וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריחה כלכלית באיראן עם הסרת הסנקציות? "הכסף לא יגיע לעם"

17.1.2016 / 13:35

מאה מיליארד דולר מנכסים מופשרים, הכפלת ייצוא הנפט ושדרוג הצבא הם רק חלק מפירות הסכם הגרעין, שאתמול החל יישומו באופן רשמי. ואולם, יש מי שסבור שרק ההנהגה תהנה מכך. "המצב ימשיך להיות גרוע". ריאיון לאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

עם הסרת הסנקציות שהוכרזה אתמול, באיראן יתחילו כבר היום (ראשון) לנצל את חזרתם לקהילת העסקים הבינלאומית. העיצומים המשתקים שהוטלו על טהראן במהלך השנים האחרונות פגעו קשות בכלכלתה ורבים רואים בהם את מבשרי עלייתו של הנשיא המתון חסן רוחאני. עתה, יופשרו נכסים איראניים בשווי מאה מיליארד דולר, שהוקפאו בעקבות תכנית הגרעין שלה.

פרט לתזרים המוזמנים הגדול לקופתה הדלילה של טהראן, יישום הסכם הגרעין שנחתם ביולי יוביל גם לשובה למערכת הבנקאית העולמית, שממנה הוחרמה שנים רבות. הרפובליקה האסלאמית, שמחזיקה בעתודת הנפט הרביעית בגדולה בעולם, תוכל לסחור בזהב השחור, שמחירו גם ממשיך לצנוח. איראן צפויה להכפיל את מספר חביות הנפט הגולמי שהיא מייצאת מדי יום בתוך שנה – מ-1.1 מיליון כיום לכשני מיליון חביות.

"העם יודע שהכסף לא יגיע אליו", צינן את ההתלהבות פ', תושב איראן, בשיחה עם אולפן וואלה! NEWS. "נכון שרוחאני הכריז על היום כיום חג, אבל אנחנו רואים בכך עוד יום שחור של העם האיראני. הוא זה זאב בעור של כבש. הדת האסלאמית היא דת פוליטית, לכן לא יכול להיות משהו אחר. המצב מהתחלה היה גרוע והוא ימשיך להיות גרוע".

המערב הסיר את הסנקציות מאיראן - כותרות נוספות:
בעוד איראן שבה לחיק המערב, המיליארדים שתקבל יזינו טרור במזה"ת. פרשנות
נתניהו: "איראן ממשיכה להפיץ טרור"; רוחאני: "נקודת מפנה"
עם הסרת הסנקציות: איראן מתכננת עסקאות נשק בסך 21 מיליארד דולר

גבר איראני חולף על פני חלפן כספים בטהראן אחרי הסרת הסנקציות, 17 בינואר 2016. רויטרס
חלפן איראני חולף על פני לוח לשער חליפין בטהראן, היום/רויטרס

כבר בפברואר תצא משלחת מטעם הנציבות האירופית לאיראן כדי לבחון את הקרקע לקראת חידוש העסקים עם מגזר האנרגיה במדינה. בבריסל משתוקקים לחדש את היחסים הכלכליים עם הרפובליקה האסלאמית, שעשויה לשמש תחליף לרוסיה, המספקת שליש מתצרוכת הנפט והגז של האיחוד.

אתמול, עוד בטרם פורסם הדוח הסופי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), טען שר התחבורה עבאס אחונדי כי טהראן תרכוש 114 מטוסים חדשים מהקונצרן האירופי "אירבוס". החברה מסרה אמנם הודעה זהירה, שלפיה תמתין עד לביטול הסופי של העיצומים, אך לפי ההערכות, איראן תזדקק ל-400 כלי טיס חדשים כדי לשדרג את צי המטוסים המיושן שלה, שחווה כמה תאונות קטלניות בשנים האחרונות.

מנהיגיה של איראן לוטשים עיניים גם לחיזוק צבאה, שעדיין מחזיק בארסנל שלו כלי נשק מיושנים. אתמול אמר גורם ביטחוני בכיר לוואלה! NEWS כי לטהראן יש תכנית לרכש צבאי בהיקף של 21 מיליארד דולר. בין היתר, הוזכרו מטוסי הקרב הצרפתיים מדגם "ראפאל" וכן טנקים רוסיים מדגם T-90, שישפרו משמעותית את יכולותיה הצבאיות של איראן.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

רוחאני, מצדו, כבר הבהיר מה הציפיות שלו מהכלכלה האיראנית ביום שאחרי הסרת הסנקציות. בנאום מיוחד שנשא בפרלמנט הבוקר, שבו הוצג התקציב לשנה הבאה, העריך הנשיא כי ארצו תזדקק לכ-30 עד 50 מיליארד דולר של השקעות זרות מדי שנה כדי להגיע ל-8% צמיחה, יעד שאפנתי שאותו הציב רוחאני.

הנשיא אף התייחס לצניחת מחירי הנפט, שצפויים לרדת עוד יותר עם חזרתה של איראן לשוק. הוא הפציר להפסיק את התלות בחומר הגלם ואמר כי משיכת משקיעים זרים היא "הדרך הטובה ביותר לנצל את ההזדמנות של הסרת הסנקציות כדי להאיץ את הכלכלה ואת הביטחון".

(בהפקת השיחה עם פ' עזר רני עמרני, די ג'יי ומנהל "רדיו רן" בפרסית המשוחח מדי יום עם מאזינים מאיראן - Radioran.co.il.www)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully