וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפורמת התחבורה החלה - והנוסעים משלמים יותר: "יחזירו לנו את הכסף?"

6.1.2016 / 12:45

לאחר שנחשפו בוואלה! NEWS פערי המחיר שנוצרו ברפורמת התחבורה הציבורית, שר התחבורה הבטיח לתקן את המצב. הנוסעים מצדם תוהים אם כספם יוחזר רטרואקטיבית כשיתוקנו הליקויים: "מדוע לא בחנו זאת לפני יישום התכנית?"

הקלטות: אביב אברמוביץ', צילום: קורונוס צילומי אוויר בע"מ, אבי כהן, יותם רונן, זוהר גואטה; עריכת וידאו: אביב אירגז

בדיקת וואלה! NEWS חשפה בשבוע שעבר שלא כולם ירוויחו מהרפורמה החדשה בתחבורה הציבורית שבה מתגאה שר התחבורה ישראל כץ. למעשה, נוסעים רבים מצאו את עצמם מתוסכלים מעליית מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית בימים האחרונים, כאשר המחירים מגיעים עד עשרות שקלים בחודש. בתגובה לחשיפת וואלה! NEWS, הורה שר התחבורה ישראל כץ ליו"ר הרשות הארצית לתחבורה ציבורית לתקן את העיוותים שנוצרו בשל התכנית החדשה שמאלצת נוסעים לשלם עשרות שקלים יותר, ואמר כי זה נעשה בניגוד להנחיות.

בינתיים, על פי גורמים במשרד התחבורה, מקיים השר כץ ישיבות יחד עם מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, ויו"ר הרשות לתחבורה ציבורית, מאיר חן, במטרה להוציא צו תיקונים חדש שצפוי להתפרסם בשבוע הקרוב, לטענת משרד התחבורה. בלשכת השר הבהירו כי הוא דרש מגורמי מקצוע במשרדו לאפשר החזר כספי לכל אותם אנשים שהמנוי שלהם התייקר בעקבות הרפורמה.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
השר כץ: יוזלו המחירים בתחבורה הציבורית שהתייקרו בשל הרפורמה
הבטיחו לכם רפורמה בתחבורה הציבורית - אז למה תשלמו דווקא יותר?
רפורמת התעריפים: כרטיס אחיד לכל אמצעי התחבורה הציבורית

תור לאוטובוס בתחנה מרכזית חוף הכרמל חיפה, יולי 2013. שלומי גבאי
"זה לא משתלם". נוסעים בתחנת חוף הכרמל בחיפה/שלומי גבאי

בינתיים, הנוסעים מלינים כי למרות הכשלים שנחשפו בתקשורת, הרפורמה עדיין לא הוקפאה והם נאלצים לשלם יותר עד אשר ימצא פתרון. ליאור וורסל תושב נתניה בן 49 שעובד כרואה חשבון ברמת גן סיפר על ההשלכות של הרפורמה שאותן הוא חווה מאז תחילת השבוע בעקבות השינוי. עד עתה, נהג וורסל לנסוע עם כרטיסיה אל מקום עבודתו, ועצם ביטולה מייקר לו את עלות הנסיעות החודשיות ב-66 שקלים.

"אני מגיע לתל אביב שלוש פעמים בשבוע ובגלל זה תמיד השתמשתי בכרטיסיה שנותנת לי 12 נסיעות במחיר של עשרה. כל אופציה אחרת היא יותר יקרה, החודשי והשבועי לא משתלמים לי כי אני נוסע רק שלוש פעמים בשבוע לתל אביב, החופשי-יומי גם לא משתלם, כי אני רק נוסע הלוך-חזור ולא מסתובב בתל אביב", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אוטובוסי דן בתל אביב. נובמבר 2015. ראובן קסטרו
"לא רק שמבזבזים לי את הכסף, גם מבזבזים לי את הזמן"/ראובן קסטרו

וורסל הוסיף כי לא רק המחיר הוא שפוגע בהתנהלותו היומיומית אלא גם עצם העובדה שהרפורמה החדשה מאלצת אותו להגיע בכל בוקר מוקדם יותר כדי לרכוש כרטיס. "לא רק שהם מבזבזים לי את הכסף, הם גם מבזבזים לי את הזמן", אמר, "אני גם צריך לבוא קודם וגם לחכות עם כולם כדי לרכוש כרטיס".

על ההתייקרות סיפר וורסל: "כרטיסיה של 12 נסיעות עולה לי 153 שקלים, כרטיסיה בודדת עם הרפורמה עולה לי הלוך-חזור 31 שקלים, מה שאומר שלשבוע נסיעות אני משלם 93 שקלים. בעבר הייתי משלם רק 76 שקלים לשבוע. מדובר בפער של 16 וחצי שקלים לשבוע נסיעות. זה התייקרות של 21%. לחודש, מדובר בהתייקרות של 66 שקלים".

וורסל הוסיף כי למרות הוראתו של השר כץ, הוא עדיין ממשיך לשלם יותר, כאשר לא ברור לו אם כספו אכן יוחזר לו. "השר הורה בעקבות הכתבה שלכם לתקן את ההתייקרויות, אבל בינתיים אני ממשיך לשלם, מה יהיה עם זה אדוני השר? גם אם בסוף יפחיתו את המחירים ולא יחזירו את הכרטיסיות, אני עדיין אצטרך להגיע מוקדם יותר כדי לרכוש כרטיס, וזה פשוט בזבוז זמן".

"חוסר אחריות מצד משרד התחבורה שנותן לנו להמשיך לשלם יותר"

גם לבנת גלבוע, תושבת רמת השרון, הלינה על המצב החדש. "זה בעיקר מעצבן, העלו לי את הנסיעות ב-17 שקלים", אמרה, "מה שעצבן זה ששאלתי על מה ההעלאה אז אמרו לי שזה עכשיו גם פתוח לרכבות, ומה שהכי אבסורד זה שאין בכלל רכבות בעיר, ברמת השרון, אני משלמת עוד 17 שקלים אבל אין לי עוד אופציה להשתמש בהטבה".

עוד הוסיפה גלבוע: "השאלה שצריכה להישאל היא ברגע שהבינו את הכשלים שיש ברפורמה הזאת - מדוע לא הקפיאו אותה ובכל זאת נתנו לה לצאת לדרך? היו עושים את הבדיקות שלהם, ורק לאחר שהיו מתקנים את הכשלים היו מוציאים את הרפורמה לדרך. עכשיו זה סתם חוסר אחריות מצד משרד התחבורה שנותנת לנו להמשיך לשלם עד אשר הם יתקנו את הפערים במחירים לאלו שמשלמים יותר".

תחנת הרכבת בעכו  13 ביולי 2015. שלומי גבאי
"מה שאבסורד זה שאני משלמת על רכבות, ואין לי רכבות ברמת השרון"/שלומי גבאי

עיקר הכשלים שנמצאו בבדיקת וואלה! NEWS מעלים התייקרות במנויים האזוריים בעקבות האפשרות שנוספה למנוי - לנסוע ברכבת בחינם, מה שלא מתאים לכלל הנוסעים, שלא תמיד משתמשים ברכבות. כך למשל, נוסעים שנוסעים באוטובוסים באמצעות כרטיס "חופשי חודשי" בתוך תחומי גוש דן, ששילמו עד כה סכום של 246 שקלים לחודש עבור הכרטיס, יאלצו לשלם כעת 250 שקלים עבור אותו השירות – ארבעה שקלים יותר מדי חודש.

כשיוצאים מחוץ לגוש דן, פערים אלה אפילו עולים: כך, למשל, נוסעים שנוסעים באוטובוסים מרעננה, מהרצליה, מכפר סבא, מהוד השרון או מרמת השרון לתל אביב באמצעות כרטיס "חופשי חודשי", ששילמו עד כה 268 שקלים לחודש עבור הנסיעות, ישלמו כעת 285 שקלים – 17 שקלים יותר בחודש.

דוגמה נוספת שעלתה בבדיקה מציגה כי תושבי רמלה ולוד הנוסעים בחברת "קווים", ששילמו עד כה 190 שקלים בלבד עבור "חופשי חודשי" שכולל נסיעה חופשית במהלך החודש בין הערים, ייאלצו כעת לשלם 250 שקלים – 60 שקלים יותר מדי חודש.

מפות האזורים החדשים במסגרת הרפורמה:

תחנות רכבת ישראל תרשים. רכבת ישראל,
תחנות רכבת ישראל תרשים/רכבת ישראל
תחנות רכבת ישראל תרשים. רכבת ישראל,
תחנות רכבת ישראל תרשים/רכבת ישראל
תחנות רכבת ישראל תרשים. רכבת ישראל,
תחנות רכבת ישראל תרשים/רכבת ישראל
תחנות רכבת ישראל תרשים. רכבת ישראל,
תחנות רכבת ישראל תרשים/רכבת ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully