסאות. זקן, שלא העידה כלל בתחילת הפרשה, סיפרה כי טלנסקי נהג להעביר מעטפות ובהן כסף מזומן למסר ובהמשך לאולמרט עצמו. חלק מהכסף נרשם ביומנה של זקן והיה לראיה מרכזית בהרשעתו של אולמרט. בין היתר העידה זקן כי חלק מהכספים הועבר לידיה כחלק מבקשתו של אולמרט כי תישאר כמזכירתו עם כניסתו לתפקיד שר התמ"ת ב-2003. בהקלטות שהביאה זקן מודה אולמרט על קבלת הכסף מטלנסקי ומודה כי חלק מהכספים הועברו לטובת זקן עצמה.

דיווח חי מהדיון בבית המשפט

689353023169138688

במוקד ערעורו של אולמרט עומד תקופת המאסר שנגזרה עליו – שמונה חודשי מאסר בפועל. סנגוריו של אולמרט ערערו אמנם על עצם הרשעתו, אולם הם טוענים בין היתר כי השופטים לא התחשבו בתרומתו של אולמרט לביטחון המדינה וכן לזמן הרב שחלף מאז ביצוע העבירות. ייתכן שהסנגורים יסתפקו בענישה שתמיר את תקופת המאסר בעבודות שירות, כלומר שישה חודשי מאסר ומטה, כך שאולמרט יוכל בסופו של יום להימנע ממאסר ממושך.

בהוראת נשיאת בית המשפט העליון, הדיון התקיים בהרכב מורחב של חמישה שופטים בראשות השופט סלים ג'ובראן, שישב גם בראש ההרכב שהרשיע את אולמרט בפרשת הולילנד. ג'ובראן היה השופט היחיד שהרשיע את אולמרט בחודש שעבר גם בעבירת השוחד הגדולה של 500 אלף השקלים שקיבל אחיו מעד המדינה שמואל דכנר, אולם עמדתו הייתה במיעוט מול ארבעה שופטים שזיכו את אולמרט.

מלבד הערעור בפרשת טלנסקי, תלוי ועומד ערעור המדינה בזיכויו של אולמרט בפרשת ראשונטורס וערעורו של אולמרט בגין הרשעתו בפרשת מרכז ההשקעות. אתמול נחתם הסדר טיעון בין הפרקליטות לסנגוריו במסגרת פרשת שיבוש הליכי משפט. לפי ההסדר, אולמרט יודה בשני אישומים של שיבוש מהלכי משפט, ועונשו בגין אישומים אלה יהיה בן חצי שנה, שיחפוף לעונש המאסר שהוטל עליו במסגרת פרשת הולילנד. בנוסף לכך, ייגזר עליו עונש מאסר על תנאי וקנס של 50 אלף שקלים. אולמרט לא יואשם בסעיף של הדחת עד.

(עדכון ראשון: 06:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully