וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל יקים גוף שיפעל להרחיב באופן דרמטי את שיעור גיוס החרדים

21.12.2015 / 14:36

לוואלה! NEWS נודע כי מתוכננת הקמת מנהלת חדשה, שתרכז את כל ההיבטים הקשורים לגיוס חרדים ולשירותם הצבאי, ומטרתה השאפתנית: להגדיל את גיוס החרדים. המהלך צפוי לעורר התנגדות, וגורם צבאי הדגיש שהוא טרם אושר

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: שניר דבוש

(בתום דיון סוער: התיקון לחוק הגיוס אושר בקריאה ראשונה, בחודש שעבר)

צה"ל מתכנן להקים מנהלת חדשה שתסדיר את שילוב החרדים בצה"ל באופן מרוכז – כך עולה ממסמך פנימי שהגיע לידי וואלה! NEWS. זהו מהלך דרמטי שמטרתו לפי הצבא להרחיב את גיוס החרדים. המסמך עלול להצית מחדש את המאבק של המגזר נגד צה"ל, היות שהוא צפוי להתנגד לתכנית מסודרת שזאת תכליתה. עם זאת, גורם צבאי הדגיש כי התכנית עדיין בשלבי פיתוח וטרם אושרה.

המנהלת אמורה להיות גורם מקצועי שיקשר בין צה"ל לציבור החרדי "תחת מדיניות סדורה", כך נכתב במסמך. היא אף תישא באחריות מלאה על גיוס החרדים, על עמידה ביעדי הגיוס והרחבתם, ועל אישור והקצאת משאבים לפתיחת יעדים ומסלולי שירות חדשים לחרדים. למעשה, כל היבט שקשור בחרדים בצה"ל יהיה תחת סמכותה, כמו מדור בני הישיבות, מסלולי שח"ר (שילוב חרדים) ומגייסי חרדים שפועלים היום באזרחות מטעם הצבא. לפי התכנית, המטרה היא לבנות תשתית להרחבת הגיוס, למצות את היכולות של החרדים שמתגייסים וליצור "אחידות ושליטה" של צה"ל בגיוסם.

חיילים חרדים שהושבעו בבסיס פלס נח"ל בבקעת הירדן, פברואר 2014. גבריאל דבוש,
מטרת המנהלת החדשה ליצור "אחדות ושליטה" בגיוס החרדים. למצולמים אין קשר לכתבה/גבריאל דבוש

במסמך נחשפו גם עקרונות גיוס החרדים שמובילים כיום וכנראה ימשיכו להוביל גם בעתיד את צה"ל, בהם "גיוס בהידברות ולא בכפייה" ו"התאמת המענה לצרכים הייחודים של האוכלוסייה והשונות שלה". זאת, תוך "הרחבת הגיוס החרדי ללא פגיעה באוכלוסיות משרתות אחרות".

עוד נכתב, כי מלבד גיוס החרדים יצטרך הגוף החדש לדאוג גם לתהליך שחרורם מצה"ל "ולהשתלבותם הראויה באזרחות". בנוסף לכך, על המנהלת יהיה "לבקר את קיומן של פקודות הצבא הנוגעות לשילוב חרדים בכל היחידות". היא גם תעסוק בתהליכי ההתייצבות של החרדים בלשכות הגיוס ובמתן אישורים לדחיית גיוס לבחורי ישיבה.

בראש המנהלת יעמוד קצין בדרגת סגן-אלוף ותחתיו יכהנו בעלי תפקידים שונים, כמו רב שילוב חרדים, ראש מדור מדיניות ונהלים בדרגת רב סרן, ראש מדור גיוס ומיצוי בדרגת רב סרן או בתקן של אזרח עובד צה"ל, וראש מדור הכשרות. כמו כן, יהיו 14 רכזי מתגייסים שייפרסו בירושלים, בתל אביב, בחיפה ובבאר שבע, לצד קציני הוראה, קציני מיון ואנשי סגל נוספים.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
על רקע המתיחות בצפון: משרד הביטחון הודיע על ניסוי מוצלח ב"שרביט קסמים"
הומו מוצהר, בוגר שב"כ ותומך בתפילת יהודים בהר הבית: הח"כ שיחליף את שלום
"גלי ענק" של בוץ ואשפה בדרום סין: בניינים קרסו, 91 נעדרים

גדי איזנקוט. דובר צה"ל
הנחייתו לכוון את החיילים החרדים לתפקידי לחימה לא יושמה. הרמטכ"ל גדי איזנקוט/דובר צה"ל

הקמת המנהלת הואצה לאחרונה בעקבות ביקורת שנמתחה בדוח האחרון של מבקר הפנים של צה"ל, וטיוטה שלו פורסמה בקיץ. מהביקורת עולה שגיוס החרדים אינו מסודר, משום שכל זרוע ופיקוד משווקים אותו בהתאם לתפיסתם. בנוסף לכך, נמתחה ביקורת על כך שהנחיית הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט לכוון את החרדים ליחידות קרביות לא יושמה. במקום זאת, הם כוונו לתפקידים של תומכי לחימה והוצעו להם אפשרויות שירות מגוונות, כמו יחידות המודיעין של חיל האוויר, שניסו לפתות אותם להצטרף אליהן.

עוד נכתב בביקורת כי התיאום בין האגף הביטחוני-חברתי במשרד הביטחון לבין צה"ל לקוי, למרות שמדיניות הרמטכ"ל שמעדיפה גיוס חרדים לתפקידים קרביים זהה לזו של שר הביטחון, העוסקים בגיוסם משדרים מסרים כפולים, שקוראים לגיוס גם ללחימה וגם לטכנולוגיה ולתפקידים אחרים.

בדוח נטען גם כי קיים פער בין הבטחות הניתנות לחיילים החרדים, לבין המצב בשטח. ההבטחות כוללות שירות בהתאם לתפיסת עולמם הדתית – האוסרת עליהם חיכוך עם נשים, דורשת שמירת כשרות ברמה גבוהה מאוד ונושאים נוספים שמתנגשים עם הווי החיים החרדי. בצה"ל, כך עולה מהמסמך שמפרט על הקמת המנהלת, מאמינים כי בזכותה יצומצמו הפערים, ייפתרו הבעיות הנוספות שהועלו בביקורת וגם יורחב מספר המתגייסים החרדים.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "נושא גיוס החרדים לצה"ל מצוי בהעצמה ולפיכך מבוצעת עבודת מטה שמטרתה לתת מענה ארגוני לשינויים הנדרשים בגיוס ובטיפול בחיילים. בכוונתנו להקים מנהלת אשר תפקידה לתת מענה מיטבי לצורכיהם של המתגייסים החרדים, אך בנושא טרם התקבלו החלטות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully