וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקנות הנשק בארה"ב: אובמה מנה את מקרי הירי - והזיל דמעה

נשיא ארצות הברית הכריז על צו נשיאותי שנועד לצמצם את אירועי הירי ההמוני במדינה. כמו כן, יופנו משאבים להתמודדות עם מקרי ההתאבדות הרבים. "לובי הנשק לא יכול להחזיק את אמריקה כבת ערובה"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא ארצות הברית ברק אובמה הכריז אמש (שלישי) על סדרת פעולות חדשות שנועדו להטיל הגבלות על מכירת כלי הנשק במדינה, במטרה להפחית את מקרי ההרג ההמוני שהתרבו במדינה בשנים האחרונות. "התירוץ הקבוע לחוסר הפעולה בנושא לא מספיק יותר. ארצות הברית צריכה להרגיש דחיפות בטיפול בסוגיית כלי הנשק", אמר אובמה בפתח דבריו.

נשיא ארצות הברית גם התייחס להתנגדות שהתכנית שלו מעוררת בקרב הרפובליקנים ויצרניות כלי הנשק. "הלובי שלהם יכול להחזיק את הקונגרס כבן ערובה, אך הוא לא יכול להחזיק את אמריקה כבת ערובה", הבהיר. הוא קרא למצביעים לזכור בזמן הבחירות "מי היו המנהיגים שעמדו בדרכם של המאמצים לשיפור הבטיחות בנשק".

עוד כתבות מהעולם:
טראמפ השיק תשדיר ראשון: "אערוף את ראש דאעש ואקח להם את הנפט"
היעלמות מוכרי ספרים המתנגדים לסין מסעירה את הונג קונג
רוסיה: ראש המודיעין הצבאי מת בפתאומיות בגיל 58

נשיא ארצות הברית ברק אובמה מכריז בבית הלבן על הגבלות על נשיאת כלי נשק, 5 בינואר 2016. רויטרס
"כולם צריכים לציית לאותם חוקים". אובמה, הערב/רויטרס

"לא מדובר בתכנית לקחת את כלי הנשק מכולם", הדגיש הנשיא, שטען כי הצעדים החדשים אינם סותרים את התיקון השני לחוקה המאפשר לכל אחד להחזיק בכלי נשק. "כולם צריכים לציית לאותם חוקים ורוב האמריקנים ונושאי כלי הנשק מסכימים על כך".

במהלך נאומו, מנה אובמה את אירועי הירי הקטלניים ביותר בארצות הברית בשנים האחרונות, בטענה כי זכויותיהם של הקורבנות - הזכות לחופש דת במקרה של ירי בכנסייה בקרוליינה הדרומית, הזכות להתאספות במקרי ירי בבתי קולנוע בקולורדו ובלואיזיאנה והזכות לחינוך במקרה של ירי בבית ספר יסודי בקונטיקט - נפגעו, ובסיום דבריו הזיל דמעה. סגנו ג'ו ביידן נראה נרגש אף הוא, והקהל במסיבת העיתונאים קם על רגליו והשיב לו במחיאות כפיים נלהבות.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
נשיא ארצות הברית ברק אובמה מכריז על תקנות הנשק החדשות, 5 בינואר 2016. AP
"התירוץ הקבוע לחוסר הפעולה בנושא לא מספיק יותר". אובמה/AP

במסגרת ההוראות החדשות ייאלצו כל האנשים המוכרים נשק, לרבות אלה העושים זאת בתצוגות נשק או דרך האינטרנט, לקבל רישיון לכך ולבצע בדיקות רקע על הקונים. כיום, רק בעלי חנויות למכירת נשק נדרשים להחזיק ברישיון פדרלי, שבמסגרתו עליהם לערוך בדיקת רקע על הקונים. גורמים התומכים בהגבלות על החזקת הנשק טוענים כי אנשים המוכרים נשק מחוץ לחנויות מורשות מנצלים את המצב כדי להתחמק מהדרישה.

במקביל, הבולשת הפדרלית, FBI, צפויה להעסיק 230 עובדים נוספים שיערכו את בדיקות הרקע. לסוכנות יש מערכת ממוחשבת שיכולה לערוך את הבדיקה בתוך שניות. כמו כן, אובמה צפוי לבקש מהקונגרס להקצות 500 מיליון דולרים כדי להגביר את הפיקוח על החוסים במוסדות לבריאות הנפש. זאת במסגרת המאמצים להפחית את מקרי ההתאבדות בנשק חוקי, שעל פי ההערכות מהווים שני שלישים מכל מקרי המוות מירי במדינה.

ברק אובמה בפגישה עם לורטה לינץ', הבית הלבן, 4 בינואר 2016. רויטרס
"לא מדובר בתכנית לקחת את כלי הנשק מכולם". אובמה בפגישה עם התובעת הפדרלית לורטה לינץ', אמש/רויטרס

הצו הנשיאותי מגיע במטרה לעקוף את ההתנגדות הקונגרס, הנשלט ברובו על ידי הרפובליקנים, לחקיקת חוקים המגבילים את החזקת הנשק במדינה. הצו אמנם אינו ממלא אחר כל דרישות הארגונים התומכים בהגבלות, אך הוא מספיק כדי לעורר את זעמם של הרפובליקנים ושל ארגון הרובים הלאומי (NRA) המתנגדים לפיקוח ומגנים על התיקון השני לחוקה המכיר בזכות האזרח להחזקת נשק.

הרפובליקנים טוענים כי ההחלטה על הצעדים לא נמצאת בסמכותו של הנשיא ומנוגדת לחוקה. יו"ר בית הנבחרים האמריקני, פול ראיין, הגיב אמש לדברים וטען כי דבריו של הנשיא "לא יוכלו לרמוס את התיקון השני לחוקה". בהודעה לתקשורת שפורסמה לפני שהסתיים נאומו של הנשיא, הצהיר ראיין כי יפנה לבית המשפט בעליון על מנת לחסום את יוזמתו של אובמה.

לדבריו, אובמה "יודע היטב כי החוק כבר קובע שאנשים שמוכרים נשק חייבים להשיג רישיון, ללא קשר לאופן שבו הם מוכרים אותו. ובכל זאת, במקום להתמקד בפושעים ובטרוריסטים, הוא פועל נגד האזרחים המצייתים לחוק". הוא הוסיף וטען כי דבריו של אובמה "מגיעים לכדי איום שמערער על חירותינו".

מאז תחילת כהונתו קורא הנשיא אובמה להגביל את חוקי החזקת הנשק במדינה. במהלך כהותנו אירעו כמה אירועי ירי המוני – בהם אירועים קטלניים. האירוע האחרון אירע בחודש שעבר, אז ירו למוות סעיד פארוק ואשתו תשפין מאליק ב-14 בני אדם במרכז הקהילתי "אינלנד" שבסן ברנרדינו, קליפורניה, באמצעות כלי נשק שנרכשו כחוק.

(עדכון ראשון: 19:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully