וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות מטרים מתחנת המשטרה: התגובה האיטית אפשרה ליורה להימלט

2.1.2016 / 15:30

יותר מחמש דקות עד שהגיעה הניידת הראשונה, ו-40 דקות עד להקפצת כוחות מיוחדים: האם המצב בזירה בדקות הראשונות לאחר הירי בבר במרכז תל אביב סייע ליורה לחמוק? למרות הכוחות הגדולים שפעלו בעיר, המבחן המבצעי הראשון של המפכ"ל החדש הסתיים בכישלון

צילום: ערן גילווארג, עריכה: שניר דבוש

האם המצב בזירת הירי אתמול (שישי) ברחוב דיזנגוף וחוסר ההבנה של מורכבות האירוע בדקותיו הראשונות אפשרו את התחמקותו של היורה מהאזור? הפיגוע אירע מאות מטרים מתחנת משטרת תל אביב, אולם זמן התגובה של שוטרי מרחב ירקון היה איטי, ועל פי עדי ראייה חלפו בין חמש לעשר דקות עד שהגיעה לזירת הירי, באחד מהרחובות המרכזיים בישראל, ניידת משטרה ראשונה.

לאחר הגעתם של כוחות המשטרה הראשונים, עברו עוד כמה דקות עד שהדרג הפיקודי במחוז תל אביב ובמטה הארצי הבין כי מדובר באירוע רב נפגעים. מסוק הוזנק לאוויר רק לאחר כ-40 דקות, אז גם הוקפצו לבסוף יחידות מיוחדות כמו הימ"מ. בפרק הזמן הזה, היה עשוי היורה לרצוח אזרחים נוספים, ובעיקר לשפר את נתיב הבריחה שלו, שטרם התגלה. כפי שהוכיחה מתקפת הטרור בפריז ב-13 בנובמבר, קישור מהיר בין זירות שונות בזמן אמת עשוי להיות המפתח להצלת חיים רבים.

עוד בוואלה! NEWS:
כוחות פשטו על בית משפחת המחבל מתל אביב ועצרו את אחיו
משפחת נהג המונית שגופתו נמצאה בת"א: "הרוצח זרק אותו וברח"
אביו של היורה מתל אביב: "לא כך חינכתי אותו, אני מצטער"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאתמול אחרי הצהריים, המפתח לתפיסת המחבל נותר בידיו. "הוא יעשה טעות שתוביל אותנו ללכוד אותו", הסביר קצין במחוז תל אביב. זאת, למרות שהוא תועד היטב במצלמות האבטחה באזור וחרף פעילותם של אלפי השוטרים שהוזעקו לעיר ושל אנשי השב"כ.

עקבות מודיעיניים שהיה עשוי להותיר אחריו היורה, באמצעות שימוש בטלפון הסלולרי או ביישומים שונים, לא התגלו או הובילו ללכידתו. יתרה מכך, גורמים במשטרה הודו כי התקבלו לאחרונה התרעות על פיגועים, ובכל זאת התגובה המשטרתית לא הייתה מיטבית.

ראייה כוללת של זירות האירוע וניתוח מהיר של המתרחש בהן, כולל הפעלת מערכות מודיעיניות מתקדמות, אמורות לאפשר לכוחות המשטרה והשב"כ להתקדם באופן יעיל במרדף ולמנוע פגיעה נוספת באזרחים. אולם המבחן המבצעי הראשון של מפכ"ל המשטרה הנכנס רוני אלשיך, שנבחר בין היתר בשל יכולתו לקדם שימוש בטכנולוגיות וחדשנות בארגון, הסתיים בכישלון.

העיר תל אביב וסביבותיה שותקו ואזרחים רבים נותרו כלואים בבתיהם מפחד להימצאותו של היורה ברחובות העיר. העובדה שבידי המשטרה אין מידע מדויק בנוגע למקום המצאו וכי הוא ככל הנראה הצליח להימלט חרף הפעילות המשטרתית המוגברת בעיר מצטיירת ככישלון של אלשיך "השועל", ושל מפקדי המשטרה הכפופים לו בטיפול באירוע בתל אביב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
זירת אירוע ירי בתל אביב, 1 בינואר 2015. יותם רונן
לאחרונה התקבלו התרעות על פיגועים. כוחות בזירת האירוע, אתמול/יותם רונן

קרובי משפחתו של היורה, אזרח ערבי-ישראלי תושב ואדי ערה שבצפון, קראו לו במהלך היום להסגיר את עצמו, ומכר קרוב של המחבל הוסיף כי הוא חושש "שהוא יפגע בעוד חפים מפשע". הוא זוהה על ידי בן משפחתו בסרטונים שהופצו מזירת הירי. שני בני אדם נהרגו ושבעה נפצעו בפיגוע הירי אתמול, מחוץ לפאב "הסימטא". ההרוגים הם אלון בקל בן 26 מתל אביב, ושמעון רווימי בן 30 מאופקים.

זירת אירוע ירי בתל אביב, 1 בינואר 2015. יותם רונן
זירת אירוע ירי בתל אביב, 1 בינואר 2015/יותם רונן
הבר "סימטא" שבו אירוע הפיגוע בתל אביב, ב-1 בינואר 2016. מגד גוזני
הבר "סימטא" שבו אירוע הפיגוע בתל אביב, ב-1 בינואר 2016/מגד גוזני
ניידת משטרה בלילה, אחרי הפיגוע בדיזנגוף ב-1 בנובמבר 2016. מגד גוזני
ניידת משטרה בלילה, אחרי הפיגוע בדיזנגוף ב-1 בנובמבר 2016/מגד גוזני
זירת אירוע ירי בתל אביב, 1 בינואר 2015. יותם רונן
זירת אירוע ירי בתל אביב, 1 בינואר 2015/יותם רונן
זירת אירוע ירי בתל אביב, 1 בינואר 2015. יותם רונן
זירת אירוע ירי בתל אביב, 1 בינואר 2015/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully