וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יאיר רמתי למקורבו על העבירה שביצע: "הרבה פחות ממה שזה נשמע"

29.12.2015 / 1:40

בכיר התעשייה האווירית לשעבר, משה אורטס, מתח ביקורת חריפה על הדחת "האבא של החץ" בשל עבירת ביטחון מידע. אורטס, שמינה את רמתי לפני 24 שנים, סיפר כי הוא נפגע עמוקות: "אי אפשר לרמוס אדם בעל זכויות היסטוריות ממדרגה ראשונה" ורמז כי ניתן להפוך את ההחלטה

צילום: דוד קורן, עריכה: ניר חן

(יו"ר סוכנות החלל על הדחת "האבא של החץ": "ייתכן שנעשתה בלחץ אמריקני")

משה אורטס, שמינה ב-1991 את יאיר רמתי לראש פרויקט "החץ" בתעשייה האווירית, מתח אתמול (שלישי) ביקורת חריפה על החלטת מנכ"ל משרד הביטחון דן הראל להדיח מתפקידו את ראש מנהלת חומה יאיר רמתי ואת האופן שבו עשה זאת. רמתי פוטר השבוע משום שעבר עבירת ביטחון מידע. אורטס, שכיהן בעבר כמנכ"ל אלתא מערכות וכמנהל חטיבת האלקטרוניקה, מערכות נשק וחלל בתעשייה האווירית, סיפר כי הוא שוחח עמו והעיד כי הוא נפגע עמוקות. "'זה הרבה פחות ממה שזה נשמע בעיתונות', הוא אמר לי", שיתף אורטס.

"כשיש פסק דין במחוזי אז מישהו לוקח לערכאה עליונה ומקבל החלטות שונות", רמז אורטס לכך שניתן להפוך את ההחלטה שקיבל מנכ"ל משרד הביטחון. "אי אפשר לרמוס אדם בעל זכויות היסטוריות ממדרגה ראשונה", טען אורטס בשיחה עם וואלה! NEWS. "אומרים שהוא לא המנהל הראשון ולא האחרון של תכנית חומה. אפשר להחליף", המשיך, "אני אומר לך אי אפשר להחליף כל אחד. הידע שיש לו לא קיים אצל אף אחד שאני מכיר במערכת. זה ידע עמוק".

ביום ראשון הודיע משרד הביטחון כי רמתי, ראש מנהלת "חומה" האחראית לפיתוח המערכות הקשורות בהגנה מפני טילים ובהן מערכת "חץ", יסיים את תפקידו לאחר ארבע שנות כהונה בשל עבירת ביטחון מידע חמורה. רמתי הודח לאחר שנמצאו במחשבו האישי מסמכים מסווגים, בניגוד לכללי אבטחת המידע הנוקשים במשרד הביטחון. החזקת המסמכים המסווגים חשפו אותם לאפשרות של זליגת מידע חשוב, שיכול היה להיות קשור למערכת השכבות להגנה מפני טילים של מדינת ישראל.

לקריאה נוספת:
יו"ר סוכנות החלל על הדחת "האבא של החץ": "ייתכן שנעשתה בלחץ אמריקני"
האחראי על מערכות ההגנה מפני טילים הודח לאחר שנמצא חומר מסווג במחשבו

IFB עם ד"ר יצחק בן ישראל + ד"ר טל פבל, על יאיר רמתי. מערכת וואלה
"הידע שיש לו לא קיים אצל אף אחד שאני מכיר במערכת". יאיר רמתי/מערכת וואלה

אורטס, כאמור היה זה שמינה את רמתי לראש פרויקט "החץ" בתעשייה האווירית. שנה לאחר מינויו בוצע ניסוי מוצלח בפרויקט. "האמריקנים לא הצליחו לסגור את הפרויקט", נזכר אורטס בימים ההם ושיבח את תרומתו של רמתי להצלחת הניסוי, "אין משמעות לדבר הזה? זה הציל את פרויקט 'החץ' שהיום מסוגל לעשות דברים שאני לא בטוח אם האמריקנים הגיעו להישגים האלה. הוא בקיא ושולט ברמה מצוינת. לא טובה מאוד. מצוינת".

מנכ"ל אלתא מערכות, חברת בת של התעשייה האווירית, לשעבר התייחס לעבירת ביטחון המידע שעבר רמתי והעברת המסמכים למחשבו האישי וטען כי ניתן היה להסתפק בעונש פחות קיצוני. אורטס הציע לחלופין טיפול אחר ברמתי: "נניח שהוא עשה פעולה משמעתית בלתי מוצדקת, ובתסריט הגרוע ביותר הוא קיבל אזהרות לא לעשות דבר כזה. אבל בגלל השיגעון שלו, הפרפקציוניסטיות שלו, והעובדה שהוא עובד 15-16 שעות ביום, הוא עשה את זה". לדבריו, היו צריכים לומר לרמתי כי "נרשמה לך נזיפה בתיק האישי, ושיסיים את תפקידו ב-31 בדצמבר 2016 ושעד אז יכשיר את מחליפו".

ניסוי יירוט במיירט חץ 3, 10 דצמבר 2015. משרד הביטחון
"רמתי הוא מהנדס בעל חשיבה מדעית יוצאת דופן", אמר אורטס/משרד הביטחון

לדבריו, "מה אנשים יגידו? אני נותן את עצמי למען המדינה וברגע אחד הורסים לי את כל החיים? אני לא מזלזל בעקרונות הביטחון. ביטחון הוא דבר חשוב. אבל האיש הזה מסר את כל זמנו את כל האפשרויות שהיו להתפתח בכיוון אחר למען המדינה. לאחד כזה לא מגיע שיביישו אותו ברבים. אנחנו זקוקים לו. אני לא מאמין לאיראנים, הם מצטיידים בצורה מטורפת. אני רוצה את המצטיינים בעם בכל מקום והוא אחד המצטיינים בתחום הזה".

במשך השנים ליווה אורטס את רמתי ועקב מקרוב אחר ההתפתחות שלו בתעשיות הביטחוניות, "יאיר רמתי הוא מהנדס בעל חשיבה מדעית יוצאת דופן", קבע אורטס בנחרצות. "לא סתם אני משכתי אותו מהעדר ומיניתי לראש פרויקט 'החץ'. ראיתי בו ניצוץ של חשיבה יצירתית. אנשים כאלה אהבתי".

אורטס ביקש להדגיש במהלך השיחה כי אבטחת המידע, בכל פרויקט, חשובה ביותר ויש להקפיד עליה כעל ערך ביטחוני לא פחות חשוב מערכים אחרים. "בשאר תפקידי הקפדתי בתחום אבטחת המידע ובשמירה על מסמכים, אני רואה בכך ערך חשוב", אמר. עוד הוסיף אורטס כי "אני לא מזלזל בעקרונות ביטחון המדינה, הרי שמדובר בדבר חשוב. הקפדתי על כך בתפקידים שונים שביצעתי במהלך השנים, ואני סבור כי חשוב להקפיד על כך גם בימים אלו".

(עדכון ראשון: 22:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully