וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדי שופטי העליון לא יוכלו לשמש כשופטים - כל עוד הוריהם מכהנים

16.12.2015 / 7:50

בתום ישיבה סוערת קבעה הוועדה לבחירת שופטים כי יש להטיל הגבלות על בחירת קרובי משפחה של שופטים כל עוד הם מכהנים - בכל ערכאה. השופטים התנגדו לקביעת כללים לבחירת קרובי משפחה ועמדו על כך כי קרובים לא ייבחרו לכהונה כלל

צילום: עומר מירון, עריכה: שניר דבוש

(התכנסותה הראשונה של הוועדה לבחירת שופטים, באוגוסט השנה)

הוועדה לבחירת שופטים קבעה השבוע כללים נוקשים לבחירתם של קרובי משפחה של שופטים לכהונה, בהם ההחלטה כי ילדיהם של שופטי העליון לא יוכלו להיבחר כל עוד הוריהם מכהנים בתפקיד. לוואלה! NEWS נודע כי הדיון, שהתקיים ביום שני, עורר סערה, שבמהלכה הביעו שופטי העליון החברים בוועדה, בראשם הנשיאה מרים נאור, התנגדות תקיפה להצעות. למרות זאת, נקבע ברוב של ארבעה נגד שלושה, כי קרובי משפחה ימונו ברוב של שבעה מתוך תשעה חברי ועדה.

הוועדה התכנסה בעקבות שורה של מקרים שבהם התמודדו לכהונת שיפוט מועמדים שקרובי משפחתם מכהנים במקביל כשופטים. כך, למשל, נדחה בעבר מועדות של השופט הצבאי יריב נבון, לאחר שהתברר כי אשתו מכהנת כשופטת בבית משפט השלום בחיפה. כך גם במקרה של עו"ד שרי סנדר-מקובר, שמועמדותה לכהונה כשופטת שלום נדחתה מכיוון שאביה משמש שופט בבית המשפט המחוזי מרכז. בעקבות אלו התכנסה הוועדה, כשבמהלך הדיון התנגדו שופטי העליון לקביעת כללים לבחירת קרובי משפחה ועמדו על כך כי קרובים לא ייבחרו לכהונה כלל.

לקריאה נוספת:
הוועדה לבחירת שופטים החליטה על נבחריה ראשונים

דיון בבית המשפט העליון  לאישור החלטת ועדת הבחירות המרכזית לכנסת לפסול את מועמדותם של ח"כ חנין זועבי וברוך מרזל, פברואר 2015. נועם מושקוביץ
דיון בעליון בפסילת מועמדות ח"כ זועבי וברוך מרזל לפני הבחירות, בפברואר האחרון/נועם מושקוביץ

ואולם בפועל, בכל פעם שעולה מועמדות ששופטי העליון מעוניינים בה, היא מצליחה לעבור את הוועדה. גורמים המעורים בעבודת הוועדה מזכירים את היבחרותה של רעיית נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרון ברק לתפקיד שופטת בבית דין לעבודה. מנגד, ביקשו נציגי לשכת עורכי הדין לאפשר לקרובים להתמנות לתפקיד תחת כללים נוקשים.

נאסר על נתניהו לשבת בוועדה לבחירת שופטים

לאורך הדיונים התנגדו בנחרצות שופטי העליון נאור, אליקים רובינשטיין וסלים ג'ובראן לקבלת החלטות בעניין. הם ביקשו לדחות את הדיון העקרוני בעניין למועד אחר. למרות התנגדותם הנחרצת, הוחלט לבסוף כי ניתן יהיה למנות קרובי משפחה לכהונה ברוב של שבעה מחברי הוועדה, אולם השופט שייבחר לא יעבוד באותו המחוז כמו קרובו. כמו כן הוחלט לאסור על מינוים של ילדי שופטים בבית המשפט העליון לכהונה כלשהי, וזאת בהסכמת השופטים לאחר שהתנגדו קודם לכן בהצבעה על קביעת הכללים. "שופטי העליון נעמדו על רגליהם האחוריות ועשו הכול כדי למנוע את קבלת ההחלטה", סיפר הגורם. כיום אין בנמצא בן או בת של שופט עליון מכהן המועמדים לכהונת שיפוט.

מלבד סוגיית קרובי המשפחה, התכנסה הוועדה לבחירת שופטי בתי הדין האזוריים לעבודה. על פי החוק, אחד מחברי הוועדה אמור להיות גם שר הכלכלה, תפקיד שאותו ממלא כיום ראש הממשלה בנימין נתניהו. עם זאת, מאחר שנגד בית ראש הממשלה תלויה ועומדת תביעה בבית הדין לעבודה בירושלים שהגישו אב הבית לשעבר מני נפתלי והעובד גיא אליהו, נאסר על נתניהו לשבת בוועדה. שר הדתות דוד אזולאי החליפו בוועדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully