וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צ'כיה: הפרלמנט קרא לממשלה לסרב לסמן מוצרי התנחלויות

ברוב גדול קיבלו חברי הפרלמנט בפראג הצעת חוק שמגדירה את ההנחיה על מוצרים מהגדה המערבית "הבעת דעה". סגן יו"ר הפרלמנט: "זה מתחיל בסימון מוצרים יהודיים, אבל איך זה ייגמר?". משרד החוץ: "נמשיך למלא את מחויבותנו לאיחוד האירופי"

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: יאיר דניאל

הפרלמנט בצ'כיה דחה היום (חמישי) את הנחיית האיחוד האירופי לסמן מוצרים שיובאו מהגדה המערבית ומרמת הגולן, וקרא לממשלה שלא לקיים את ההנחיות. סגן יו"ר הפרלמנט בפראג, יאן ברטושק, טען לאחר אימוץ ההחלטה: "זה מתחיל בסימון מוצרים יהודיים, אבל איך זה ייגמר?".

החלטת הפרלמנט אינה מחייבת, וטרם התברר אם יהיו לה השפעות בפועל על הנהלים של משרדי הממשלה הצ'כים. הנהלים שאושרו בחודש שעבר על ידי הנציבות האירופית מחייבים סימון של פירות וירקות טריים, יין, דבש, שמן זית, ביצים, עופות, מוצרים אורגניים וקוסמטיקה, כך שיובהר לצרכנים כי מקורם מיצרן שפועל בהתנחלויות הישראליות בגדה המערבית. עם זאת, בכירים באיחוד האירופי הבהירו כי יישום הנהלים ייאכף על ידי כל מדינה באופן עצמאי, ולמוסדות האיחוד אין כל כוונה לאכוף זאת.

עוד בוואלה! NEWS:
מבוכה לאירופה: בית הדין של האיחוד מחזק הטענה הישראלית נגד סימון המוצרים
שקד בברלין: "סימון מוצרים עלול להוביל לחרם על ישראל"
סימון מוצרים: ישראל תשהה שיחות עם האיחוד, השגריר זומן לנזיפה

נשיא המדינה ראובן ריבלין במחנה הריכוז טרזינשטאט עם נשיא צ'כיה מילוש זמאן. לשכת העיתונות הממשלתית
"אירופה עדיין נושאת באחריות מוסרית כבדה למה שקרה". הנשיא ראובן ריבלין לצדו של נשיא צ'כיה מילוש זמאן בביקור במחנה טרזינשטט/לשכת העיתונות הממשלתית

חבר הפרלמנט פרנטישק לאודט הגיש את הצעת החוק, שקראה להנחיות על סימון מוצרים מהתנחלויות "הבעת דעה בידי נציבות אירופה". לדבריו, "גישת האיחוד האירופי מצערת במיוחד, ואם לא הייתי נזהר כל כך, הייתי משתמש במילה חמורה בהרבה". הוא הוסיף: "זה עצוב במיוחד כשזה נוגע לישראל ולעם היהודי. למרות הזמן הרב שעבר, אירופה עדיין נושאת באחריות מוסרית כבדה למה שקרה".

על פי כלי התקשורת המקומיים, ההצעה התקבלה ברוב של 98 קולות, מתוך 118 חברי פרלמנט שהשתתפו בהצבעה. שר התרבות דניאל הרמן הודה לפרלמנט על ההחלטה והבהיר: "עלינו לדחות כל ניסיון להפלות את הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון". עם זאת, לא התקבלה התייחסות רשמית ממשרד החוץ הצ'כי, מלבד ההבהרה כי "צ'כיה תמשיך למלא את מחויבויותיה לחוק הבינלאומי ולאיחוד האירופי".

שגריר ישראל בצ'כיה, גרי קורן, הודה לחברי הפרלמנט שתמכו בהצעה, והוסיף: "ידענו שנוכל לסמוך על צ'כיה". מזכיר הפדרציה של הקהילות היהודיות במדינה, תומס קראוס, התייחס גם הוא להחלטה ומסר: "מה שראינו הוא רק ההתחלה. כשבית הכנסת נשרף, העיירה כולה עולה באש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully