וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה בנאום מצב האומה: "דאעש מסוכן, אך אין זו מלחמת העולם השלישית"

בנאום "מצב האומה" האחרון שלו התייחס הנשיא למאבק בארגון הקיצוני והדגיש כי על אף שלא מדובר באיום קיומי, יש לפעול כדי להשמידו. על טראמפ אמר: "אסור שפוליטיקאי יעליב מוסלמים". הוא נמנע מלהזכיר את ישראל

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נשא הלילה (רביעי) את נאום "מצב האומה" האחרון שלו, לקראת סיום כהונתו בבית הלבן בשנה הבאה. בנאום מול שני בתי הקונגרס, הנשיא האמריקני התייחס למאבק בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), והדגיש כי אמנם מדובר במאבק בארגון טרור רצחני, אך לא מדובר באיום קיומי על ארצות הברית.

"בעוד שאנו מתמקדים בהשמדת דאעש, טענות מוגזמות על כך שמדובר במלחמת העולם השלישית רק משחקות לטובתם", אמר אובמה והוסיף: "צריך אמנם לעצור את פעילות המוני הלוחמים על מכוניות שטח והנפשות מעוותות המתכננות בבתים ובמחסנים לאיים על אזרחים, אך הם אינם מהווים איום קיומי על מדינתנו".

לדבריו, "זוהי התעמולה שדאעש רוצה לשדר לעולם כדי לגייס לוחמים ואנו לא צריכים לעזור להם כדי להראות שאנו רציניים. אנו גם לא צריכים להרחיק בנות ברית בתואנה השקרית שדאעש מייצג את הדת הגדולה בעולם".


עוד בוואלה! NEWS:
גבר נעצר לאחר שתכנן לחטוף את הכלב של אובמה עם מצ'טה: "אני ישו"
אובמה: "לא אתמוך במועמד לנשיאות שלא יצדד ברפורמת כלי הנשק"
תקנות הנשק בארה"ב: אובמה מנה את מקרי הירי - והזיל דמעה

אובמה נושא את נאום "מצב האומה בוושינגטון". רויטרס
אובמה בנאום מצב האומה, הלילה/רויטרס

"כאדם שמתחיל בכל יום עם תדרוך מודיעיני, אני יודע כי אלו הם זמנים קשים", הוסיף הנשיא. "בימינו, אנו מאוימים פחות מאימפריות נבזיות ויותר ממדינות כושלות. המזרח התיכון עובר שינוי שישפיע במשך תקופה ארוכה, ששורשיו נטועים בעימותים מהאלף הקודם".

אובמה אמר כי העדיפות הראשונה שלו היא "להגן על העם האמריקני ולרדוף אחר ארגוני טרור". "דאעש מהווה איום ישיר על אנשינו, בגלל שבעולם של היום, גם קומץ של טרוריסטים שלא מעריכים את חיי האדם, כולל את חייהם שלהם, יכולים לגרום לנזק רב. הם משתמשים באינטרנט כדי להרעיל את מוחות האנשים בתוך מדינתנו", אמר.

במשך למעלה משנה, הובלנו קואליציה בת 60 מדינות כדי להרוס את המימון של דאעש, להפריע למזימותיהן, לעצור את זרם הלוחמים המגיע לארגון ולמגר את האידיאולוגיה הרשעית שלהם. באמצעות כמעט עשרת אלפים תקיפות, אנו פוגעים בחברי ההנהגה להם, בנפט, במחנות האיומנים ובכלי הנשק שלהם.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אובמה לוחץ את ידו של פול ריאן קודם לנאום "מצב האומה". רויטרס
אובמה לוחץ אץ ידו של ראש בית הנבחרים, פול ראיין/רויטרס

"אם אתם מטילים ספק במחויבות של ארצות הברית להיאבק בטרור – תשאלו את אוסמה בן לאדן", אמר בגיחוך "תשאלו את מנהיג אל-קאעדה בתימן שחוסל בשנה שעברה ואת מבצעי הפיגוע בבנגאזי שיושבים בבית הכלא".

הוא הדגיש כי אין לשוב על טעויות המלחמה בעיראק ולפלוש למדינה במטרה להפיל את השלטון בהן. "אל לנו לנסות להשתלט ולבנות מחדש כל מדינה הנמצאת במשבר – זה מתכון לאסון, שבו נשפך דם של אמריקנים, כמו גם כספים רבים, ובסופו של דבר זה מחליש אותנו. זהו הלקח מוייטנאם ומעיראק".

ברק אובמה מתקבל על ידי הקהל לפני נאום "מצב האומה". רויטרס
הנשיא האמריקני בדרכו לקדמת הבמה/רויטרס

אובמה התייחס בעקיפין לדבריו של המועמד לייצוג המפלגה הרפובליקנית בבחירות לנשיאות, דונלד טראמפ, לפיהם יש לעצור את כניסת המוסלמים למדינה. "אנו צריכים לדחות כל פוליטיקה הפוגעת באנשים בשל גזעם ודתם", אמר אובמה והוסיף: "זה לא עניין תקינות פוליטית, זה עניין של הבנה של מה שגורם לנו להיות חזקים. העולם מכבד אותנו בשל המגוון של האוכלוסיה והפתיחות, והדרך שבה אנו מכבדים כל אמונה".

לדברי אובמה, "כשפוליטיקאים מעליבים מוסלמים, כשמשחיתים מסגד או כשילד סובל מבריונות, זה לא גורם לנו להיות מוגנים יותר, זה פשוט לא בסדר. זה מקטין אותנו בעיני העולם ומקשה עלינו להשיג את מטרותינו".

ברק אובמה נושא את נאום "מצב האומה". רויטרס
"לדחות כל פוליטיקה הפוגעת באנשים בשל גזעם ודתם". אובמה/רויטרס

אובמה לא התייחס כלל לתהליך השלום הישראלי-פלסטיני או ליחסיה של ארצות הברית עם ישראל. בהמשך דבריו הוא התייחס להישגים שונים בממשלו, ביניהם גם חידוש היחסים הדיפלומטים עם קובה. "חמישים שנים של בידוד כשלו מלהביא דמוקרטיה קובה", הדגיש. "לכן חידשנו את היחסים, פתחנו את הדלת לתיירות ולמסחר ופעלנו לשיפור חייהם של אזרחי המדינה". הוא אף חזר על כוונות לסגור את כלא גואנטנמו הידוע לשמצה, ואמר: "אני אמשיך לפעול לסגירת כלא גוואנטנמו. מדובר במתקן יקר ובלתי נחוץ המשרת רק ככלי לגיוס אנשים לשורות האויב".

בנוגע למאבק בשינויי האקלים, אובמה דחה את דבריהם של אלה שפוסלים את האפשרות שמעשי האדם הובילו לשינויים. הוא אמר כי המתנגדים לתיאוריית שינוי האקלים הינם בודדים בלבד. לדבריו, עם התומכים בתיאוריה נמנים היום "הצבא, רוב צמרת העולם העסקי, רוב העם האמריקני וכמעט כל הקהילה המדעית, כמו גם 200 מדינות מסביב לעולם שמסכימות שמדובר בבעיה".

בתחילת דבריו הוא התייחס למצב הכלכלי במדינה, ואמר כי ממשלו פעל רבות כדי ליצור עבודות נוספות ולהתגבר על המשבר הכלכלי ששרר בתחילת כהונתו. "לארצות הברית, נכון לעכשיו, יש את הכלכלה האיתנה ביותר בעולם". למעשה, על פי אובמה "אנו נמצאים במרכז השגשוג הגדול ביותר של שוק העבודה במגזר הפרטי בהיסטוריה. הייצור הביא ליצירת קרוב ל-900 אלף משרות בשש שנים". אובמה אף הוסיף: "כל מי שטוען שהכלכלה נמצאת במגמת נסיגה, בודה דברים מלבו".

ברק אובמה נושא את נאום "מצב האומה" בוושינגטון. רויטרס
הקונגרס עומד לכבודו של הנשיא האמריקני/רויטרס

בהתאם למסורת, הגברת הראשונה אירחה בנאום שורת אמריקנים, שנועדו לשקף את סדר העדיפויות של הנשיא. לצד רעיית סגן הנשיא ג'יל ביידן והיועצת הבכירה ואלרי ג'ארט, 23 בני אדם – בהם עשר נשים – ינכחו בנאום, באזור הישיבה המיוחד ששמור לאורחיה של הגברת הראשונה.

המשפטנית סו-אלן אלן שקראה לרפורמה במערכת הכליאה, סינדי דיאס הנאבקת למען זכויות יוצאי צבא, הסטודנטית לידיה דוסה הפועלת לקידום זכויות אוכלוסיית הילידים והפליט הסורי רפאי חמו הם רק חלק מהאורחים המכובדים. גם אישי ציבור כמו מנכ"ל מיקרוסופט סטיה נאדלה, מושל קונטיקט דנאל מאלוי ונשיא מועצת מחוז שלבי שבטנסי, מארק לוטרל הרפובליקני. כיסא נוסף יישאר ריק, לציון קורבנות מקרי הירי ההמוניים בארצות הברית.

אורחת נוספת היא אדית צ'יילדס, תושבת קרוליינה הדרומית וחברת מועצת העיר גרינווד, שאובמה הודה לה במקרים רבים על תרומתה המיוחדת לקמפיין הבחירות שלו לפני כהונתו הראשונה. "ביוני 2007, הסנאטור דאז ברק אובמה הגיע לעצרת בחירות בגרינווד, וקבוצה קטנה של 38 תומכים הגדירה עבורו את ההתלהבות שהובילה את מערכת הבחירות", נכתב באתר הבית הלבן. "אדית צ'יילדס, סיכמה זאת בקריאה פשוטה: 'Fired up! Ready to go!'". הקריאה הפכה לסיסמת הבחירות הלא רשמית של שני הקמפיינים של אובמה לנשיאות ארצות הברית, ב-2008 וב-2012.

(עדכון ראשון: 20:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully