וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעצר האמריקנים באיראן: שירת הברבור של המתנגדים להסכם הגרעין

14.1.2016 / 0:34

נסיבות התקרית במפרץ הפרסי היו רק הופעת החימום למגעים הדיפלומטיים לשחרור החיילים. עם פרסום התיעוד שלהם מושפלים על הברכיים, קיוו השמרנים ממשמרות המהפכה לתקוע מקל אחרון בגלגלים של הסכם הגרעין, אך הקשר הצמוד בין שרי החוץ קרי וזריף עמד במבחן

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

מעצרם של עשרה אנשי חיל הים האמריקני בידי משמרות המהפכה האיראניים במפרץ הפרסי הגיע בתזמון כמעט מושלם עבור השמרנים באיראן, ימים ספורים לפני היישום הצפוי של הסכם הגרעין בין טהראן למעצמות. אלא שמערכת היחסים ההדוקה שהתגבשה בין שרי החוץ מוחמד ג'וואד זריף וג'ון קרי, שהספיקו לשוחח בטלפון לפחות חמש פעמים מאז מעצר החיילים, והנחישות בטהראן ובוושינגטון שלא לתת לתקרית להפוך למשבר דיפלומטי, קיררה את ההתלהבות של אנשי משמרות המהפכה.

לכידתן של שתי הסירות, שהיו בדרכן לבחריין ונכנסו למים הטריטוריאליים של איראן, נתנה את אות הפתיחה למשחק דיפלומטי מורכב. זריף נדרש להוכיח את עמדתו העיקשת בפני "השטן הגדול" מחד אך לא לפגום ביחסיו האינטימיים עם קרי מאידך, השמרנים האיראנים קיוו לסחוט עוד כמה נקודות בפוליטיקה הפנימית והאזורית, והרפובליקנים בוושינגטון קיוו להזדמנות אחרונה לתקוע מקל בגלגלים של הסכם הגרעין.

עוד בוואלה! NEWS:
איראן חשפה סרטון ממעצר האמריקנים, זריף קרא ל"דיאלוג וכבוד"
"לקח לקונגרס": איראן טוענת כי ארה"ב התנצלה; המלחים שוחררו
סגן שר החוץ של איראן: הסרת הסנקציות – עד יום ראשון

ההשתלטות האיראנית על עשרה מלחים אמריקנים במפרץ הפרסי, 13 בינואר 2016. טוויטר, צילום מסך
קיוו להביך את זריף ולעורר תגובה חריפה מהרפובליקנים בוושינגטון. תיעוד ההשתלטות על אחת מהסירות האמריקניות/צילום מסך, טוויטר

התיעוד שפרסמו משמרות המהפכה בכלי התקשורת האירניים של החיילים האמריקנים, מושפלים בעת מעצרם, נועד בראש ובראשונה להביך את זריף ולנפץ את הבועה הדיפלומטית ושוחרת השלום שטיפח בחריצות בחודשים האחרונים. "זאת הייתה טעות, זה היה באשמתנו ואנו מתנצלים", אמר אחד החיילים האמריקנים בסרטון שפורסם, ואף הוסיף: "היחס האיראני היה פנטסטי בזמן שהיינו פה. אנו מודים לכם מקרב לב על הכנסת האורחים ועל הסיוע שלכם".

מוקדם יותר, דרש זריף מוושינגטון להתנצל על החדירה למים הטריטוריאליים של מדינתו, ולמרות דיווחים לא מעטים על התנצלות שהועברה ממחלקת המדינה, בבית הלבן הבהירו מעבר לכל ספק כי לא נמסרה כל התנצלות. ההתנצלות המבוימת שפרסמו אנשי משמרות המהפכה הבהירה – את מה ששר החוץ לא הצליח להשיג, אנחנו הבאנו, ובלי להתאמץ.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
אי פארסי. גוגול, צילום מסך
אי פארסי/צילום מסך, גוגול

אולם התמונות כוונו גם כקריצה לעבר הרפובליקנים בוושינגטון, שממשיכים לנסות ולהעביר הצעות שיבלמו או יעכבו את יישומו של הסכם הגרעין. האחרונה שבהן נועדה למנוע מהנשיא ברק אובמה להסיר את הסנקציות שהוטלו על איראן, ועברה בבית הנבחרים מוקדם יותר אתמול, ברוב של 191 קולות מול 106 מתנגדים. בבית הלבן כבר מיהרו להבהיר כי אם החוק יאושר על ידי הקונגרס, אובמה יטיל עליו וטו.

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי ומקבילו מאיראן מוחמד ג'וואד זריף בשולי עצרת האו"ם, ספטמבר 2015. AP
"הוכחה לתפקיד החשוב שיש לדיפלומטיה בכל הנוגע לשמירת ביטחון מדינתנו". קרי וזריף/AP

אלא שזריף סירב להפסיד במאבק המוחות בינו לבין השמרנים, והשיב בהודעה שפרסם באנגלית בחשבון הטוויטר שלו, שהפך בימים האחרונים לזירה של עקיצות דיפלומטיות מהמעלה הראשונה. "אני שמח לראות כי דיאלוג וכבוד, ולא איומים וחוסר מעצורים, פתרו במהירות את הסוגיה", כתב והוסיף, באיום מרומז לארצות הברית, אך גם למדינות הרבות שיצאו נגד איראן לאחר הצתת השגרירות הסעודית בטהראן בשבוע שעבר: "הבה נלמד מהעניין".

התגובות שזרמו מצדו של קרי ביממה האחרונה נשמעו יותר מכול כמו אנחת רווחה גדולה. המשבר נמנע, וקולם של השמרנים באיראן ובארצות הברית שקיוו לנצל את ההזדמנות להרים ראש הושתק ביעילות. "הסוגיה הזו נפתרה בדרכי שלום וביעילות, וזוהי הוכחה לתפקיד החשוב שיש לדיפלומטיה בכל הנוגע לשמירת ביטחון מדינתנו", מסר, במידה לא מבוטלת של גאווה ביחסים הקרובים שגיבש עם מקבילו האיראני.

שר האנרגיה של ארצות הברית ודובר הבית הלבן ג'וש ארנסט, וושינגטון, אפריל 2015. רויטרס
לא שכח להזכיר את ישראל. ארנסט, לצדו של שר האנרגיה ארנסט מוניז, שהיה מעורב בשיחות הגרעין/רויטרס

בניסיון לצנן מעט את הרומן המתקתק בין שרי החוץ, שמרבים להתגאות בהתקדמות הדיפלומטית שהשיגו לאחר 35 שנים של נתק כמעט מוחלט, דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט מסר הודעה שנועדה לשלוח מסר הרגעה לכל אלה שחששו כי וושינגטון וטהראן התקרבו אולי מעט יותר מדי. הוא הבהיר כי ממשלתו מרוצה משחרור החיילים, אולם ארצות הברית עדיין מודאגת מהגיבוי האיראני לארגוני טרור המאיימים על ישראל.

הקשר לאירועים מקרי בהחלט, אך בבליל העניינים שעומדים על סדר היום בין איראן לארצות הברית לשאר העולם, גם תגובה כזאת מספקת בהחלט. בבית הלבן ובלשכתו של זריף הצליחו לסכל עוד ניסיון אחרון לחבל ביישומו של הסכם הגרעין, אולם עד שלא יוסרו הסנקציות, כנראה שכל תקרית – קטנה או גדולה – תהפוך לבת ערובה בידי המתנגדים להסכם.

(עדכון ראשון: 23:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully