וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאן נעלמו מיליוני השקלים שהוקצו לקיצור תורים במערכת הבריאות?

בשנה שעברה הודיעה שרת הבריאות דאז יעל גרמן כי כמיליארד שקלים הוקצו לטובת קיצור התורים. 350 מיליון שקלים הועברו עוד בזמן כהונתה, אך מאז שנכנס ליצמן ללשכת השר שאר הסכום - כ-60%, נגוז. משרד הבריאות: "התכנית הלאומית לקיצור תורים נמצאת בדיונים"

צילום: עומר מירון עריכה: מתן חדד

(שר הבריאות יעקב ליצמן חושף את התכנית הלאומית ל-MRI, ספטמבר האחרון)

שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן הודיעה בשנה שעברה על הקצאה של כמיליארד שקלים לטובת קיצור תורים במערכת הבריאות הציבורית. לטובת העניין הוקצה תקציב של כמיליארד שקלים ו-350 מיליון שקלים הועברו עוד בזמן כהונתה של גרמן. אך אז נכנסה ממשלה חדשה ושר חדש ויתר הסכום, כ-60% - נגוז.

במסגרת ועדת גרמן הוחלט כי שירותי רפואה פרטיים (שר"פ) לא יפעלו בבתי החולים הציבוריים ובמקביל הורתה גרמן ביוני 2014 על הקצאת סכום של כמיליארד שקלים לטובת קיצור תורים במערכת הבריאות הציבורית. אלא שבדיקה של ארגון "המשמר החברתי" העלתה כי חלק גדול מן הסכום טרם הועבר. זאת, למרות שהסכום כולו הובטח על ידי פקידי משרד הבריאות בתקציב המדינה לשנת 2015.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
מנהל מחלקה בשיבא: "אי אפשר למנוע לחלוטין הידבקות בחיידק טורף"
ההסתדרות הרפואית: טיפול יוענק קודם לפצוע הקשה ביותר - גם אם מחבל
הזיהום בשיבא: יולדת שלישית עברה ניתוח כריתת רחם

חידוש פתיחת מושב הכנסת, אפריל 2015. נועם מושקוביץ
"אין עכשיו מי שיילחם על מערכת הבריאות הציבורית". גרמן/נועם מושקוביץ

כבר בנובמבר 2014 ביקש "המשמר החברתי" לדעת מתי תתקבל תוספת התקציב. בשל העדר מענה הגיש רכז חופש המידע בארגון, ניצן מתן, בקשה במסגרת חוק חופש המידע. במרץ הוא נענה על ידי משרד האוצר כי גרמן הסתמכה על "סיכום תקציבי" בין משרד האוצר והבריאות בנוגע לתקציב הזה, אך בעקבות התפטרותה הוקפאה התכנית. עוד נכתב כי היא תישקל מחדש לאחר הרכבת הממשלה החדשה, כולל תקצוב ויעדים.

בעקבות זאת, לאחר כינונה של ממשלה חדשה פנה הארגון שוב למשרדי האוצר והבריאות באמצעות בקשת חופש מידע וביקש לדעת מה היו ההסכמים האמורים, אם מדובר בתכנית מקצועית של משרד הבריאות, מה יעדיה או אם בוטלה. בחודש שעבר ענה משרד הבריאות כי אין בנמצא הסכמים שכאלו וכך גם במשרד האוצר. יש לציין כי בתקציב המדינה לשנת 2016 שאושר לאחרונה, לא מופיע סעיף או סכום שייעודו קיצור תורים.

"אם רוצים לחזק את הרפואה הציבורית - צריך להעביר את מיליארד השקלים"

"התוספת של מיליארד שקלים אושרה על ידי הממשלה ועברה בקריאה ראשונה בכנסת. צר לי מאוד שאין עכשיו מי שיילחם על מערכת הבריאות הציבורית", אמרה גרמן לוואלה! NEWS. "התרעתי על כך הן בוועדת הכספים והן בוועדת העבודה, הבריאות והרווחה". לדבריה, "אם באמת רוצים לחזק את הרפואה הציבורית ואת ההשקעה של כל אחת ואחד מאתנו בבריאות ברור שהיה צריך להעביר את מיליארד השקלים לקיצור תורים שהיו חלק מתכנית מסודרת לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית".

"התכנית כללה גם תוספת רופאים שיעבדו אך ורק במערכת הציבורית ותוספת של עשרות אלפי ניתוחים", הוסיפה. "גם מיליארד השקלים לא הספיקו אבל היוו התחלה לקראת חיזוק המערכת הציבורית. על כן, 350 מיליון שקלים בהחלט לא יוכלו להוביל לחיזוק משמעותי כנדרש".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החליט לייצר תכנית משלו. ליצמן בישיבת הממשלה, שלשום/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם כניסתו לתפקיד החליט שר הבריאות הנוכחי, יעקב ליצמן (יהדות התורה), שלא לקדם את החלטות ועדת גרמן אלא ליצור תכנית משלו. באוגוסט אישרה הממשלה את גרסתו של ליצמן לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית, תכנית בסכום של מיליארד שקלים לשנים 2017-2016, הכוללת כמה פרמטרים ובהם שיפור השירות וקיצור זמני המתנה בחדרי מיון, קיצור תורים לניתוחים והגדלת סל הבריאות ל-2016.

משרד הבריאות: דנים בתכנית לאומית לקיצור תורים

לדברי מתן, "מתוך הבטחה של מיליארד שקל תוקצבו רק 350 מיליון וכל השאר היה זריית חול בעיני הכנסת והציבור ששמעו תקצוב של מיליארד שקל מפי השרה עצמה. יתרה מכך, עד היום לא נמצאו מסמכי התכנית עצמה כך שלא ברור אם נקבעו לה יעדים כלשהם, מי עמד מאחוריה במקור, מה היא כללה במקור ומדוע היא הוקפאה ונזנחה".

ממשרד הבריאות נמסר: "בימים אלה דנים משרדי הבריאות והאוצר בתכנית לאומית לקיצור תורים במערכת הציבורית והעברת פעילות מהמערכת הפרטית לציבורית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully