וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיזבאללה נכנס לעומק סוריה - ומחפש בשר תותחים

19.12.2015 / 11:00

הארגון השיעי הגביר לאחרונה את פעילותו מעבר לגבול ושולח את לוחמיו, חלקם בני 17 בלבד, כשהם מדברים בדיאלקט מקומי כדי לא למשוך תשומת לב. אלא שעם הגברת המעורבות עולה מספר האבידות, שהגיע על פי הערכות ל-1,500 מאז 2011

עריכה: טומי שלז שפריר

חיזבאללה עורך בתקופה האחרונה מבצע גיוס רחב היקף, המעיד על כך שהמלחמה בסוריה הפכה לעימות האינטנסיבי ביותר שבו לקח חלק הארגון בכל שנות קיומו. הגיוס, שנעשה בקרב האוכלוסייה השיעית בלבנון, הפך להכרחי לאור העמקת הארגון את מעורבותו בסוריה ובקרבות המתרחשים בעומק המדינה בניסיון להשתלט מחדש על שטחים שבהם שולטים המורדים.

"חיזבאללה עייף מהקרבות מצד אחד, ומקשיח את הלחימה שלו מצד שני", אמר בילאל סעב, מומחה לביטחון במזרח התיכון במרכז ברנט סקוקרופט לביטחון בינלאומי. "חיזבאללה איבד הרבה מאנשיו בסוריה, אבל הוא גם רכש מיומנויות חדשות", הוסיף.

עם גיבוי צבאי וכלכלי מאיראן, ישנם כעת כ-3,000 לוחמי חיזבאללה בסוריה, המהווים בערך 15% מהכוח הלוחם העיקרי של הארגון, כך טוען הישאם ג'אבר, שעומד בראש המרכז ללימודי המזרח התיכון ומחקר פוליטי בביירות, שעוקב אחרי צעדיו של הארגון. לשם השוואה, מספר לוחמי חיזבאללה שנהרגו בסוריה, שהגיע ליותר מאלף, קרוב למניין ההרוגים שספג הארגון בכל 18 שנות הלחימה שלו בצה"ל בדרום לבנון בשנות ה-80 וה-90. לטענת הארגון הסורי לזכויות אדם, המספרים אף גבוהים מכך ומגיעים ל-1,500 לוחמי חיזבאללה שנהרגו בסוריה מאז החלה מלחמת האזרחים בשנת 2011.

לקריאה נוספת בנושא:
הערכה בישראל: שליש מכוחו הסדיר של חיזבאללה נפגע בלחימה בסוריה
ארה"ב פרסמה אזהרת מסע לאזרחיה: המנעו מלהגיע ללבנון
דיווח: רוסיה תקפה מטרות של דאעש בשטח לבנון

אנשי חיזבאללה בלבנון נושאים את ארון מפקדם מוחמד ספאווי שנהרג בסוריה 13 דצמבר 2015. רויטרס
אנשי חיזבאללה נושאים את ארונו של המפקד מוחמד ספאווי שנהרג בסוריה/רויטרס

הארגון מגייס כאמור את אנשיו בקרב האוכלוסייה השיעית בלבנון, המהווה כשליש מאוכלוסיית המדינה המונה 4.5 מיליון בני אדם. הוא לא נתקל במחסור במתנדבים לאור העובדה שהמיעוט השיעי רואה בו "מגן האוכלוסייה" על רקע גל הפיגועים שהחל במדינה, ובעיקר באזורים שיעים, בשנת 2013 על ידי סונים קיצונים, שאותם כינה בעבר מזכ"ל הארגון חסן נסראללה "איום קיומי".

סונים קיצונים הנלחמים עבור ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) וארגונים המסונפים לאל-קאעדה בסוריה כמו ג'בהת א-נוסרה, רואים בשיעים ככופרים, מכנים אותם בשלל שמות גנאי וקוראים בגלוי להריסת מבני דת שיעים. ערוץ הטלוויזיה של חיזבאללה, "אל מנאר", משדר לעתים קרובות סרטוני תעמולה המעודדים הצטרפות לקרבות נגד "הכופרים", שם תואר לסונים הקיצוניים.

כמה מתושבי דרום לבנון שקרוביהם נלחמים בסוריה או עברו אימונים, אמרו לסוכנות הידיעות "אי-פי", כי אכן מתרחש כעת מבצע גיוס אינטנסיבי. התושבים לא הסכימו לחשוף את שמם, משום שלא הייתה להם רשות, לטענתם, לדבר על מבצעי חיזבאללה, שרובם נשמרים בסוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
פיצוץ במעוז חיזבאללה, ביירות לבנון. נובמבר 2015. AP
זירת פיגוע במעוז חיזבאללה בביירות, בחודש שעבר/AP

ההכשרה ללחימה נעשית בשלושה מחנות בדרום המדינה, שם עברו בשנים האחרונות אלפי מתנדבים מגיל 17 ומעלה אימונים, ובייחוד מאז שנת 2013, אז החלו כאמור הפיגועים במקביל לפרישתם של לוחמים סונים לאורך הגבול.

האימונים נמשכים בין 60 ו-90 יום ואם בעבר היו הלוחמים מוכשרים ללחימה יותר קונבנציונלית נגד ישראל, היום, כך טוענים התושבים בדרום, הם מוכשרים ללחימה אורבנית ורוכשים טקטיקות נגד המורדים. הם סיפרו כי לחיזבאללה הצטרפו בין היתר גם מעט שיעים ממדינות אסייתיות במזרח התיכון שבכלל באו ללבנון כדי ללמוד במוסדות דת שיעים.

2,000 דולר בחודש ולימודים בחינם

ברגע שהם מגיעים לסוריה, הלוחמים לובשים מדי הסוואה של כוחות המשמר הלאומי הפרו-ממשלתיים ומתבקשים לדבר בדיאלקט סורי כדי לא למשוך תשומת לב. כמה מלוחמי העילית מקבלים 2,000 דולר בחודש בתמורה לשהותם בסוריה, משכורת טובה מאוד בסטנדרטים לבנוניים. "האחיין שלי נלחם בסוריה כבר שנתיים", אמר אחד התושבים. "הוא הגיע ללבנון לכמה ימים כדי לנוח, לפני שהוא חוזר".

מלבד המשכורות, חיזבאללה מעניק הטבות נוספות שמעודדות את המתנדבים להתגייס לשורותיו. הילדים של הלוחמים מקבלים חינוך חינם עד תום לימודיהם הגבוהים, ואם לוחם נהרג, משפחתו תמשיך לקבל משכורת. אם הוא נפצע, הוא מקבל טיפול חינם בבתי החולים של הארגון.

חסן נסראללה, אוקטובר 2015. רויטרס
מזכ"ל חיזבאללה נושא נאום בחודש אוקטובר האחרון/רויטרס

חיזבאללה החל לשלוח לראשונה לוחמים לסוריה בשנת 2012, כדי לסייע בהגנה על מסגדים שיעים ליד דמשק. בחודש מאי 2013 הארגון נכנס למדינה ביתר שאת והשתלט על העיר המרכזית והאסטרטגית קוסייר, שליד גבול לבנון בקרב בן שלושה שבועות שעלה למאה לוחמים בחייהם. בחודשים שלאחר מכן הוא הצליח להוציא את המורדים מרוב הערים שליד הגבול ולהפחית את מספר הפיגועים בלבנון.

"אנחנו הדפנו את האיום האסטרטגי מלבנון ואנחנו רוצים להסיר את הסכנה מסוריה כי זה מחזק את היציבות שלנו בלבנון", אמר מוחמד ראאד, שעומד בראש הגוש הפרלמנטרי של חיזבאללה. "כשאנחנו נלחמים בסוריה אנחנו מגנים על עצמנו ומחזקים את הביטחון שלנו".

הלוויה רודפת הלוויה

מאז החלה סוריה לסייע אווירית לכוחות הנשיא בשאר אסד ובני בריתו, היו לוחמי חיזבאללה חיוניים למאמץ הממשלתי להשתלט מחדש על אזורים שבהם התבצרו המורדים, כמו לטקיה, אידליב וחאלב. רק ביום רביעי האחרון הם סייעו לכוחות הממשלה לכבוש את הר נובה האסטרטגי שבמחוז לטקיה.

אך כאמור, הקרבות גובים מחיר גבוה, בעיקר לאור העובדה שהארגון איבד בהם כמה ממפקדיו המנוסים ביותר. לא עובר יום מבלי שערוץ "אל מנאר" משדר הלוויה של לוחם חיזבאללה כשהוא נישא למקום מנוחתו האחרון בארון עטוף בדגל הצהוב והחגיגי. יחד עם זאת, חיזבאללה מעולם לא פרסם את מספר ההרוגים הרשמי. "אנחנו נחושים לסיים את נוכחות הכפירה הטרוריסטית בגבול, בכל מחיר", אמר נסראללה בנאום שנשא בחודש יוני האחרון, שבו הבטיח לסיים את שהתחיל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully