וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אלמנות ללא טבעת": בנות הזוג של חללי צה"ל יוצאות למאבק למען הכרה

14.1.2016 / 0:54

קמפיין חדש קורא להעלות את המודעות למעמדן של חברות החללים באמצעות ציור טבעת בעט על האצבע שלהן. "לא מגיע לי להיות שקופה דווקא עכשיו", אומרת בכאב אלה, שהייתה חברתו של פז במשך שבע שנים – עד שנהרג ב"צוק איתן". ריאיון לאולפן וואלה! NEWS

צלם: אבי כהן; עריכה: ניר חן

"אלמנות ללא טבעת" - כך קוראות לעצמן בנות זוגם של חיילי צה"ל שנפלו בפעילויות המבצעיות השונות במסגרת הקמפיין החדש שהושק לאחרונה ברשתות החברתיות, ובו הן מעלות את תמונת ידן ועליה מצוירת טבעת בעט שחור, וקוראות לגולשים להצטרף אליהן. המחאה נוגעת ליחס של משרד הביטחון אליהן, מאחר שאינן מוכרות אלמנות צה"ל כי לא היו נשואות לחיילים שנפלו, ומנסה לעודד תמיכה בעמותה לתמיכה נפשית בבנות הזוג של החללים.

"הרבה אנשים חושבים שבת הזוג היא משהו חולף, אבל פעמים רבות אנחנו היינו הדבר הכי משמעותי עבורם", מספרת אלה בר, בת זוגו של סגן פז אליהו שנהרג במבצע "צוק איתן". "הוא בחר בי להיות שותפה לדרך שלו ולהיות איתו בטוב וברע. כמו שהייתי איתו אז, גם כשהוא מת אני עדיין איתו ואני עדיין חלק ממנו". כעת, הקושי שלה נעוץ ביחס של הגופים הרשמיים כלפיה וכלפי נשים כמותה. "ברגע שהמדינה והגופים הצבאיים לא מתייחסים אלייך כאל משהו שראוי ליחס, זה פוגע. אני הייתי החיים שלו כמו שהוא היה כל החיים שלי. למה אנחנו צריכות להילחם על המקום שלנו ולהוכיח לאנשים מי אנחנו ומה היינו בשבילם? הקטע הזה שלא מדברים איתנו, שלא מזכירים אותנו, שאנחנו לא מקבלות הזמנה לטקסים, שאנחנו לא מצוינות כבנות הזוג של... זה מאוד קשה".

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
נתניהו לא יתמודד נגד עצמו: בוטלו הבחירות לראשות הליכוד
ח"כ ליברמן: "לשבדים אותה מסורת עוד מאז שסחרו עם הנאצים"
איראן חשפה סרטון ממעצר האמריקנים, זריף קרא ל"דיאלוג וכבוד"

"אלמנות ללא טבעת", ינואר 2016. פייסבוק, צילום מסך
מהפייסבוק ועד למשכן. קמפיין "אלמנות ללא טבעת"/צילום מסך, פייסבוק

היא מקווה כי כעת, עם התפשטות הקמפיין ברשתות החברתיות, הקשיים של בנות הזוג ימצאו את דרכם למשכן הכנסת. "הלוואי שזה יגיע לדיונים ולשינויים בחוק. תזכורת לכולם: לא רק המשפחות והאלמנות שנשארו, נשארו גם החברות. אנחנו גם עוברות דברים מאוד קשים, מגיעה לנו התמיכה וההכרה", אמרה, וקראה לגולשים להצטרף לקמפיין ולהוסיף את התיוג "#אלמנות_ללא_טבעת". "ככל שזה יצבור תאוצה, אנשים יבינו שגם אנחנו בסיפור הזה. אנחנו גם קיימות. תעלה המודעות למקום שלנו כחברות של החללים ולעמותה, שמצילה הרבה בנות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

בלי הודעה רשמית על המוות, בלי הזמנה לטקסי זיכרון: "זה אבסורד"

"הטבעת היא סמל למקום שבו אמורה הייתה להיות טבעת נישואים. מקומה נפקד, ונשאר רק הצל"

הקמפיין החל כפרויקט גמר של שלושה סטודנטים בחוג לתקשורת במכללה למנהל, שהחליטו לנסות להעלות את המועדות למעמדן של בנות הזוג כמי שלא מקבלות די יחס. "התחלנו לפרסם את הנושא בפייסבוק והעלנו טור בנושא למגזין האינטרנטי 'זה הדיבור', וכך זה התגלגל וצבר תאוצה", סיפרה הסטודנטית עדי טיג, שיזמה את הפרויקט ביחד עם שלושת חבריה, תום אבירם, סיון דסקל וניצן זיו.

"הטבעת היא סמל למקום שבו אמורה הייתה להיות טבעת נישואים. מקומה נפקד, ונשאר רק הצל", הסבירה טיג את הרעיון שמאחורי התמונה. "ככה נוכל להעלות למודעות את חוסר ההכרה במעמדן של בנות הזוג. בזמן מלחמות ומבצעים הנושא עולה לדיון, אבל לאחר מכן שוב נדחק. לדעתנו יש מקום לדבר עליו בשוטף - ולא רק בזמן מלחמה".

"אלמנות ללא טבעת", ינואר 2016. פייסבוק, צילום מסך
"כשפז נפל לא קיבלתי הודעה רשמית". אלה בר ופז אליהו - וה"טבעת" על אצבעה/צילום מסך, פייסבוק

בר נתקלה בקמפיין בפייסבוק ומיד לאחר מכן יצרה קשר עם טיג. "כתבתי פוסט שצבר לאט לאט תאוצה והמון פרסום ואני ממש שמחה שהנושא הגיע לתמיכה רבה מצד החברה", סיפרה. "כשפז נפל לא קיבלתי על כך הודעה רשמית. לחברות אף אחד לא מודיע. ההורים שלי עשו הכל כדי להגיד לי את זה פנים אל פנים ולא דרך שמועות ורשתות חברתיות, גם זה קורה לחלק מהבנות. זה אבסורד. גם במהלך השבעה, אין שום התייחסות. רק רציתי לדעת מה קרה לאהוב שלי. הם לא מחויבים לדבר איתנו או להתייחס אלינו, וזה יחס מינימלי שמגיע לנו. אנחנו לא מוזמנים לאירועי זיכרון. אני בקשר עם המשפחה שלו והם מזמינים אותו, אבל אם הם לא היו עושים את זה אף אחד היה מזמין אותי. אני חושבת שגם אלמנה וגם חברה חוות את אותו האבל ואת אותו אובדן. הרי הייתי הכי קרובה לפז במשך שבע שנים והכרתי אותו יותר מכולם. הוא בחר בי מכולן, ומגיע לנו המקום הקטן הזה. אנחנו לא דורשות כסף, רק הכרה".

למרות הקשיים שכרוכים בקביעת קריטריונים לנושא כל כך רגיש, דורשת בר התייחסות מינימלית מצד הגורמים הרלוונטיים. "אני מבינה שזה נושא מורכב, אולי לא כל החברות הן חברו מספיק זמן מבחינת משרד הביטחון ולא רוצים להיכנס לקריטריונים בנושא רגיש כזה, אבל לא נמסרה לנו אף תשובה שתסביר למה לא מכירים בנו. אני אשמח אם הרמטכ"ל ישמע את הבקשה שלנו. לא מגיע לי להיות שקופה, דווקא עכשיו, כשהוא איננו. אנחנו מתמודדות עם אבל וכאב רב, והמלחמה מול הגורמים האלה על המקום שלנו לא מוסיפה לנו".

ממשרד הביטחון נמסר: "חוק משפחות חיילים הינו חוק סוציאלי, שנועד עקב פגיעה בפרנסת המשפחה, לדאוג לרווחתה הכלכלית של אלמנתו ו/או הידועה בציבור, אשר ניהלה חיים משותפים ומשק בית משותף עם החלל. החוק, שנחקק על ידי כנסת ישראל, מגדיר בסעיף 'בן משפחה' הזכאי לזכויות מכוח החוק – אלמנה של החלל ובכלל זה אישה שלפני מותו גרה יחד עמו, וביום מותו הייתה 'ידועה בציבור' כאשתו.

"משרד הביטחון רגיש למצבן המיוחד של הארוסות וחברות חללים, ולכן מעמיד תקציב מיוחד באמצעות ועדת התמיכות במשרד לעמותת חברות חללי מערכות ישראל, עמותה אשר מסייעת במתן טיפול רגשי פרטני ו/או קבוצתי, ומלווה אותן, כל עוד נזקקות לכך".

(עדכון ראשון: 22:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully