וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמי צבא מזהירים: "חמאס הגביר את חפירת המנהרות לעבר עוטף עזה"

31.12.2015 / 15:04

במערכת הביטחון מדגישים כי חמאס נערך לסבב הבא מול ישראל, ובמקביל לחפירת המנהרות הוא מרחיב את מאגר הרקטות שברשותו, תוך התמקדות בפיתוח רקטות ארוכות טווח. עם זאת, הגורמים מרגיעים: "לחמאס אין אינטרס להסלים את המצב"

עריכה: מתן חדד

(מצרים מציפה את מנהרות ההברחה של חמאס בגבולה, החודש)

גורמים בפיקוד דרום מזהירים כי מאז סיום מבצע "צוק איתן" חמאס מגביר את מאמציו ההתקפיים לקראת סבב לחימה נוסף מול ישראל. לטענת הגורמים, למרות הפגיעה הקשה בארגון במהלך המבצע, לוחמיו ממשיכים לחפור מנהרות לכיוון היישובים הסמוכים לגדר בנגב המערבי, והם אף הגבירו את קצב החפירה. עם זאת, לדבריהם, עד כה הופסקה החפירה בשטח הפלסטיני ולא נמשכה אל מעבר לגדר המערכת, מחשש שהטכנולוגיה הישראלית תחשוף את פעילות ההקמה.

במקביל, הגורמים ציינו כי ייצור הרקטות התגבר והתפתח באופן דרמטי מאז הסתיימה הלחימה בקיץ 2014. מטחי הרקטות ששיגר חמאס בחודש האחרון לעבר הים מעידים כי הסגר הישראלי והרס מנהרות ההברחה על ידי המצרים לא השפיע על התכנית להרחבת מאגר הרקטות. כמו כן מציינים הגורמים כי גדלה ההשקעה של הארגון בפיתוח רקטות ארוכות טווח.

עוד בוואלה! NEWS:
בישראל סירבו לבקשת הפלסטינים לחידוש המו"מ: "רק כשייפסק הטרור"
שלג, גלי ענק ורוחות של מאה קמ"ש: כך תעברו את הסופה הגדולה
דיווח: ארה"ב מתכננת סנקציות חדשות עקב תכנית הטילים של איראן

פעילי חמאס בתוך מנהרת טרור – רצועת עזה, אוגוסט 2014. רויטרס
לוחמי חמאס באחת ממנהרות הארגון במהלך מבצע "צוק איתן"/רויטרס

בפיקוד הדרום הדגישו כי בשלב זה חמאס שואף לשמר את השקט מול ישראל, כדי לאפשר לו לשקם את היכולות של הזרוע הצבאית. "לחמאס אין אינטרס להסלים את המצב, והשיקום הצבאי והאזרחי מבחינתם עומד מעל הכול", אמר גורם ביטחוני בכיר.

אחד האתגרים המשמעותיים העומדים בפני הרצון של חמאס לשמור על השקט הם הקבוצות הסלפיות שמבקשות להתעצם, לגייס פעילים נוספים ולצאת לפעולות טרור נגד ישראל. "הפעילות של הסלפים, בהם פלוגות עומר חדיד, לא נערכות באישור חמאס וחלקן נועד כדי לפגוע בו באופן ישיר", הסביר הגורם הבכיר. "חלק מהפעילות מבוצעת באמצעות צלפים, וחלקה על ידי הנחת מטעני חבלה לאורך הגדר נגד סיורים של חיילי צה"ל".

פעילי דאעש ברצועת עזה. סקיי ניוז, אתר רשמי
אחד האתגרים המשמעותיים העומדים בפני חמאס. הסלפים ברצועה/אתר רשמי, סקיי ניוז

היחס של חמאס אל הסלפים, הרואים את עצמם חלק מארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), סותר - מצד אחד הוא מנסה לשמור על איזון, שכן הוא נמצא בקשר עם גורמי דעאש בסיני שמסייעים לו בהברחות נשק לרצועה. אך כשהחוליות המקומיות בעזה חוצות קו אדום הוא עוצר, מענה ולפעמים גם מחסל פעילים.

"לא תמיד כשיוצא דיווח בתקשורת הפלסטינית על קריסת מנהרה והרוגים מדובר בהכרח בתאונה", אמר גורם צבאי. "לפעמים זה חיסול פנימי שנועד לשתק התנגדות או אופוזיציה. המתח ברצועה הוא עצום וכל דבר קטן מלחיץ את המערכת הצבאית של חמאס". הוא הדגיש כי למרות תוצאות מבצע "צוק איתן" נשמרת היציבות בצמרת שלטון חמאס בעזה.

מפגינים ברצועת עזה מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל, סמוך לגדר המערכת, 17 באוקטובר 2015. רויטרס
"הג'יהאד האיסלאמי ליבה את ההפגנות". מפגינים ברצועה מיידים אבנים לעבר כוח צה"ל, אוקטובר האחרון/רויטרס

אתגר נוסף העומד בפני ניסיונות שמירת הרגיעה של חמאס הן ההפגנות של תושבי רצועת עזה המתפתחות מתחת לאפם של לוחמי הארגון המוצבים לאורך הגבול. מאות אנשים במוקדים רבים לאורך הגדר, ומאחוריהם אלפים העומדים בקו הבתים, מפגינים מול חיילי צה"ל, מתפרעים, מניפים שלטים ומלבים את ההמון באמצעות רמקולים.

"מי שליבה את ההפגנות הוא דווקא ארגון הג'יאהד האיסלמי", אמר גורם במערכת הביטחון. "דבר האירועים מופץ מהר ברשתות החברתיות, וכשזה כבר מתרחש - לחמאס מאוד קשה לעצור את זה. במקום זאת, הוא מדלל את היקף המשתתפים ומנסה לשלוט בגובה הלהבות. בחמאס מבינים שהחיכוך הזה משחק לרעתם".

בפיקוד הדרום חוששים כי המצב המידרדר ברצועת עזה יוביל לשלל תרחישים, שאחד מהם הוא הפגנת ייאוש של אלפים שירוצו אל עבר גדר המערכת. "זה תרחיש קיצוני ביותר מאחר שחמאס מעוניין בשקט, אבל יש דברים שיוצאים משליטה", אמר גורם צבאי.

60% אבטלה בעזה, 95% מהמים בברזים אינם ראויים לשתייה

פעולות ההתעצמות של חמאס מגיעות על רקע מצב כלכלי רעוע בעזה - אחוזי האבטלה הגיעו לכ-60% ומנתונים של פיקוד הדרום עולה כי 1.2 מיליון מתוך 1.8 מיליון פלסטינים ברצועה נתמכים במשאבים של אונר"א. גם המסים שמטיל חמאס חונקים את האוכלוסייה, והמס על מצרכים בסיסיים כמו בשר, פירות וירקות נמצא במגמת עלייה.

נוסף על כך, המצב ההומניטרי ברחבי הרצועה ירוד ביותר, ומבדיקות שעשו מומחים אירופאים עולה כי 95% מהמים בברזים אינם ראויים לשתייה. במקביל, 11 אלף משפחות פלסטיניות שבתיהן נהרסו במהלך "צוק איתן" עדיין נמצאות ללא קורת גג. עם זאת, יש לציין כי עבודות השיקום ממשיכות להתנהל - מאז המבצע שופצו מאה אלף בתים מכספי תרומות, וכיום ישנם כ-310 פרויקטים שונים לשיקום מבנים ותשתיות שנפגעו.

גורמים בפיקוד דרום מעריכים כי החורף הקשה הצפוי בנגב המערבי עשוי להשפיע באופן דרמטי על תושבי רצועת עזה, שסובלים גם ללא קשר לגשמים מבעיות חשמל ומים. בחורף שעבר סבלו תושבי הרצועה מהצפות ובצה"ל מיהרו לאשר כניסת ציוד רפואי וחימום.

הצפות בחאן יונס 9/11. טוויטר, צילום מסך
החורף ישפיע באופן דרמטי על תושבי הרצועה. הצפות בחאן יונס בחודש שעבר/צילום מסך, טוויטר

למרות זאת, מפנה חמאס חלק ניכר ממשאביו לייצור רקטות וחפירת מנהרות. הזרוע הצבאית של הארגון שואבת עידוד משיפור במצבה המדיני והכלכלי של איראן לאחר הסכם הגרעין. הרפובליקה האיסלאמית מבטיחה להעביר מיליוני דולרים לחמאס לצורכי התעצמות.

בנוסף, חמאס תולה תקוות רבות בהסכם הפיוס המתגבש בין ישראל לטורקיה, ומקווה שהתנאים שמציבה האחרונה, לפיהם יוסר או לפחות יוקל המצור המוטל על הרצועה, יתממשו ויחלצו את הרצועה ממשבר כלכלי – דבר שיחזק את מעמדו ברחוב הפלסטיני. "הטורקים הציגו רשימת דרישות הכוללת תחנות כוח, מתקני התפלה, חוות אנרגיה סולארית וייצוא מעזה", אמר בכיר במערכת הביטחון והבהיר: "אין כל כוונה לאשר הטבות ופרויקטים כל עוד גופות חיילי צה"ל לא מועברות לישראל, וכל עוד שני אזרחים מוחזקים ללא מידע על גורלם ונמשך הטרור וירי הרקטות".

הבכיר הדגיש כי סילוק של גורמי חמאס מטורקיה הוא תנאי להתקדמות במשא ומתן, והוסיף עקיצה לכיוון הטורקי: "ראש הממשלה דאווטאולו כתב ספר על טורקיה הניאו-עות'מאנית שמתפתחת כמדינה ללא סכסוך עם שכניה. המצב כיום הוא ההיפך הגמור - אין מדינה באזור שהם לא מסוכסכים עמה. הם בנו על הגז הרוסי והכול התרסק מאז הפלת המטוס הרוסי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully