וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסופה כבר כאן: שלג בחרמון, גלי ענק ורוחות של מאה קמ"ש

הרשויות ברחבי הארץ הקימו מטות חרום וחדרי מצב לקראת הסערה. אתר החרמון ייפתח, מפלסות יפעלו בצפון ובכינרת מצפים בכיליון עיניים לגשמי ברכה. בפנים: הנחיות לתושבים והתחזית המלאה. דיווח מאולפן וואלה! NEWS

צילום: מאיר וקנין, אתר החרמון; עריכה: יאיר דניאל

אחרי שבועיים של הפוגה מסוימת במשקעים נערכות הרשויות ברחבי הארץ למזג אוויר סוער בסוף השבוע הקרוב, שבו יציינו גם את תחילת השנה האזרחית החדשה. באתר החרמון החלו לרדת הבוקר (חמישי) פתיתי שלג ראשונים. היום ישאר האתר סגור למבקרים עקב סופת השלג הצפויה, הרוחות והגשם הכבד, אולם במקום נערכים לפתיחת אתר הסקי למבקרים במהלך סוף השבוע. בחיפה מתכוננים לפינוי תושבים במקרים של הצפות ובירושלים צופים רוחות עזות במהירות של 100 קמ"ש שיצריכו את התושבים לנקוט צעדי זהירות.

חרמון

באתר החרמון הודיעו אמש כי הכבישים למקום יפתחו לנסיעת כלי רכב פרטיים ואוטובוסים רק כאשר הם יהיו נקיים משלג ובטוחים לנסיעה. ככל הנראה, בתום מערכת השלג יפתח האתר למבקרים, ומסלולי הגלישה לסקי ייפתח אם גובה השלג שייערם במפלס התחתון יגיע לכ-50 ס"מ.

שלג ראשון בחרמון, 20 בדצמבר 2015. אדיבות אתר החרמון, אתר רשמי
האתר ייפתח. שלג ראשון באתר החרמון בשבוע שעבר/אתר רשמי, אדיבות אתר החרמון
אתר החרמון היום  31 דצמבר 2015. מאיר וקנין, מערכת וואלה! NEWS
מבלים באתר החרמון, היום/מערכת וואלה! NEWS, מאיר וקנין
אתר החרמון  היום. אתר החרמון, אתר רשמי
שלג בחרמון, הבוקר/אתר רשמי, אתר החרמון

לירון מילס, מנכ"ל אתר החרמון, עונת התיירות במקום תיפתח באופן רשמי בימים הקרובים. "לפי התחזית, בתחילת שבוע הבא נוכל להכריז על פתיחת האתר באופן רשמי. אנו מצפים לאלפי מבקרים שיפקדו את האתר מדי יום. צוות האתר מיומן ומקצועי ומצפה כבר בקוצר רוח לפתיחת העונה, בתקווה לעונה ארוכה ושלגים חוזרים", אמר.

מזג האוויר סוער. ספק 500
מזג האוויר סוער/ספק 500

צפון

בגליל, בגולן ובכינרת נערכים למזג אוויר סוער שימלאו את הנחלים ויעלה את מפלס המים באגם הלאומי לאחר תקופת יובש שהורגשה באזור. באופן חריג לעונה, מפלס הכנרת ירד ב-15 סנטימטרים מתחילת החורף; מאז תחילת המדידות ועד היום, מפלס הכנרת ירד בעונה זו שלוש פעמים בלבד.

בקיבוץ מרום גולן שבצפון הרמה, למשל, נערכים להפעלת מפלסות, מחפרונים ושופלים למקרה ששלג רב ייערם בכבישים באזור. בקיבוץ מלאו את מחסן החירום בשקי מלח, שיפוזרו על הכבישים למניעת החלקה בעקבות הכפור.

גבי קוניאל, רכז המטעים והכרמים בקיבוץ, סיפר כי החקלאים מצפים בכיליון עיניים למשקעים הצפויים בסוף השבוע. "לאור העובדה שבצפון הארץ כמעט לא ירדו עדיין משקעים ומורגש היובש, נערכו בשבועות האחרונים תפילות לגשם על ידי מגדלי הגולן כולו, דתיים וחילוניים כאחד. כולנו תקווה שהשנה האזרחית החדשה תאיר לנו פנים ויתמלאו מאגרי המים, מהם ישקו את השטחים החקלאיים בעונת הקיץ השחונה. אנו זקוקים לגשם והרבה מנות קור שהמהוות את התנאים אידיאליים לגידולי מטעי הפירות בצפון הגולן: תפוח, קיווי, אפרסק, נקטרינה, דובדבן וכמובן כרמי היין".

מזג אוויר בגליל היום. מאיר וקנין, מערכת וואלה! NEWS
מזג האוויר בגליל, היום/מערכת וואלה! NEWS, מאיר וקנין
הצפות ביישוב אדם הנמצא במועצה האזורית בנימין, צפונית לירושלים. דצמבר 2015. יעקב אפללו, תצפית TPS
החקלאים מתפללים לגשם. הצפות באזור בנימין/תצפית TPS, יעקב אפללו
שיטפונות בנחלים בערבה ובמדבר יהודה, ברד במספר אזורים בנגב. ספק 500
שיטפונות בנחלים בערבה, החודש/ספק 500

בכפר הנופש של הקיבוץ, הממוקם 1,000 מטר מעל פני הים, מצפים לנופשים ומטיילים רבים שיגיעו בסוף השבוע לחגוג את השנה האזרחית החדשה ולחזות ביופיו של הטבע במזג אויר חורפי. שפי מור, מנהל התיירות בקיבוץ, אמר כי על פי התחזיות יירד שלג באזור שימשוך מטיילים רבים להגיע צפונה.

התושבים תודרכו להשאיר ברז מים חמים מטפטף כדי למנוע התפוצצות צינורות, לוודא את תקינות מערכות החימום ולהצטייד בתנור חימום שאינו מופעל על ידי חשמל. כמו כן, נאמר להם לנקות תאי ניקוז מים בחצרות ומרזבים על הגגות, לגזום עצים וענפים בגינות ובסמוך לכבלים, לפנות חפצים שעלולים לעוף ברוח או ליפול ממקום גבוה, להימנע משהייה תחת סככות, פרגולות או מבנים ארעיים שנערם עליהם שלג מחשש לקריסה, ולהצטייד בתאורת חירום, בתרופות חיוניות, במים ובמוצרי יסוד נוספים. התושבים אף התבקשו לגלות ערנות למצב השכנים והקשישים ולעדכן את הגורמים הרלוונטיים בהתאם לצורך.

צפת. המרכז הרפואי זיו שבצפת נערך גם הוא לשלגים ולטמפרטורות הנמוכות, ולתפקוד מלא גם בשלג ובתנאי מזג אוויר קשים. ד"ר סלמאן זרקא, מנהל המרכז הרפואי, מסר כי במוסד הרפואי נערכים לקראת אפשרות של חסימת כבישי הגישה למרכז הרפואי וכי בית החולים ייעזר בשרותי חברות המפעילות רכבי שטח, שיכולים לפעול בסופות ובשלגים, ובמתנדבים עם רכבי ארבע על ארבע. זאת כדי לתת מענה להגעת הצוותים הרפואיים לעבודתם וכן לחולי דיאליזה וכאלו הנזקקים לטיפולים דחופים.

מזג אוויר גשום, פתח תקווה. 14 דצמבר 2015. ראובן קסטרו
משקעים אחרי שבועיים של הפוגה. גשם בפתח תקווה, החודש/ראובן קסטרו
נזקי מזג האוויר, רחוב אלנבי. תל אביב. נובמבר 2015. מגד גוזני
נזקי מזג אוויר. רחוב אלנבי בתל אביב, בחודש שעבר/מגד גוזני

במקרה של שלג, הוסיף ד"ר זרקא, מתקיים קשר רציף עם מרכז החירום של עיריית צפת. מבחינתה, כביש הגישה למרכז הרפואי הוא בסדר עדיפות ראשון לפינוי השלג בסיוע פיזור מלח ומפלסות אזרחיות וצבאיות. בנוסף לכך, תוגבר מלאי המזוט לחימום, מלאי החמצן ומלאי התרופות והמזון, אם הגישה למרכז הרפואי תיחסם. חדר המיון במרכז הרפואי זיו נערך לקבלת חולים עם מכות קור והיפותרמיה, ולצורך כך תוגבר מלאי עירויי הנוזלים החמים ומלאי שמיכות החימום לגוף.

הצוות הרפואי במרכז זיו הזהיר מפני סכנות הקור וציין כי תנאי מזג האוויר מגבירים את הסיכוי לאבד שליטה בזמן נהיגה ולהיקלע לתאונת דרכים. הם המליצו שלא לבצע נסיעות שאינן הכרחיות במהלך ימי הסופה.

כינרת. רשות הכינרת ביצעה בשבועות האחרונים עבודות תחזוקה ותשתית כדי לשמור על תקינות התעלות והמתקנים השונים בימי הסערה הקרובה. בין היתר, ההיערכות כללה ניקוי מעברי מים וסחף, הגבהת סוללות בתעלות המים השונות, גיזום צמחיה, פינוי מכשולים, איסוף פסולת, בניית מתקנים הידראוליים ומגוון עבודות עפר. כמו כן, צוותי פיקוח וניהול החופים של הרשות עבדו בימים האחרונים על גיזום בטיחותי בעצים בחופי האגם הלאומי. מרשות הכנרת נמסר כל החופים שבאחריותה מטופלים באופן שוטף מבחינה בטיחותית על מנת למנוע ככל הניתן נפילת ענפי עצים וקריסת ענפים.

אתר החרמון  היום. אתר החרמון, אתר רשמי
אתר החרמון, היום/אתר רשמי, אתר החרמון
הצפות באשקלון. נובמר 2015. רויטרס
הצפות באשקלון בחודש שעבר/רויטרס

עופר ברנע מהחברה לפיתוח הגליל אמר כי החקלאים בגליל העליון ובעמק החולה מצפים לבואה של המערכת החורפית המשמעותית הראשונה המגיעה לאזור העונה. "עצירת הגשמים בגליל העליון ובעמק החולה הביאה לכך שספיקת מקורות המים בצפון נמוכה במיוחד. נתון זה, בשילוב עם רוחות חזקות שהיו באזור, הביאו להתייבשות הקרקע ושימוש מוגבר בהשקיה. אנו מקווים כי מערכת ראשונה זו היא סימן לבאות ולעוד מערכות גשם רבות נוספות, שימלאו את הנחלים ומקורות המים וישפרו את מאזן המים באזור כולו לטובת החקלאות והחקלאים".

חיפה. במטה החירום בעיר נערכים למזג אוויר סוער: משקעים כבדים עד 50 מ"מ, רוחות עד 70 קמ"ש וגלים עד שמונה מטרים. הסערה צפויה להגיע לשיאה בלילה שבין חמישי לשישי.

בין היתר, יחידות מטה מתוגברות נערכות לפינוי סחף, טיפול בהצפות וחסימת כבישים; פינוי תושבים במקרה של הצפות; ופינוי מכשולים כגון עצים, עמודי תאורה ורמזורים. כמו כן, נערכים עובדי מחלקת הדרכים לטפל באופן מידי בבורות שעשויים להיווצר בכבישים ולסימון מכשולים בכבישים ומדרכות.

שלג בירושלים, פברואר 2015. נועם מושקוביץ
רוחות סוערות. מערכת השלג האחרונה בירושלים, בפברואר השנה/נועם מושקוביץ
אתר החרמון היום  31 דצמבר 2015. מאיר וקנין, מערכת וואלה! NEWS
נופשים בחרמון, היום/מערכת וואלה! NEWS, מאיר וקנין

בעירייה אמרו כי היא הציבה בכוננות צוותי שאיבה לניקוז מים למקרים של פריצת ביוב. "הועמדו בכוננות כלים מכניים הנדסיים לפינוי סחף ופתיחת צירי תנועה. סיירות הביטחון המתוגברות על ידי הפיקוח הכללי יסייעו בחסימת צירים ופינוי תושבים במידת הצורך", נמסר.

"עובדי אגף הרווחה מקיימים סיורים יזומים ברחובות העיר במטרה לאתר דרי רחוב ולשכנעם להתפנות לדירות מסתור זמניות של שירותי הרווחה. הסיורים ימשכו בכל שעות היום והלילה עד תום הסערה. שירותי הרווחה נערכו להעניק סיוע לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, קשישים ואנשים בעלי נכויות", נמסר מהעירייה.

עוד במסגרת ההיערכות לסופה: המוקד העירוני 106 יפעל במתכונת חירום, יקלוט את פניות התושבים ויעבירן לטיפול צוותי החירום; תושבים התבקשו לחזק דודי שמש וחפצים אחרים שעלולים לעוף ברוח, בעיקר מגגות ומקומות גבוהים; וסיורים יזומים מתקיימים באתרי הבנייה במטרה למנוע ככל הניתן מפגעים בטיחותיים.

ירושלים

על פי התחזית, מזג אוויר סוער בעיר יחל הערב ועד שבת ויכלול רוחות חזקות במהירות של עד מאה קמ"ש, גשמים עזים וטמפרטורות נמוכות בלילה שבין שישי לשבת. "מטה החירום העירוני משלים את היערכותו למזג האוויר הסוער וממליץ לתושבים לשמור על כללי הבטיחות, להצטייד בתאורת חירום ולהישמע להנחיות השונות", נמסר.

בין היתר, הומלץ לתושבים לבדוק את תקינות מערכות החימום, בעיקר אלה המחייבות אוורור; לוודא איטום גגות, חלונות ותריסים; ולנקות ולפתוח תאי ניקוז מים בחצרות ומרזבים על הגגות. כמו כן, התושבים התבקשו לגזום עצים וענפים בגינות פרטיות בסמוך לכבלים, לבדוק בטיחות של מערכות חשמל ולחזק אנטנות.

חוף צינברי של איגוד ערים כינרת, מאי 2014. אלון דזיי,
עבודות יזומות לקראת הסופה. חורף בכנרת/אלון דזיי

עוד נמסר: "צוותי העירייה יפעלו לאיתור וטיפול במפגעים ברחבי העיר, לטפל במפגעים בבתי הספר והגנים, בגיזום וטיפול בעצים במרחב הציבורי ויהיו ערוכים לכל תרחיש אפשרי. בשל החשש להצפות במקומות נמוכים, שירותי כיבוי והצלה וצוותים של חברת הגיחון ערוכים לחילוץ במקרי חרום וכוננות לשאיבת מים ממקומות מוצפים. הציבור מתבקש להימנע מפעולות שיש בהן סכנה בטיחותית, לשמור על ערנות וזהירות בנהיגה ובתנועה בצירים".

אשקלון

ממלא מקום ראש העיר והממונה על הביטחון, אפי מור, כינס בימים האחרונים את מנהלי המכלולים בחירום להערכת מצב, שבמהלכה הוצגו התחזיות הצפויות ואופן הטיפול במקרים חריגים שייתכנו ברחבי העיר בעקבות מזג האוויר הסוער.

חיילי פיקוד העורף עם מפלסת שלג בצפת, פברואר 2015. דובר צה"ל
חיילי פיקוד העורף לצד מפלסת שלג בצפת, בחורף הקודם/דובר צה"ל

על פי נתוני השירות המטאורולוגי, בנוסף לגשמים צפויות גם רוחות חזקות, ולכן דנו המשתתפים גם באפשרות של קריסת עצים ודרכי הטיפול והפינוי שלהם. פעילות חדר המצב תחודש החל מהיום בשעות הצהריים ובהתאם למזג האוויר על מנת לקלוט דיווחים בזמן אמת מהשטח ולהעניק לתושבים טיפול מידי.

התחזית

גשמים מקומיים יחלו היום לרדת מצפון הארץ ועד לצפון הנגב, ובמהלך היום הגשם יתחזק וילווה בסופות רעמים ורוחות ערות. קיים חשש משיטפונות והצפות במקומות המועדים. הטמפרטורות ירדו ויהיו נמוכות מהרגיל ובחרמון ירד שלג. הלילה יהיה גשום וסוער ברוב אזורי הארץ. שלג ירד בחרמון ובצפון רמת הגולן ובפסגות הגליל יתכן שלג קל.

בשישי יוסיף להיות גשום סוער וקר מצפון הארץ ועד הנגב. שלג ירד בהרי הצפון ולקראת ערב ייתכן שלג קל גם בהרי המרכז. ינשבו רוחות חזקות ובדרום הנגב וייתכן אובך. קיים חשש משיטפונות והצפות במקומות המועדים. בשבת המערכת כבר תהיה מאחורינו וגשם קל ירד בעיקר במרכז הארץ

הטמפרטורות החזויות להיום וללילה: בתל אביב מ-17 מעלות היום עד 11 מעלות בלילה, בירושלים מ-11 עד 4, בחיפה והקריות מ-15 עד 10, בגולן מ-13 עד 6 מעלות, בצפת ובהרי הגליל מ-10 עד 3, בטבריה ובאזור הכינרת מ-16 עד 11, באזור ים המלח מ-21 עד 14 ואף קיים חשש לשטפונות בנחלי מדבר יהודה, בבאר שבע מ-16 עד 8, במצפה רמון מ-12 עד 5 ובאילת מ-19 עד 12.

(עדכון ראשון: 21:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully