וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבטיחו לכם רפורמה בתחבורה הציבורית - אז למה תשלמו דווקא יותר?

במשרד התחבורה מתגאים בהוזלות המחירים, אך נוסעים רבים שאינם זקוקים לשילוב בין אוטובוס לרכבת ייאלצו לשלם החל ממחר עשרות שקלים יותר מדי חודש. "המדינה הפכה לגוף למטרות רווח". משרד התחבורה: "הרפורמה מתבססת על ראייה רחבה של המטרופולין"

הקלטות: אביב אברמוביץ', צילום: קורונוס צילומי אוויר בע"מ, אבי כהן, יותם רונן, זוהר גואטה; עריכת וידאו: אביב אירגז

"מחירי התחבורה הציבורית ירדו בקרוב בשיעור של 17%" – כתב ביום ראשון האחרון ראש הממשלה בנימין נתניהו בדף הפייסבוק שלו, כשהוא מתייחס לרפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית שתיכנס לתוקפה החל ממחר (שישי). אלא שבדיקת וואלה! NEWS חושפת כי לא כולם ירוויחו מהרפורמה החדשה. למעשה, נוסעים רבים עשויים לגלות מחר כי המחיר שהם משלמים מדי חודש עבור נסיעה בתחבורה ציבורית דווקא עלה, והפערים מגיעים עד עשרות שקלים בחודש.

כך, למשל, מהבדיקה עולה כי נוסעים שנוסעים באוטובוסים באמצעות כרטיס "חופשי חודשי" בתוך תחומי גוש דן, ששילמו עד כה סכום של 246 שקלים לחודש עבור הכרטיס, יאלצו לשלם כעת 250 שקלים עבור אותו השירות – ארבעה שקלים יותר מדי חודש. כשיוצאים מחוץ לגוש דן, פערים אלה אפילו עולים: כך, למשל, נוסעים שנוסעים באוטובוסים מרעננה, מהרצליה, מכפר סבא, מהוד השרון או מרמת השרון לתל אביב באמצעות כרטיס "חופשי חודשי", ששילמו עד כה 268 שקלים לחודש עבור הנסיעות, ישלמו כעת 285 שקלים – 17 שקלים יותר בחודש.

ואולם, בכך לא מסתיימות הדוגמאות האבסורדיות שמייצרת רפורמת ה"הוזלות" החדשה. באחת הדוגמאות המקוממות ביותר יתקלו תושבי רמלה ולוד: נוסעי חברת "קווים" ששילמו עד כה 190 שקלים בלבד עבור "חופשי חודשי" שכולל נסיעה חופשית במהלך החודש בין הערים ייאלצו כעת לשלם 250 שקלים – 60 שקלים יותר מדי חודש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לא רק נוסעי האוטובוסים יסבלו מן הרפורמה החדשה. גם רבים מנוסעי הרכבת יתעוררו מחר למציאות שבה הכרטיס החודשי שהם רגילים לרכוש עולה יותר. דרור נוסע מדי בוקר ברכבת מתחנת צומת חולון לתחנת סבידור בתל אביב. עד כה, שילם דרור 218.5 שקלים עבור כרטיס "גמיש 30", המאפשר נסיעה חופשית בין התחנות במהלך החודש. אלא שממחר הוא ייאלץ להיפרד מ-250 שקלים – 31.5 שקלים יותר מדי חודש.

"מדובר ב-378 שקלים יותר בשנה", סיפרה לוואלה! NEWS בת זוגו של דרור, שרון. "אני נשבעת שיש לכולנו דברים טובים יותר לעשות עם הכסף הזה. מטריף אותי שמעכשיו חלק משלמים יותר וחלק משלמים פחות. את הדירה קנינו בגלל הקרבה לצומת חולון, כי לא היה לנו את הכסף לגור בתל אביב. גם אופניים חשמליים קנינו כדי לנסוע לתחנת הרכבת כי אין פה אוטובוסים. אף אחד כמובן לא יפצה אותנו על ההוצאות האלה, ועכשיו מנחיתים עלינו עוד הוצאה. לא ברור לי באיזה שלב המדינה הפכה לגוף למטרות רווח והאזרחים הפכו למטרד".

גם פטריק מטר, שנוסע ממקום למקום בתחבורה ציבורית, זועם על השיטה החדשה. "איזה מן רפורמת תעריפי נסיעות זאת?", תמה. "כמובן, כל תושבי המרכז יידפקו שוב, כי המחירים הולכים לעלות. חופשי יומי יעלה עכשיו 16 שקלים במקום 15.2. הם ידעו שהרווח הגדול הוא מתושבי המרכז, אז העלו לנו את המחיר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
עליה אל האוטובוסים תותר גם מהדלתות האחוריות באמצעות כרטיס רב קו דן אגד. קובי ליאני
לא משתלם למי שלא משלב אוטובוסים ורכבות/קובי ליאני
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז איך העיוות הזה בכלל מתאפשר ומדוע רפורמה שנועדה להוזיל עלויות יוצרת למעשה את ההפך הגמור עבור נוסעים רבים? הרפורמה מנהיגה מבנה תעריפים אחיד, המבוסס על "שיטת האזורים". התפיסה החדשה מבוססת על שילוב אופטימלי של קווים שכונתיים, עירוניים ומטרופוליניים תוך מעבר ביניהם, והכול באמצעות הכרטיס בכל אמצעי התחבורה יחד, בעיקר למי שמשלב בין נסיעה באוטובוס לנסיעה ברכבת.

כך, לדוגמה, מנוי חופשי חודשי משולב אוטובוס-רכבת בין תל אביב לאשדוד, שעלה עד כה 574 שקלים, יעלה מעתה 350 שקלים בלבד – 40% פחות. מחירו של מנוי משולב בין רחובות ותל אביב הופחת בשיעור דומה, מ-491 שקלים ל-285 שקלים בלבד. כרטיס מנוי "חופשי חודשי" משולב לרכבת ולאוטובוס בין בית שמש לירושלים, יעלה 350 שקלים במקום 420 כיום ויאפשר גם נסיעה ברכבת לירושלים, הוזלה של 17%. כרטיס מנוי "חופשי חודשי" מבאר שבע, משולב לרכבת ולאוטובוס, יעלה 235 שקלים, במקום 335 כיום לאוטובוס בלבד, הוזלה של 30%.

ואולם, לא לכולם השינויים הללו מועילים. נוסעים שאינם משלבים בין אמצעי התחבורה השונים יידרשו החל ממחר להוציא מכיסם יותר כסף. עם זאת, מציינים במשרד התחבורה כי גם במקרים שבהם המחיר לא ירד, המנוי החדש מאפשר שימוש ביותר אמצעי תחבורה, וכך מקבל הנוסע תמורה גדולה יותר עבור כספו.

איתי חיים, מארגון "תחבורה בדרך שלנו", אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי הוא מקווה שההתייקרות תיעצר. "אנחנו מברכים את משרד התחבורה על תוכנית התעריפים, שחיכינו לה במשך שמונה שנים. בחלק מהמקומות יש אכן עליית תעריפים, בחלק מהמקומות יש הוזלה", אמר. "כרגע משרד התחבורה השאיר את הכרטיסים הישנים העירוניים באותה מתכונת. אני מקווה שדווקא ההסכם של שר הנגב והגליל אריה דרעי יחד עם שר האוצר משה כחלון להפחתה בתעריפי התחבורה הציבורית, יוזילו עוד יותר את התעריפים ובכך יבלמו את אלו שדווקא התייקרו".

תחנת הרכבת בעכו  13 ביולי 2015. שלומי גבאי
גם ברכבת צצות הבעיות/שלומי גבאי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לטענתה של טובה אבן-חן, ממונה קשרי חוץ בארגון, הפריפריה לא קיבלה מענה הולם בעקבות הרפורמה. כך, לדוגמה, אזורי הגליל המזרחי ורמת הגולן: "טבריה, בית שאן, צפת, ראש פינה, חצור הגלילית, קריית שמונה ויישובים נוספים בסביבתם לא נכללים ולא ניתן להם מענה במסגרת הרפורמה", הסבירה. "כך גם העיר עפולה שנותרה מחוץ למטרופולין חיפה, בעוד אזור נצרת וצומת גולני כן נכללו בטבעת השלישית של המטרופולין".

מיכאל אידן, מנהל סניף דרום בארגון, הצביע על שורת עיוותים נוספים דומים: "חבל לכיש וקריית גת אינם נכללים במטרופולין באר שבע, בעוד העיר אשקלון וסביבתה משויכים במסגרת חוץ-מטרופולינית דואלית מיוחדת, כשהיא נכללת במקביל גם במטרופולין באר שבע וגם במטרופולין תל אביב. באופן דומה גם אזור חדרה, הכולל את אזור בקעת הנדיב, נכלל בחיבור ייחודי חוץ מטרופוליני בדואליות למטרופולינים של תל אביב וחיפה, אך זכרון יעקב לא נכללה באזור חדרה מסיבה שאינה ידועה, אלא רק במטרופולין חיפה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השגיאה באתר משרד התחבורה - המחיר צפוי להישאר זהה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במשרד התחבורה אפילו לא מכחישים כי יהיה גם מי שייפגע מרפורמת התעריפים החדשה. באתר המיוחד שהוקם עבור הרפורמה, תחת הכותרת "שאלות ותשובות", מופיעה בתחתית העמוד השאלה הבאה: "עד היום השתמשתי בחופשי חודשי לאוטובוס בלבד באזור מגוריי. האם המחיר יורד?". בתשובה לשאלה זו ניתן למצוא רמזים לכך שהרפורמה ממש לא תטיב עם כולם. "מחירי מינוי חופשי חודשי בטבעת הפנימית של המטרופולין (טבעת 1) השתנו אך במעט (4 שקלים)", נכתב. "ההבדל הוא שמהיום, באותו המחיר, תיהנו מנסיעה בלתי מוגבלת בכל קווי האוטובוס והרכבת". "השתנו אך במעט" אינה אלא מכבסת מילים שנועדה להסתיר את העובדה שמדובר בעליית מחירים - שינוי שעשוי להגיע עד עשרות שקלים בחודש, שהם מאות שקלים בשנה.

בהמשך התשובה נכתב כי "מחירי המנויים באזורים האחרים של המטרופולין (טבעות 2 ו-3) התעדכנו בהתאם לשיטה החדשה ובדרך כלל הם נמוכים יותר מאשר לפני הרפורמה" – כלומר, גם כאן מודים במשרד התחבורה כי ישנם מקרים שבהם המחירים אינם נמוכים יותר לאחר הרפורמה, אך מדגישים פעם נוספת כי הם כוללים שילוב של נסיעות ברכבת ובאוטובוסים. ומה לגבי הנוסעים שאינם זקוקים לשילוב זה? הם, כאמור, ייאלצו במקרים רבים פשוט לשלם יותר, אך מידע זה לא ממש מופיע באתר הרפורמה – את זה אנשי המשרד כנראה לא ממש רוצים שתדעו.

מעבר לכך, שיחות עם מוקד השירות שמפעיל משרד התחבורה חשפו את הבלבול הרב ששורר בעקבות הרפורמה. כך, למשל, כשנשאלו במוקד על כרטיס "חופשי חודשי" בתוך בני ברק, שעולה כיום 162 שקלים, השיבו כי מחירו יעלה בעקבות הרפורמה ל-250 שקלים. ואולם, בשיחה עם מוקד חברת דן, החברה שמפעילה את הקווים בתוך העיר, מתברר כי המחיר נותר כשהיה. טעות זו נותרה בעינה גם בתעריפון של משרד התחבורה שמופיע באתר. טעות דומה חזרה גם עם "חופשי חודשי" לנסיעות בתוך העיר דימונה, שעומד כיום על 97 שקלים: במוקד משרד התחבורה אמרו כי המחיר יעלה ל-160 שקלים, אולם בירור עם חברת אגד, המפעילה את השירות, העלה כי המחיר יישאר בעינו.

"המחיר עולה? אולי בשבילך כן, אבל בשביל מישהו אחר לא"

פעם אחר פעם התעקשו מוקדניות משרד התחבורה שענו לפניות וואלה! NEWS להדגיש את יתרונות הרפורמה, אך התקשו לספק תשובה מדוע על נוסעים מסוימים לשלם יותר כחלק מרפורמה שנועדה להוזיל מחירים. כשנשאלה אחת מהן מדוע מחירו של כרטיס "חופשי חודשי" מרעננה לתל אביב יעלה ב-17 שקלים גם עבור מי שאינו נוסע ברכבת, השיבה: "אין מה לעשות אדוני, כרגע הרכבת כלולה בתוך ה'חופשי חודשי' ואי אפשר לבטל אותה. המחיר עולה? יכול להיות שבשבילך כן, אבל למי שנוסע ברכבת הוא יורד".

מוקדנית אחרת אישרה כי המחיר יעלה והסבירה: "נכנסו הרבה ערים, בגלל זה עלה גם הכסף. תוכל לנסוע יותר, אתה יכול לנסוע גם ברכבת, אבל יכול להיות שלפני הרפורמה זה עלה פחות".

במשרד התחבורה כנראה ימשיכו להציג את הרפורמה החדשה כהישג במלחמה ביוקר המחיה. בפועל, לא בטוח כלל ששינוי התעריפים לא יוביל לתוצאה ההפוכה עבור נוסעים רבים, כפי שסיכמה זאת שרון: "לדעתי אם ימצאו את התחשיב האמיתי יתברר שהרפורמה הזאת בכלל נועדה למקסם את ההכנסות של המדינה".

משרד התחבורה: "הרפורמה מתבססת על ראייה רחבה של המטרופולין"

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "בדומה למקובל בעולם, הרפורמה מתבססת על ראייה רחבה של המטרופולין ועל יכולת השילוב בין אמצעי התחבורה הקיימים בכל אזור, בנפרד או בשילוב ביניהם. במהלך גיבוש הרפורמה נעשה מאמץ ניכר לכלול את מירב משתמשי התחבורה הציבורית ולאחד את כל אמצעי התחבורה, אוטובוסים, רכבות, מטרונית וכד'.

יצוין כי גם באותם מקומות בודדים שבהם המחיר עלה, המנוי החדש מאפשר שימוש ללא הגבלה, בכל אמצעי התחבורה, רכבות ואוטובוסים ובכך מקבל הנוסע תמורה רבה יותר עבור כספו. הרפורמה מציעה לראשונה שימוש תדיר וקבוע בתחבורה הציבורית באמצעות שלושה מינויי נסיעה חדשים, החוסכים לכל נוסע מאות שקלים בחודש: חופשי חודשי, חופשי שבועי וחופשי יומי. יש לציין כי בשלב זה מחיר נסיעה בודדת אינו משתנה ועדיין ניתן לקנות כרטיס הלוך ושוב במחירים הקיימים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully