וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין: "לא שיניתי את עמדותיי, הקיצונים מחפשים קיצוניות"

עמרי נחמיאס, שליח וואלה! NEWS לוושינגטון

14.12.2015 / 6:30

בריאיון לוואלה! NEWS עם סיום ביקורו בארה"ב, התייחס נשיא המדינה להתנגדות להשתתפותו בכנס "הארץ" ודחה את הטענות על שינוי משנתו: "אני חירותניק, וזה לא השתנה כהוא זה". על הכנסת הנוכחית: "אם לציבור יש טענות לח"כים - שיבחר טובים יותר"

עריכה: טל רזניק

נשיא המדינה, ראובן ריבלין סיים הבוקר (שני) את ביקורו הרשמי בארצות הברית, שבמהלכו נפגש בין היתר עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה, סנטורים, חברי קונגרס וראשי הקהילות היהודיות בניו יורק. טרם המראתו ארצה, התייחס בראיון לוואלה! NEWS לטענות על כך ששינה את עמדותיו מאז שנבחר לנשיא, ולביקורת של חמישה חברי כנסת מסיעות "כולנו" ו"הליכוד" על השתתפותו בוועידת "הארץ" אתמול, שבה לקח חלק גם נציג ארגון "שוברים שתיקה". בין היתר, הבהיר ריבלין כי לא שינה את עמדותיו מעולם וכי מגיע לכנסים – הן בחברון והן מטעם "הארץ".

חמישה חברי כנסת, ארבעה מסיעת כולנו ועוד חברת כנסת מהליכוד, חתמו על עצומה שבה ביקשו ממך שלא להשתתף בוועידת הארץ היום בגלל ההשתתפות של ארגון "שוברים שתיקה" באותו כנס. בסופו של דבר בחרת להשתתף באירוע. האם שקלת לבטל את ההשתתפות שלך?

לא שקלתי את השתתפותי בכל כנס שהסכמתי לבוא אליו. אם הוא היה בחברון - וקיבלתי פניות רבות מקוראי "הארץ" שלא להשתתף שם - ואם לצד אחרים אשר ביקשו ממני לא להשתתף בכנס "הארץ". אני חושב שעיתון "הארץ" חשוב מאוד. ההכרה שלי אותו, במשך 70 השנים האחרונות, באה כי רציתי להכיר את דעות האחרים, שאינן דעותיי. אני חושב שחשוב להפגיש, להיפגש, לקיים דיון. דיון תמידי בין הדעות השונות הרווחות בארץ, דעות מנוגדות בכל מה שקשור לעתידה של הציונות, ויחד עם זה כולנו בארץ, כולנו בונים את הארץ, ולא רק בעיתון "הארץ", אלא בארץ ישראל.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
בתגובה לירי הרקטה: צה"ל תקף יעדי חמאס ברצועת עזה
יעלון תקף את ארגון "שוברים שתיקה": "תופעה בלתי נסבלת"
יוזם קידוחי הגז ב"תמר" ו"דלית": "הלב נשבר; לא יבוא גז אחר"

נשיא המדינה ראובן ריבלין בכנס הארץ בניו יורק. דצמבר 2015. רויטרס
טוען כי ימין ושמאל טועים בהקשר של מזרח ירושלים. הנשיא ריבלין בכנס "הארץ" בניו יורק/רויטרס

מאז שנבחרת יש כלפייך ביקורת רבה מימין על כך ששינית את עמדותיך ועל כך שאתה מציג עמדות יוניות יותר כדי למצוא חן בעיני חלקים אחרים של הציבור, בין היתר בהשתתפותך באירוע לציון הטבח בכפר קאסם לפני כשנה, ובכמה התבטאויות שלך כמו "בני עמי בחרו בדרך הטרור" בהתייחס לפיגוע ההצתה בכפר דומא. אתה מבין מדוע יש מי שמאוכזב ממך?

מאז 1956, כשהייתי בכיתה השמינית בית הספר והזדעזעתי ממה שקרה בכפר קאסם, לא שיניתי את דעתי. בכנס "הארץ" בישראל, למשל, באתי וטענתי כלפי ימין ושמאל אשר אינם מאחדים את ירושלים פיזית. אמרתי אז כמו שאמרתי תמיד, גם מול חבריי, שהשמאל לא רוצה לפתח את ירושלים בצדה המזרחי משום שהוא חושב שצריך לחלק אותה ובימין יש כאלה שחושבים שמיותר לפתח את מזרח ירושלים כי לא מגיע לערבים. שני הצדדים טועים.

אני, כחירותניק, שנולד לאותה מערכת של תלמידי זאב ז'בוטינסקי, חושב שאם אנחנו מבקשים להכיל את החוק הישראלי על ירושלים, דהיינו שירושלים מאוחדת כבירת מדינת ישראל, אנחנו חייבים לכל תושבי ירושלים. איך נוכל לחלק את ירושלים? אז אם יש מישהו מהימין שחושב שבכך אני מיתנתי את עמדותיי, פשוט כדאי שהוא יפשפש ביכולתו לבוא ולבחון מהן דעותיי. לא שיניתי כהוא זה כל אחת מדעותיי כפי שהובעו בעבר וכפי שהן מובעות היום. ייתכן מאוד שהם רוצים עמדות שמביעות קיצוניות כזו. אולי כאשר אני הייתי כחלק מהמערכת הפוליטית הימנית הם לא שמו לב למה שאני אומר משום שהם לא היו צריכים לזעוק לפי עמדתם. אני רוצה לומר לכל חבריי ולכל אזרחי ישראל: המחויבות היא מחויבות של כולנו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

לפני כמה שבועות הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו שהוא מתכוון למנות את רן ברץ לתפקיד ראש מערך ההסברה הלאומי, לאחר שבעבר הוא כתב כמה פוסטים נגדך...

עבור לשאלה הבאה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע שיקים ועדה שתבחן איך לקדם את חוק המפלגה הגדולה. המשמעות של החוק היא, בין היתר, כי אתה לא תוכל להיות זה שמחליט על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה. אתה תומך בהצעה?

שיטת הממשל היא החשובה. תפקידו של הנשיא במצב כזה או אחר הוא משני. אנחנו בזמנו חשבנו שמא הבחירה הישירה לראש ממשלה תביא לידי פיצול ההצבעה של אזרחי ישראל והזהרנו מכך. באותה עת, אותם אנשים שהיו יושבים בוועדה חשבו שבחירה ישירה לראש ממשלה תביא לידי ישועה, ישועת הדמוקרטיה הישראלית. היום מבקשים לקבוע שהמפלגה הראשונה, המפלגה שתזכה במרב הכיסאות, גם אם יהיו לה 19 מנדטים או 20 ולשנייה יהיו 19 מנדטים הרי שהבכיר מתוכה, מנהיגה, הוא יהיה ראש הממשלה. זה חשוב ביותר בכל מה שקשור להיגיון של איחוד, גיבוש ההצבעה.

אדם ששייך לקבוצה סקטוריאלית יבחן מה חשוב לו יותר: הנושאים הסקטוריאליים שלו או עתידה של מדינת ישראל. אלה הם דברים שצריכים בירור ומבחן, כי כבר פעם אחת ניסינו ונכשלנו - בחירה ישירה לראש הממשלה. כתוצאה מכך אנו באים ומבקשים לחזק ולאחד את הכוחות הפוליטיים ולרכז אותם במפלגות מובילות, מה שהיה פעם העבודה והליכוד. הדבר הזה מצריך בחינה ואני לא רואה בה משהו שבא לפגוע בתפקיד נשיא המדינה.

"אתם לא נותנים את הקול רק למפלגה, אתם נותנים את הקול גם לאלה שמייצגים את המפלגה"

אתה שימשת בעבר פעמיים כיו"ר הכנסת. כשאתה מסתכל היום על מצבה של הכנסת בעיני הציבור, על תרבות הדיון וההתנהלות של כמה מחברי הכנסת, מה אתה מרגיש? והאם הכנסת הזו שונה מכנסות אחרות בהיבט הזה?

התקשורת מחפשת כותרות וזה תפקידה. היא צריכה למכור עיתונים ויודעת איך לפעול. כמובן שיש מי שמספק להם כותרות. כשסיימתי את תפקידי כיו"ר הכנסת ה-16, בתפקידי הראשון כיו"ר, כשנשאלתי על ידי עיתונאים ששימשו במשרה אז, אמרתי להם: כשיש להם טענות לח"כים, כל מה שצריכים לעשות אזרחי ישראל זה לבחור ח"כים טובים יותר. זאת אומרת, לבוא ולראות את מי בחרה מפלגה אשר מבקשת את אמונכם, שכן בסופו של דבר אתם לא נותנים את הקול רק למפלגה, אתם נותנים את הקול גם לאלה שמייצגים את המפלגה. התבוננו. כאשר אתם תתבוננו ותבחינו ותגידו שלא זו הדרך, בלי כל ספק המפלגות היו חייבות להביא חברי כנסת טובים יותר.

אבל יש הבדל בכנסת הזו?

תפקידי כנשיא אינו להבחין בין תפקידיי כנשיא וכיו"ר כנסת. העם שרוצה חברי כנסת מצוינים - שיבחר אותם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully