וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"למה שנחזיר לך כסף?": כץ הצהיר על ביטול עליות המחירים - אך דבר לא השתנה

11.1.2016 / 17:30

בדיקה עם מוקדי "מטרופולין", "קווים" ומשרד התחבורה העלתה כי הם כלל לא מודעים להנחיות השר בדבר ביטול עליות מחירי התחבורה הציבורית השבוע. "לא קיבלנו שום הודעה", טענה מוקדנית. משרד התחבורה: "ברכישת המנוי הבא יקבל כל נוסע החזר כספי בגובה ההפרש"

הקלטות: דנה ירקצי, צילום: קורונוס צילומי אוויר בע"מ, אבי כהן, יותם רונן, זוהר גואטה; עריכת וידאו: גדי וינסטוק

שר התחבורה ישראל כץ הודיע בשבוע שעבר כי בעקבות הליקויים ברפורמת התחבורה הציבורית שנחשפו בוואלה! NEWS החל מהשבוע יעודכנו מחירי המנויים – כך שכל מי שרכש מנוי יקר יזוכה, וכן שעליות המחירים יבוטלו. אולם בדיקה נוספת שנערכה היום (שני) על ידי וואלה! NEWS מעלה כי מפעילות התחבורה הציבורית וכן מוקד משרד התחבורה לא מעודכנים בדבר צו ביטול עליות המחירים ברפורמה החדשה. "לא קיבלנו שום הוראה כזאת ממשרד התחבורה, זה אותו מחיר עד להודעה חדשה" - הייתה התשובה שהתקבלה בכמה מוקדים.

כאמור, ביום חמישי האחרון הודיע שר התחבורה על הוצאה לפועל של צו תיקון לפערים והתייקרויות מחירי הנסיעות בתחבורה הציבורית. זאת בעקבות בדיקה שחשפה את הליקויים ברפורמה שעליה הכריז. מהבדיקה עלה כי אזרחים שנוסעים באוטובוסים באמצעות כרטיס "חופשי חודשי" בתוך תחומי גוש דן, ושילמו עד כה סכום של 246 שקלים לחודש עבור הכרטיס, ייאלצו לשלם כעת 250 שקלים עבור אותו השירות – ארבעה שקלים יותר מדי חודש. מחוץ לגוש דן הפערים עלו: נוסעים שמשתמשים באוטובוסים מרעננה, מהרצליה, מכפר סבא, מהוד השרון או מרמת השרון לכיוון תל אביב באמצעות כרטיס "חופשי חודשי", ושילמו עד כה 268 שקלים לחודש עבור הנסיעות, ישלמו כעת 285 שקלים – 17 שקלים יותר בחודש.

לקריאה נוספת:
מ-1 בפברואר: אופנועים יוכלו לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית בתל אביב
"הצפיפות בתחנה המרכזית בבאר-שבע מסכנת חיים"

השר ישראך כץ עם רוה"מ בנימין נתניהו בסיור מוסק מעל הגבול עם ירדן, ספטמבר 2015. ראובן קסטרו
הבטיח כי המחירים עודכנו אתמול. ישראל כץ/ראובן קסטרו

"כל נוסע שרכש מנוי במחיר יקר יותר, יקבל זיכוי כספי בגובה ההפרש ברכישת המנוי הבא", אמר אז השר. על פי משרד התחבורה, עדכון המחירים והחזרת הכספים הייתה צריכה להתחיל השבוע אך בשטח ניכר כי דבר לא השתנה מאז יצאה הרפורמה בתחבורה הציבורית לדרכה עם תחילת השנה החדשה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

חברת "מטרופולין": "לא ידוע לנו על השינוי"

בשיחה עם מוקדנית חברת "מטרופולין", היא נשאלה אם המחיר למנוי חופשי חודשי מרעננה-תל אביב, שלפני הרפורמה עמד על 268 שקלים, התעדכן, היא השיבה: "עכשיו זה עולה 285. את שילמת בעבר 268 כי זה לא כלל את הרכבת, לכן יוצא יותר. אלה המחירים שקיימים כעת".

בהמשך נשאלה אם התקבלה הוראה לעדכון מחירים והחזרת מחירים הישנים, והשיבה: "אולי זה משהו שייעשה בעתיד, לא קיבלנו שום הוראה, זה עדיין 285 שקלים. אין לנו שום אזכור לגבי החזרת כספים. אין מה לקבל בחזרה, העלות עכשיו היא 285 שקלים". המוקדנית התעקשה: "למה שיוחזר לך הכסף? אלו התעריפים החדשים, זה הרפורמה, לא ידוע לנו על שינוי, אין הוראה להחזיר את הכסף לאנשים, חד-משמעית אני אומרת לך שלא".

מוקד משרד התחבורה: "ככה זה, לא השתנה"

במוקד משרד התחבורה לא הבינו כלל על אלו הנחיות חדשות מדובר. בניסיון לברר אם מחיר מנוי "חופשי חודשי" בגוש דן, שעמד לפני הרפורמה על 246 שקלים, התעדכן והמחיר חזר לקדמותו, טענה המוקדנית כי "בגוש דן לא". לדבריה, "מה שמעודכן אצלי זה 250 שקלים, אין הוזלה, כשתהיה זה יהיה מעודכן אצלנו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על השאלה כיצד לא בוצע העדכון אף ששר התחבורה הודיע כי השבוע תחל ההוזלה, השיבה המוקדנית: "היה שינוי גדול ברפורמה החדשה, יש לך גם את הרכבת וכל החברות. הם שינו את זה, אבל אין הורדה במחירים. אולי זה יהיה בקרוב, אבל כרגע אין לי עדכונים לגבי זה, כרגע זה ככה, זה לא השתנה".

כשנשאלה על החזרת הכספים שעליה הורה השר, ענתה המוקדנית במשרד התחבורה: "לא, ה'חופשי חודשי' שיש לך כרגע, זהו, אני לא יודעת אם עושים שינויים, אין עדכונים, בשינוי מחירים אין כלום". גם אזכור דברי של כץ על כך שמיום ראשון יחולו ביטולי עליות המחירים לא עזר. "את מתכוונת מאתמול?" שאלה המוקדנית, וענתה: "לא, כל מה שיש עכשיו זה הרפורמה החדשה שנכנסה לתוקף שכוללת את הרכבת".

חברת "קווים": "לא קיבלנו שום הוראה חדשה"

גם בחברת "קווים" התמונה העגומה הייתה דומה. "בחודש שעבר שילמתי 190 שקלים ל'חופשי חודשי' מרמלה ללוד, והחודש אני משלמת 250 שקלים", סיפרה כתבת וואלה! NEWS למוקדנית, וזו ענתה: "נכון, היום זה 250 שקלים". בשלב זה צוין בפני המוקדנית הפרסום בכלי התקשורת לפיו השר הורה להחזיר את המחירים הקודמים בגלל הפערים שנוצרו. "איפה קראת את זה?", תהתה המוקדנית. "אנחנו לא קיבלנו שום הוראה כזאת ממשרד התחבורה, ברגע שנקבל, נעדכן בהתאם. זה אותו מחיר עד להודעה חדשה. אנחנו לא קיבלנו שום דבר".

עליה אל האוטובוסים תותר גם מהדלתות האחוריות באמצעות כרטיס רב קו דן אגד. קובי ליאני
"זה אותו מחיר עד להודעה חדשה. אנחנו לא קיבלנו שום דבר"/קובי ליאני

התעקשות על קבלת הכסף חזרה, כפי שהבטיח השר, לא הועילה. "אנחנו לא קיבלנו שום הודעה כזאת, אין לי מושג במה מדובר אם זה יהיה או לא יהיה", אמרה המוקדנית. "את מוזמנת לבדוק עם כל חברה ולבדוק איתם, אנחנו לא קיבלנו שום הודעה כזאת".

נוסעת בתחבורה ציבורית: "קודם תשלמי ואחרי זה תקבלי, מתי?"

בינתיים, נותרו המשתמשים בתחבורה הציבורית בתווך שבין הבטחות השר למוקדים שאינם מעודכנים. שרון, נוסעת בתחבורה הציבורית, הלינה על אי-עדכון הוראת השר בדבר ביטול עליית המחירים ברפורמה אף שטענה כי זה לא הפתיע אותה במיוחד. "יש פה ברדק חקיקתי של משרד התחבורה, מנגנון האכיפה שלו לא קיים על המפעילים בכלל", אמרה.

"הרפורמה עצמה היא הצהרת כוונות לפני שיש ביצוע", ביקרה שרון את התכנית החדשה. "הם שוכחים שהרכבת לא מגיעה לשום מקום, שאין פריסה של אוטובוסים, הסיכוי שאנשים ינצלו את הרפורמה הזאת שואפת לאפס, כל קבלת ההחלטות לקויה. קודם מעלים מחירים ואחרי זה דואגים לפריסה של תחבורה ציבורית, קודם תשלמי ואחרי זה תקבלי, מתי?", תהתה.

"אני אשמח אם תוך עשור תהיה פריסה של תחבורה ציבורית. למרות ההצהרה של שר התחבורה ביום חמישי האחרון כי הוא ידאג לעדכון התעריפים הקודמים, החברות בפועל בכלל לא מעודכנות וגם לא ברור מתי נקבל בחזרה את הכספים". היא המשיכה בייאוש: "יותר מזה, זו שיטת העז, התעריפים בישראל הם גבוהים מהמערב, אז לקחנו את התעריפים הגבוהים, העלנו אותם עוד יותר ועכשיו הם רוצים להוריד אותם וכאילו הכול טוב".

תגובת משרד התחבורה

ממשרד התחבורה נמסר: "המשרד הודיע ביום חמישי שעבר כי במהלך השבוע הבא תחל מכירתם של המינויים הבודדים שהתייקרו, במחיר הקודם, וכי מי שרכש מנוי במחיר יקר יותר, יקבל החזר כספי בגובה ההפרש, ברכישת המנוי הבא. זאת, מיד עם החתימה הצפויה על צו הפיקוח על המחירים.

הרשות הארצית לתחבורה ציבורית הנחתה את המפעילים להיערך לביצוע הפחתת המחירים, בהתאם למחירם הקודם במהלך השבוע הקרוב, זאת לאחר שוועדת המחירים אישרה את הצו החדש להפחתת המחירים, וברכישת המנוי הבא יקבל כל נוסע החזר כספי בגובה ההפרש. בהודעה שפורסמה ביום חמישי האחרון נאמר כי מחירי המנויים יעודכנו ביום במהלך השבוע, ומעולם לא נאמר כי המחירים יעודכנו ביום ראשון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully