וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הותר לפרסום: המחבל בפיגוע בבאר שבע - בדואי תושב הנגב

19.10.2015 / 9:29

מוהנד אלעוקבי, בן 21 מהמועצה המקומית חורה, הוא שפתח באש בתחנה המרכזית בעיר ורצח לוחם צה"ל. הוא נורה למוות בזירה. קרוב משפחתו נעצר הלילה בחשד שסייע לו. קרובי משפחתו המומים: "קמנו היום לבוקר שחור", וראשי המגזר "מגנים את המעשה הנפשע"

צילום: בני בן סימון, עריכה: ניר חן

הותר לפרסום הבוקר (שני) כי המחבל שביצע אתמול את הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע הוא מוהנד אלעוקבי, תושב המועצה המקומית חורה בנגב בן 21. הוא נכנס אתמול לתחנה, פתח באש ורצח את לוחם צה"ל עומרי לוי, בן 19 מהשרון, ולבסוף נורה וחוסל. בפיגוע נרצח גם הבטום זרהום, אזרח אריתריאה, שעוברי אורח ביצעו בו לינץ' בחשד כי הוא מחבל ולבסוף נורה כנראה על ידי קב"ט במקום.

בנוסף לכך, במהלך הלילה עצרו לוחמי ימ"מ מרחב נגב, שב"כ ושוטרי המחוז הדרומי את קרוב משפחתו של אלעוקבי בחשד כי סייע לו. על יתר פרטי הפרשה הוטל צו איסור פרסום.

מהמשטרה נמסר כי אמו של המחבל היא במקור מרצועת עזה, ומעמדה בישראל ניתן לה מתוקף איחוד משפחות בעקבות נישואיה לאזרח ישראלי. לאם לא היה רקע ביטחוני קודם.

לקריאה נוספת:
יום אחרי הפיגוע: בתחנה המרכזית בבאר שבע לא בודקים את הנכנסים
האם כל אדם שנכנס לתחנה נבדק? השאלות הקשות אחרי הפיגוע בבאר שבע
"שבור לו ת'ראש": האריתראי שנחשד כמחבל נורה וספג מכות

תיעוד הפיגוע בבאר שבע. צילום מסך
זירת הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע, אתמול/צילום מסך

שוקרי אלעוקבי, קרוב משפחה של המחבל, אמר היום שגם בתא המשפחתי עוד המומים מהמקרה. "אנחנו לא יודעים כלום, ניזונים מהתקשורת ומחכים לתוצאות הסופיות", אמר שוקרי והוסיף, " אני מקווה מאוד שזה לא אמיתי וזה לא נכון". לדבריו, "השבט בהלם, אנשים שדיברתי איתם בהלם טוטלי. אנחנו מגנים את זה בכל לשון של גינוי. אני מקווה שהבחור הזה היה במקום הנכון בזמן הלא נכון".

שוקרי גם סיפר בדבריו על הקשר החזק למדינה, "אנחנו חיים פה יותר מ-50 שנה, ונאמנים מאוד למדינה. אנחנו מקווים להמשיך לחיות בקרבה במדינה הזאת בידידות. אנחנו נגד אלימות, אנחנו מחנכים את הילדים שלנו רק לדברים טובים, אנחנו נגד אלימות מכל סוג".

לדבריו של שוקרי, מוהנד היה "בחור רגיל. אולי הוא השתגע לרגע אם הוא עשה את זה. זה קרה לבחור יהודי אחד לפני שבוע שהחליט לעשות מעשה בדימונה ואחד בבאר שבע. דברים קורים". אולם, התחושות הקשות לא מרפות ממנו ומחברי השבט: "קמנו לצערי הרב לבוקר שחור. אני לא יודע מה קרה לו, אבל זה פגע בו, במשפחה, בהורים שלו. בטוח שהם נגד הדבר הזה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

דנילוביץ': "רואים את ההקצנה ואת ההתלהמות"

רוביק דנילוביץ', ראש עיריית באר שבע, התייחס בריאיון לאולפן וואלה! NEWS לזהות המפגע. "זה חמור מאוד. המשטרה צריכה לתת יותר פרטים על הנושא. אנחנו רואים את ההקצנה ואת ההתלהמות ברחבי המדינה, ולא רק ביישובי הנגב. המנהיגים הבדואים בנגב פועלים להרגעת הרוחות", אמר.

"בסך הכול, ראשי הרשויות מרגיעים את הרוחות ואפילו מתעמתים עם צעירים פורעי חוק. אין ספק שברגע שהמפגע הוא אזרח ישראל – כולנו נאלץ לחשוב מחדש על הכול. צריך לפעול בקור רוח ולחזק את המתונים ברשויות", הוסיף.

על אזרח אריתריאה שנרצח בלינץ' לאחר הפיגוע אמר דנילוביץ': "ראיתי את התמונות בבוקר והזדעזעתי. אלו שעשו את זה הם לא בני אדם – הם תת אדם. אנחנו בתקופה קשה ומורכבת, אסור לנו לאבד את העשתונות. לא כל אדם הוא מחבל. לא כל אחד לוקח את החוק לידיים. לא כל אדם שנראה חשוד צריך לירות לו ברגליים. אני מגנה את המעשה בכל תוקף. משטרת ישראל צריכה למצות את הדין עם כל אדם שהוא פורע חוק".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
ניצב הלוי על הלינץ': "נחצה פה קו, עברנו משלב הערנות לשלב שבו אנו פוגעים באנשים. גם אם הוא היה מחבל לא היה נכון לפגוע בו"

מפקד מחוז הדרום במשטרה, ניצב יורם הלוי, התייחס לזהות המחבל. "ראשית, חשוב לומר שהמגזר הבדואי הוא מגזר שקט, ראינו אותו בחודשים האחרונים ובמבצע 'צוק איתן'. זו אוכלוסייה ממושמעת לכוחות הביטחון שחלקם משרתים בצה"ל. אנחנו מדברים איתם ויודעים לשתף עמם פעולה כל השנה. עם זאת, יש מחבל שיצא מתוך המגזר וצר לי על כך. הוא פגע באזרחים ובחייל בדם קר. לכן אין פה הבדל - עם כל הרצון שלנו להתייחס לאוכלוסייה כה חשובה באזור הזה, מדובר במחבל ככל המחבלים", אמר.

לגבי הלינץ' אמר הלוי: "האירוע מאוד מצער, אנחנו מדברים על טעות בזיהוי וצריך לזכור שזו תקופה רגישה, שכל העצבים נמצאים בשיא. אנחנו רואים שיתוף פעולה מצוין בין כל כוחות הביטחון: משטרה, צה"ל, קב"טים, כל מי שנושא נשק וגם אזרחים שהם חלק מכלל כוחות הביטחון. אפשר לומר וציינו אתמול שזו טעות בזיהוי. אנחנו שמחים על שיתוף הפעולה של הציבור ונעזרים בו, אבל נחצה קו מהשלב של הערנות והתגובה המהירה לשלב שבו אנו פוגעים באנשים. אפשר לומר שהיה כאן לינץ' ופגיעה בפצוע. גם אם הוא היה מחבל לא היה נכון לפגוע בו. אנחנו מתכוונים לחקור את העניין, יש לנו חומרים ומכשירי צילום. יש לנו כוונה לזהות את מי שפגע ואם נזהה בוודאות נעמיד לדין".

על השאלה אם גם המאבטח שירה בזרהום ייחקר, השיב: "אנחנו חוקרים כל דבר, וברור שבנקודת זמן זו יכולות להיות טעויות בזיהוי. עם זאת, לאחר שהמחבל נוטרל ולא מהווה סכנה, אנחנו מצפים לרגישות. אסור שנחצה את הקו בין הצורך לדאוג לאזרחים להתעללות ופריקת כל עול".

השר לוין: "זה המחיר שמשלמים באירועים כאלו"

שר התיירות יריב לוין אמר במשדר וואלה! NEWS: "קודם כל אני מבקש להשתתף בצער כל המשפחות שאיבדו את יקיריהן והחלמה מהירה לפצועים. אלו אירועים קשים מאוד. אני יכול להבין את הלחץ והבלבול שנוצר בזירה כזו. לפעמים אנחנו רואים ירי של כוחותינו בזירות. זה מחיר שמשלמים באירועים כאלו. האזרחים חייבים לנהוג בערנות ולתת לכוחות הביטחון להשלים את הטיפול".

לדבריו, "אין הבדל בין אזרחים לחיילים או אנשי כוחות הביטחון. כל אחד שנקלע לזירות צריך לקבל החלטות בזמן קצר – ואי אפשר לשפוט אותם. אולם ברגע שהמחבל נוטל, צריך להעביר את הטיפול בו לגורמי הביטחון ולא לבצע לינץ' ודברים שכאלה.

"אנחנו מתמודדים עם טרור מסוג אכזרי שפועל באוכלוסייה אזרחית. אנחנו כבלנו את ידי כוחות הביטחון בגלל הניסיון לנתח בכלים מעבדתיים אירועים שמתרחשים תחת אש חיה – ומהטעות הזו צריך להשתחרר".

המחבל וזירת הפיגוע בתחנה המרכזית באר שבע, אוקטובר 2015. צילומים אמיר בוחבוט ותקשורת שב"כ, עיבוד תמונה
מוהנד אלעוקבי על רקע התחנה המרכזית בבאר שבע/עיבוד תמונה, צילומים אמיר בוחבוט ותקשורת שב"כ

בכינוס חירום שכונס במגזר הבדואי, גינה ראש עיריית רהט וראש הפורום של ראשי הרשויות הבדואיות בנגב, טלאל אלקרינאוי, את הפיגוע: "הפורום מגנה בתוקף ובכל לשון חריפה את המעשה הנפשע. המחבל אשר ביצע את המעשה אינו מייצג את כלל תושבי המגזר הבדואי, אשר דוגלים בדו קיום ובחיים משותפים בנגב". עוד אמר אלקרינאוי כי "אנו מביעים את תדהמתנו מעצם העובדה שהמחבל בא מקרב המגזר, ומוקיעים בחריפות את מעשיו. אנו קוראים לתושבי הנגב, בלי יוצא מן הכלל, לנהוג באיפוק ולשמור על יחסי שכנות טובה, אשר מאפיינים את חיינו המשותפים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully