וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "זהו יום טוב, איראן לא תשים ידיה על פצצה גרעינית"

17.1.2016 / 17:54

יום לאחר ההצהרה על יישום הסכם הגרעין אמר נשיא ארצות הברית כי "ההתקדמות ההיסטורית הושגה באמצעות דיפלומטיה, ללא יציאה למלחמה נוספת". לדבריו, וושינגטון תמשיך להגן על ישראל מפני איומי איראן

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נשא הערב (ראשון) נאום בעקבות ההודעה אמש על יישום הסכם הגרעין והסרת הסנקציות מעל איראן. "הסכם הגרעין לא נועד לפתור את כל הפערים בין איראן לארצות הברית", אמר אובמה בתחילת דבריו. "זהו יום טוב", אמר, "איראן לא תשים את ידיה על פצצה גרעינית". בהמשך הדגיש הנשיא כי ארצות הברית תמשיך להגן על ישראל מפני איומי איראן.

הנשיא התייחס גם לעסקת חילופי השבויים בין שתי המדינות, שפחות מ-24 שעות לאחר ההכרזה עליה, יצאה לדרך. "זהו יום טוב, יום שבו אמריקנים משוחררים לחופשי ומוחזקים למשפחותיהם, זה משהו שכולנו יכולים לחגוג". לדבריו, "לחצתי בעצמי על נשיא איראן חסן רוחאני לשחרור האמריקנים שהוחזקו באיראן".

"זהו יום טוב כי זכינו שוב לראות מה אפשרי לעשות באמצעות דיפלומטיה אמריקנית חזקה. השגנו את ההתקדמות ההיסטורית הזו הודות לדיפלומטיה זו ללא יציאה למלחמה נוספת במזרח התיכון", הוסיף אובמה ושיבח את מאמציו של שר החוץ ג'ון קרי. "אלה הדברים שמזכירים לנו מה ניתן להשיג אם נמשיך להנהיג עם כוח וחוכמה".

לקריאה נוספת בנושא
פריחה כלכלית באיראן עם הסרת הסנקציות? "הכסף לא יגיע לעם"
בעוד איראן שבה לחיק המערב, המיליארדים שתקבל יזינו טרור במזה"ת

הנשיא אובמה בנאום ראשון לאחר הסרת הסנקציות על איראן 17 ינואר 2016. רויטרס
"זכינו שוב לראות מה אפשרי לעשות באמצעות דיפלומטיה אמריקנית חזקה"/רויטרס

"אני מקווה כי יישום ההסכם מסמן הזדמנות לאיראן לעבוד בשיתוף פעולה עם מדינות אחרות מסביב לעולם". אובמה התייחס בנאומו גם לסנקציות שהוטלו מוקדם יותר על איראן בעקבות תכנית הטילים הבליסטיים שלה, ואמר כי ארצות הברית תמשיך לאכוף אותן נמרצות.

מוקדם יותר המריא מטוס שוויצרי ועליו שלושה אסירים אמריקנים ובני משפחותיהם מטהראן. חמישה אסירים איראנים מתוך שבעה שעל שחרורם הוסכם בעסקה, יצאו משערי בתי הסוהר שבהם הם הוחזקו.

הארבעה הם העיתונאי ג'ייסון רזאיאן, כתב ה"וושינגטון פוסט", וכן הכומר הנוצרי סעיד עבדיני, אמיר חקמתי, חוקר פרטי וחייל לשעבר בחיל הנחתים והאזרח האמריקני נוסראתוללה חאסראווי אסיר חמישי, הסטודנט מתיו טרבית'יק, שוחרר בנפרד עוד אתמול.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
החל משפטו של כתב הוושינגטון פוסט שנעצר באיראן. רויטרס
רזאיאן, העיתונאי ששוחרר בעסקה/רויטרס
נשיא איראן חסן רוחאני בנאום בפני הפרלמנט בטהראן, 17 בינואר 2016. רויטרס
שיבח את ההנהגה. רוחאני בפרלמנט, היום/רויטרס

מהצד האמריקני, שוחררו עד כה שישה אסירים איראנים מתוך השבעה. שישה מהם מחזיקים באזרחות כפולה ורובם הורשעו או הואשמו בהפרות של הסנקציות שהוטלו על טהראן בשל תכנית הגרעין שלה. זאת אחרי שאתמול חנן אותם הנשיא ברק אובמה. בהראם מצ'ניק וחורסו אפגני שוחררו מבית כלא בעיר יוסטון. טוראג' פרידי, שהיה קשור לפרשה של השניים, כבר משוחרר בערבות.

ארש חרמאן, שהורשע ב-2015 בייצוא של ציוד ניווט של חיל הנחתים לאיראן, יצא גם הוא לחופשי. עורך דין מטעמו של עלי סבונצ'י, שהורשע ב-2014 בגין הפרה של העיצומים, מסר כי מרשו שוחרר היום. נדר מודנלו, שנשלח לשמונה שנות מאסר ב-2013 לאחר שסייע לאיראן לשגר את הלוויין הראשון שלה לחלל, עזב את בית הכלא שבו ריצה את עונשו בווירג'יניה

נשיא איראן רוחאני: "הסנקציות יוסרו בשבועות הקרובים". רויטרס
"רוחאני דחף בעצמו לשחרור האמריקנים"/רויטרס

נשיא איראן חסן רוחאני נאם בשעות הצהריים בפעם השנייה היום והתייחס להסרת הסנקציות. לדבריו, ההסכם שנחתם בין טהראן למעצמות יכול לשמש מודל לפתרון משברים באזור. עם זאת, הוא ביקר את ערב הסעודית, שיחסיה עם איראן הידרדרו לאחרונה, וקרא לה לשנות את מדיניותה. רוחאני הוסיף כי איראן וארצות הברית לא יחדשו את יחסיהן הכלכליים גם לאחר ביטול העיצומים הנוגעים לתכנית הגרעין.

בנאום ששודר בטלוויזיה, הנשיא הודה למנהיג העליון עלי חמינאי, לכוחות הביטחון, לפרלמנט ולמוסדות הדת בהשגת הסכם הגרעין. הוא שיבח את יחסה של סין במהלך השנים שבהן הוחרמה על ידי הקהילה הבינלאומית והבהיר כי ארצו "לא שוכחת את ידידותיה".


(עדכון ראשון: 16:06)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully