וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"טמפרטורות קיצוניות": שנת 2015 - השלישית החמה בישראל אי פעם

31.12.2015 / 19:00

השירות המטאורולוגי ציין כי אוגוסט וספטמבר היו חמים בהרבה מהממוצע העונתי, ובכמה אזורים נשברו שיאי חום. במקביל שרר אובך כבד ונדיר שנמשך כמעט ארבע יממות. עוד מציינים בשירות כי גם החורף שבר שיאים - שלג ירד במקומות נמוכים ביותר ובגולן נמדדו 14.2- מעלות

עריכה: ניר חן

שנת 2015 היתה חמה מהממוצע, והיא מוגדרת כשנה השלישית החמה ביותר מתחילת המדידות בארץ - כך נמסר היום (חמישי) מהשירות המטאורולוגי. לפי הודעת השירות, אוגוסט וספטמבר היו מהחודשים החמים ביותר מאז ראשית המדידות והתאפיינו בעומסי חום כבדים, שהאחרון בהם כלל גם אירוע אובך נדיר מבחינת משכו ועיתויו. עם זאת, בשירות מדגישים כי קיים הפרש ניכר בין הטמפרטורות שנמדדו השנה לאלו שנמדדו בשנת 2010, שהיתה החמה ביותר מאז החלו המדידות באזורנו.

בשירות מזכירים כי במאי היו שני אירועים של שרב עם טמפרטורות קיצוניות. באמצע החודש נמדדו במישור החוף ובשפלה 42-39 מעלות, בעמק הירדן ובערבה נמדדו בין 46-43 מעלות ובעמקי הצפון 43-41 מעלות. בסוף החודש נמדדו בשפלה, בצפון הנגב ובערבה 44-42 מעלות ובמישור החוף ובעמקי הצפון 42-40 מעלות. במישור החוף זו היתה הפעם השניה שבה נמדדו יותר מ-40 מעלות באותו החודש - תופעה יוצאת דופן.

חודש אוגוסט היה חם מהממוצע במידה ניכרת ורק אוגוסט של שנת 2010 היה חם יותר. במהלך החודש היו שני גלי חום משמעותיים, שבמהלכם שרר עומס חום כבד עד קיצוני. בתחילת אוגוסט נמדדו 46 מעלות בסדום, ובגלגל נשבר השיא כשנמדדו באזור 49.3 מעלות.

עוד בוואלה! NEWS:
גורמי צבא מזהירים: "חמאס הגביר את חפירת המנהרות לעבר עוטף עזה"
שרה נתניהו נחקרת בלהב 433 על פרשת המעונות
הסופה כבר כאן, אבל השיא – עדיין לפנינו

מזג אוויר שרבי בחוף הים בתל אביב, 7 באוגוסט 2015. יותם רונן
גל החום בתל אביב, אוגוסט האחרון/יותם רונן

בספטמבר אירע גל חום שנמשך יותר משבוע, וגם לאחר דעיכתו מזג האוויר נותר חם מהרגיל לעונה. בגל חום זה בלטו טמפרטורות המינימום הגבוהות שהגיעו בתחנות רבות לערכים גבוהים באופן חסר תקדים לספטמבר, ובמקצת התחנות הם אף היו חסרי תקדים ביחס לשנה כולה. אובך כבד שרר ברחבי הארץ במהלך הגל, והוא נחשב לחריג ביותר הן בגלל העובדה שהוא הגיע ממדבריות סוריה, הן בגלל שהוא הגיע בעונת הקיץ, בשעה שכל אירועי האובך המשמעותיים שתועדו בארץ התרחשו בחורף או בעונות המעבר, והן בגלל משכו - קרוב ל-4 יממות.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אובך בתל אביב, 9 בספטמבר 2015. מגד גוזני
אובך חריג בתל אביב, ספטמבר האחרון/מגד גוזני

עוד מציינים בשירות המטאורולגי כי גם החורף של שנת 2015 התאפיין בכמה תופעות ואירועי מזג אוויר קיצוניים ואף חריגים. בינואר ובפברואר היו שלושה אירועים של שלג משמעותי. בשירות מזכירים כי באירוע החריג שפקד את הארץ בינואר ירד שלג בחרמון ובצפון הגולן במשך 4 יממות רצופות. כמו כן, פתיתי שלג דווחו במקומות נמוכים בצפון הארץ כמו קריית שמונה, נהריה, חיפה ופרדס חנה, ודווח על היערמות שלג לשכבה דקה במקומות נמוכים יחסית כמו כפר גלעדי ותל חי.

בנוסף, בפברואר דווח על שלג במקומות נמוכים כמו הגליל העליון ועמק החולה, הנמצא בגובה של 70 מטרים בלבד מעל לפני הים. באותו האירוע ירד שלג בירושלים ונערם לגובה של 30 סנטימטרים, ובגוש עציון הגיע ל-30 סנטימטרים. עוד מזכירים כי באמצע ינואר נמדדו בתחנת מרום גולן 14.2- מעלות – ערך שקבע את השיא הארצי החדש שלא נשבר יותר מ-60 שנים.

שלג בירושלים, 20 בפברואר 2015. עומאר אבו סאלח, תמונות גולשים
שלג בבירה, פברואר האחרון/תמונות גולשים, עומאר אבו סאלח

במקביל, באמצע אפריל פקד את אזורנו אירוע מזג אוויר משמעותי שכלל כמויות גדולות של גשם בצפון הארץ ובמרכזה, טמפרטורות נמוכות, שלג בחרמון ובפסגות הרי הצפון וברד. אירוע זה היה חורפי לחלוטין באופיו ויוצא דופן לחודש אפריל. גם ביום העצמאות פקדה את ישראל מערכת חורפית והביאה בשעות הערב להיערמות שלג בחרמון ולירידת שלג בהר מירון בפעם השנייה בחודש זה. בחרשים ובהר כנען נמדדו טמפרטורות מינימום חריגות של 3 מעלות בלבד.

הצפות באשקלון. נובמר 2015. רויטרס
הצפות באשקלון בנובמבר האחרון/רויטרס

בשירות המטאורולוגי מציינים כי גם אוקטובר היה גשום מהממוצע, אולם לא בצורה יוצאת דופן בהיבט הארצי. מרבית הגשמים התרכזו באזור מישור החוף וירדו בעוצמות גבוהות. בשפיים נמדדה כמות גשם חודשית של 246 מ"מ וזוהי הכמות הגדולה ביותר שנמדדה בחודש אוקטובר, בתחנה כלשהי בישראל, מתחילת המדידות.

בסוף אוקטובר חלפו ענני סערה מעל אזור השרון, השומרון ובקעת בית שאן וגרמו לפרץ של רוחות עזות וחריגות. בחדרה הגיעה המהירות המקסימלית של הרוחות ל-102 קמ"ש עם משב בעוצמה של 132 קמ"ש. כמו כן עוצמת הגשם הייתה חריגה וירד ברד כבד בקוטר של עד שבעה סנטימטרים. כמו כן, בנובמבר ירדו באשקלון למעלה מ-80 מ"מ בתוך שעה אחת והדבר גרם להצפות בעיר, וב-17 בדצמבר אירעו פעם נוספת הצפות באשקלון לאחר ירידת 43 מ"מ תוך שעה בדרום מערב העיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully