וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צוות גרמני שבחן 1,500 יצירות ממלחה"ע השנייה קבע: 5 שייכות ליהודים

הצוות קבע כי רובן לא נלקחו מיהודים שלא כחוק, וטען כי ההיסטוריה של כ-500 פריטים היא "שנויה במחלוקת". בקהילה היהודית דרשו חקירה נוספת במהירות, מאחר שניצולי השואה כבר קשישים

חיילי אס.אס  הולנדים, 1941. AP
499 יצירות בעלות "היסטוריה שנויה במחלוקת". חיילי אס-אס ב-1941/AP

צוות שמטרתו הייתה לקבוע מי הבעלים של יותר מ-1,500 יצירות אומנות שהתגלו ב-2012 מטעם ממשלת גרמניה, פרסם שלשום (חמישי) דוח שלפיו רק חמש יצירות נלקחו שלא כחוק מיהודים על ידי הנאצים. הדבר הוביל לביקורת נרחבת בקהילה היהודית, שטענה כי הצוות לא ביצע עבודתו כהלכה וכי בין אותן יצירות אומנות ישנם פריטים נוספים ששייכים ליהודים.

פקחי מס גרמניים מצאו את יצירות האומנות, ובהן גם יצירות של אנרי מאטיס ופבלו פיקאסו, במהלך פשיטה על דירה במינכן של גבר שאביו היה סוחר אומנות בתקופת מלחמת העולם השנייה ומכר יצירות שהיטלר נהג לכנותן "נחותות". מדוח הצוות שגיוס למשימה עלה כי רק חמש מתוך אותן יצירות נגנבו מהיהודים על ידי הנאצים וכי 499 מתוכם בעלות "היסטוריה שנויה במחלוקת". מתוך אותן חמש יצירות, ארבע כבר הוחזרו לבעליהן.

עוד ידיעות מהעולם בוואלה! NEWS:
רגע לפני יישום ההסכם: ארה"ב מפקפקת באמינותה של איראן
עיירה בגרמניה נגד מבקשי המקלט: בריכה ציבורית אסרה כניסה לפליטים
ההסכם נחשף: סוריה תאפשר לרוסיה נוכחות צבאית בלתי מוגבלת בשטחה

רון לאודר מבעלי מניות ערוץ 10, נובמבר 2011. קובי אליהו
"ממצאי המחקר דלים ואינם משביעים רצון". נשיא הקונגרס היהודי העולמי רון לאודר/קובי אליהו

רון לאודר, נשיא הקונגרס היהודי העולמי, פרסם הצהרה שלפיה תוצאות המחקר הן "דלות ואינן משביעות רצון". הוא הוסיף כי הוא "מצפה מגרמניה לעשות עבודה טובה יותר בהתחשב בכך שהזמן הולך ואוזל משום שניצולי השואה הם קשישים". נוסף על כך, הוא האשים את הצוות בכך שניהלו את זמן החקירה בצורה לא טובה.

ראש צוות המחקר אינבורג ברגרין מרקל הגיבה לטענותיו של לאודר והסבירה כי סוחר האומנות שבדירתו נמצאו היצירות מת במאי 2014 בגיל 81, מה שהקשה על החקירה. בצוואתו, ביקש הסוחר להעביר את היצירות למוזיאון לאומנות בשוויץ. בפברואר ידון בית המשפט בשאלת קיום הצוואה.

(עדכון ראשון: 21:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully