וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: בית המשפט העליון יוכל לבטל החלטות למען זכויות אדם

הנשיא ולדימיר פוטין חתם על חוק שבמסגרתו כל החלטה של בתי הדין הבינלאומיים לזכויות אדם נגד המדינה תעבור לבית המשפט העליון, שיוכל לפסול אותה במידה שיימצא שהיא נוגדת את החוקה. "ייפגע בעם הרוסי"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מבקר בצרפת. AP
אישר את החוק. פוטין/AP

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, חתם היום (שלישי) על חוק המאפשר לבית המשפט העליון במדינתו להחליט אם ליישם את החלטות בתי דין הבינלאומיים לענייני זכויות האדם בכלל, ובפרט את החלטות בית הדין האירופי לזכויות אדם, היושב בשטרסבורג שבצרפת. ההחלטה למעשה מעניקה לממשל דרך מילוט מהחלטות בית המשפט הבינלאומי, ונותנת את האפשרות להפנות את כל פסיקותיו לבית המשפט במדינה – שעשוי לבטלן אם ימצא כי הן נוגדות את החוקה. זו הפעם הראשונה שמדינה שחתומה על אמנת בית המשפט האירופי לזכויות האדם אישרה חוק מסוג זה.

בית הדין האירופי ביקר רבות את רוסיה בשנים האחרונות, בעיקר בנוגע לאלימות משטרתית והפרות חופש הביטוי וההתקהלות. רוסיה שילמה בעבר כמה קנסות שהוטלו עליה, אך היה מדובר בסכומים קטנים של אלפי אירו. "החוק החדש מאפשר למדינה לחמוק מקנסות שהוטלו עליה ובכך למזער את הנזק התדמיתי של המדינה", אמר וסוולוד סאזונוב, עורך דין רוסי בכיר. "כעת בית הדין החוקתי יכול להגיד 'זה נוגד את החוקה', והממשל יוריד מעצמו את האחריות לאי-יישום החלטת בית הדין לזכויות האדם", אמר.

עוד כתבות מהעולם:
צבא ארה"ב קבע: העריק שנשבה בידי טליבאן ושוחרר יעמוד למשפט
"הזדמנות משמעותית לסיום המלחמה": הכוחות בתימן נוצרים את האש
ערב הסעודית הודיעה על הקמת ברית איסלאמית ללוחמה בטרור

גורם אמריקני ביקר את ההחלטה ואמר כי "רוסיה מתאימה את חברותה באמנות מסוימות לפי מידת הנוחות שלה כלפיהן". גם סאזונוב העביר ביקורת על הצעד ואמר כי כעת, אזרחי רוסיה אינם מוגנים על ידי החוק הבינלאומי. "מדובר בתקדים רע מאוד", אמר. "העם הרוסי משתמש בבית המשפט לזכויות האדם ורוב החלטותיו מגנות על האזרחים".

החוק אומץ על ידי הפרלמנט הרוסי ב-4 בדצמבר, ואושר במועצה הפדרלית כמה ימים לאחר מכן. על פי הערכות שונות, החוק אושר בעיקר בגלל החלטת בית המשפט האירופי בנוגע לחברת הנפט הרוסית שפשטה את הרגל, יוקוס. בשנה שעברה קבע בית המשפט בשטרסבורג כי רוסיה צריכה לשלם 1.87 מיליארד אירו לבעלי מניות בחברה, שהייתה הגדולה ביותר במדינה, בגין כשלים בהליך החוקי שגרמה לפשיטת רגל באמצע שנות ה-2000.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully