וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע עבודות הרכבת הקלה: חשש שחולדות פיתחו חסינות לחומרי הדברה

21.12.2015 / 18:40

המשרד להגנת הסביבה ערך מחקר כדי לאמוד את עמידותם של מכרסמים לרעלים. עוד אושר שימוש בחומר טבעי שעשוי לספק את התוצאות מבלי לפגוע בבני אדם ובעלי חיים, שנוסה בהצלחה בבסיסי צה"ל

חולדות. דצמבר 2015. ShutterStock
לפחות אדם אחד בשבוע ננשך על ידי חולדה/ShutterStock

עם תחילת העבודות על הרכבת הקלה בגוש דן, נשמעו נבואות זעם על הגעתם של מאות חולדות לעיר. אותם תרחישים עוד לא מומשו, אבל אנשי מקצוע במשרד להגנת הסביבה העלו לאחרונה חשש מהאפשרות שהמכרסמים, בהם חולדות ועכברים, פיתחו עמידות לרעלים המיועדים להדברתם.

בימים אלו מנהל המשרד להגנת הסביבה מחקר בנושא, על מנת לאמוד את המצב. באזור המרכז, כך על פי הערכות, ננשך לפחות אדם אחד בשבוע, מה שמעצים את חשש המשרד מפיתוח עמידות לחומרי הדברה. כחלק מהניסיון להילחם בתופעה, אישר לאחרונה המשרד שימוש בחומר טבעי המבוסס על תירס, שעלול לספק את התוצאות הרצויות מבלי לפגוע בבני אדם ובעלי חיים.

עוד בוואלה! NEWS:
היועמ"ש החליט: ח"כ זועבי תואשם בהעלבת עובד ציבור
ההסתדרות הודיעה: מיום רביעי שביתה כללית במגזר הציבורי
לראשונה: המשטרה החרימה אופניים חשמליים מרוכבים שנהגו בפראות

עבודות הרכבת הקלה בתל אביב 3 אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
חשש מנחילי חולדות שיצאו ממקום מסתורם מתחת לאדמה. עבודות הרכבת הקלה בתל אביב/ראובן קסטרו

במסגרת הליכי אישור החומר החדש - "קורן גארד" - כתב ד"ר שגיא גבריאל, האחראי על רישום תכשירי הדברה בישראל, כי "הוועדה החליטה לאשר את רישום התכשיר. החלטה זו נובעת מהעובדה שהתכשיר אינו רעיל, במיוחד בהשוואה לתכשירים המקבילים הרשומים להדברת מכרסמים, חומרים אנטיקואגולנטים" (רעלים מונעי קרישה - דו"פ). לדבריו, "הוועדה מעוניינת ליצור פתח לשימוש בתכשירים אחרים שאינם רעילים במיוחד לאור החשש מהתפתחות חסינות של המכרסמים לאנטיקואגולנטים ומהחשש שנאלץ לרשום בעתיד תכשירים אקוטיים רעילים מאוד".

על מנת לבחון את יעילותו של החומר "קורן-גארד" באזורים שבהם יש תפוצה רחבה של עכברים וחולדות, ערך צה"ל ניסוי בחומר ביוני האחרון. ממצאי הבדיקה העלו כי תוך שבוע הורגשה ירידה בכמות המכרסמים שסבבו את המטבחים, מכולות מזון, וחדרי אוכל במוצבים שבהם נוסה החומר. על כן, קיבל החומר אישור זמני לשלוש שנים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

האבסורד: חומרי ההדברה המותרים לשימוש, מסוכנים בקרבת בני אדם

באוגוסט האחרון כשהחלו העבודות על הרכבת הקלה בתל אביב, עלה שוב נושא החולדות לסדר היום. החשש היה כי בשל החפירות המאסיביות והגשמים הצפויים, נחילים של חולדות, החיות מתחת לפני האדמה, יצאו ממקום המסתור שלהן, ויתקלו בבני אדם. עד כה לא נרשמו תקריות קיצוניות, אך החשש העיקרי מנשיכות חולדות הוא מכך שהן עלולות לשאת בגופן נגיף כלבת ולהפוך מסוכנות עוד יותר לבני אדם.

למרבה האבסורד, חומרי ההדברה של המכרסמים השונים המותרים היום לשימוש אינם מותרים במקומות שבהם יש חולדות ועכברים משום שהם מהווים סכנה לבני האדם ולבעלי חיים אחרים שנמצאים בקרבת מקום. על כן, לא ניתן להשתמש בחומרים הקיימים בחדרי אוכל, מחסני מזון, מטבחים וכדומה, אלא רק בתוך מערכות ביוב.

יתרה מכך, על פי נתוני ארגון "בטרם" בין השנים 2010-2013 הגיעו לשמונה חדרי מיון שנדגמו 44 ילדים שנפגעו כתוצאה מחומרי הדברה. יותר ממחציתם נפגעו מחומרים רעילים שמקורם ברעל נגד מכרסמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully