וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצעד חריג: המדינה החזירה גופת מחבל ישראלי

יניר יגנה ויהושע בריינר

20.12.2015 / 1:15

מוהנד אלעוקבי, שביצע את הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע, נקבר הלילה ליד היישוב חורה שבנגב. בהוראת כוחות הביטחון נכחו בה בני משפחה בלבד. לרוב, המדינה לא מחזירה גופות של מחבלים בעלי תעודת זהות כחולה כדי ליצור הרתעה

חטיבת דובר המשטרה

(תיעוד מצלמות האבטחה: המחבל רודף אחרי סמל עומרי לוי - ורוצח אותו בשירותים)

הלווייתו של המחבל שביצע את הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע, מוהנד אלעוקבי בן ה-21, התקיימה הלילה (ראשון). הוא נקבר בבית העלמין שסמוך למקום מגוריו ביישוב חורה, בנוכחות כ-50 בני משפחה וחברים – בהתאם להסכם עם המשטרה, לפיו האירוע יהיה שקט ומצומצם. החזרת גופתו של המחבל היא צעד חריג, מפני שהמדיניות בחודשיים האחרונים היא לא להחזיר גופות של מפגעים בעלי תעודת זהות כחולה, או של תושבים ישראלים. זאת, לדברי היועץ המשפטי למשטרה תת ניצב שאול גורדון, כדי ליצור הרתעה שמטרתה למנוע פיגועים נוספים.

לעומת זאת, המדיניות הננקטת בדבר גופות מחבלים פלסטינים מאזור יהודה ושומרון היא שונה. בדרך כלל גופותיהם מוחזרות לרשות הפלסטינית זמן קצר לאחר הפיגוע, כדי למנוע את החרפת המצב הביטחוני בגדה המערבית. במסמך שהגיע לידי וואלה! NEWS וחובר בחודש אוקטובר על ידי גורדון, נכתב כי אי-החזרת גופות של מחבלים ישראלים היא החלטה של הדרג המדיני ושל השר לביטחון פנים, גלעד ארדן. "אין זה סוד כי הפיגועים בגל האחרון מהווים מודל לחיקוי, ולדאבוננו פיגוע רודף פיגוע ורצח מצית את הדמיון, משלהב את הרוחות ומעודד את הרצח הבא", כתב גורדון.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
תיעוד: רגעי פיגוע הירי בתחנה המרכזית בבאר שבע
"תהרוג אותו": תיעוד חדש של הלינץ' באזרח האריתריאי בבאר שבע
הותר לפרסום: המחבל בפיגוע בבאר שבע - בדואי תושב הנגב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המחבל מוהנד אלעוקבי מובא לקבורה, הלילה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד הסביר גורדון, כי "במציאות חריגה זו ועל מנת לעשות ככל הניתן כדי לבלום פיגועים נוספים, נקטו גורמי הביטחון שורה של צעדים חמורים. במסגרתם, החליט הדרג המדיני כי לפי שעה לא יימסרו גופו המחבלים הישראלים לידי משפחותיהם, מתוך הבנה כי מסע ההלוויה שמתקיים בעקבות החזרתן, הקבורה, הקמת מצבה על הקבר ועוד, עלולים להאדיר את שמו של המחבל ולהפכו למודל לחיקוי בעיני אחרים".

לדבריו, "אי מסירת גופות של מחבלים מיד לאחר הפיגוע עשויה להוות גורם מרתיע אשר יהיה בו כדי להפחית את המוטיבציה לביצוע פיגועים מסוג זה". משום כך, עד היום לא הוחזרו גופותיהם של כ-15 מחבלים ישראלים, בהם מבצע הפיגוע בקו 78 בשכונת בארמון הנציב שבירושלים והנער שביצע את הפיגוע בפסגת זאב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אלעוקבי נקבר בנכחות של כ-50 בני משפחה וחברים קרובים בלבד/מערכת וואלה!, צילום מסך

כדי למנוע את האדרתו המחבל ואת הפיגוע שביצע, הורו כוחות הביטחון לקיים הלוויה מצומצמת, ולדברי אנואר אלעוקבי נציג המשפחה, כך היה. "הלוויה הייתה שקטה, כפי שדרשו הרשויות, והוקצבה פחות משעה כדי לקיימה. נכחו רק בני משפחה וחברים קרובים. מהיום הראשון שאחרי הפיגוע ביקשנו לקבור את הגופה ולחזור לשגרת חיינו". עוד הוסיף כי "ביום שישי אמרו לנו להכין את מקום קבורתו, וזה מה שעשינו, אך בהתחלה לא ידענו מתי נקבל את הגופה".

הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע אירע ב-18 באוקטובר, ובו נהרגו החייל סמל עומרי לוי, בן 19, והאזרח האריתראי הבטום זרהום, שנורה על ידי מאבטח שחשב אותו למחבל. לאחר מכן, הנוכחים במקום ביצעו בו לינץ'. בנוסף לכך, נפצעו עשרה בני אדם. אלעוקבי ביצע את הפיגוע בעזרת אקדח וסכין, ולאחר שירה בחייל חטף את נשקו והמשיך לירות בנוכחים.

מוהנד אלעוקבי, המחבל שביצע הירי בתחנת האוטובוס בבאר שבע. תקשורת שב?כ,
אלעוקבי וזירת הרצחה בתחנה המרכזית בבאר שבע/תקשורת שב?כ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully