וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסיר לשעבר בגואנטנמו: "אין מקום למוסלמים קיצוניים בבריטניה"

14.12.2015 / 8:00

שאקר עאמר, ששוחרר באוקטובר האחרון, הוחזק במתקן האמריקני בקובה במשך 14 שנים ועבר עינויים קשים ואמר: "איך אתה יכול לנצל את הזכות לחיות במדינה הזאת, ואז לרצוח אנשים ברחוב?"

שאקר עאמר, אסיר בריטי בכלא גואנטנמו לשעבר, 2013. AP
שאקר עאמר בכלא ב-2013/AP

האסיר הבריטי האחרון שהוחזק בכלא גואנטנמו החליט לנצל את הריאיון הראשון שערך מאז שוחרר באוקטובר ולצאת נגד קיצוניות איסלאמית. שאקר עאמר הצהיר היום (ראשון) בריאיון לעיתון "המייל און סאנדיי" כי הקיצוניים "צריכים לעזוב לאלתר" את בריטניה אם הם שונאים אותה. הוא מתח ביקורת חריפה על המתקפות האחרונות, כמו עריפת ראשו של החייל הבריטי ב-2013 ופיגוע הדקירה ברכבת התחתית בלונדון, שנחקר כעת כטרור, לפני שבועיים.

"איך אתה יכול לנצל את הזכות לחיות במדינה הזאת, לחיות עם האנשים האלה, להתנהג כאילו אתה אדם נורמלי ואחר כך ללכת ברחוב ולרצוח אנשים?" הוא צוטט בעיתון. עאמר בן 48 הגיע לבריטניה באוקטובר אחרי 14 שנים בכלא האמריקני שבקובה.

הוא אמר כי הוא נסע לאפגניסטן כדי לסייע לבנות בית ספר לבנות, ונמלט ממנה אחרי הפלישה האמריקנית בסוף 2001. הוא נתפס על ידי הברית הצפונית והוסגר לכוחות האמריקניים, שהביאו אותו לגואנטנמו בפברואר 2012. משרד ההגנה האמריקני טען כי הוא חלק דירה בוף שנות ה-90 עם זכריה מוסאווי, שהורשע במעורבות בפיגועי התאומים ושקיבל מלגה מאוסמה בן לאדן. מסמך שפורסם במסגרת הדלפות וויקיליקס תיאר את עאמר כאיש אל-קאעדה.

עוד בוואלה! NEWS:
"סטיב ג'ובס כפליט סורי": אמן הגרפיטי בנקסי מתגייס למאבק המהגרים
המדגמים בצרפת: כישלון לימין הקיצוני וללה פן בבחירות האזוריות

אובמה על גואנטנמו: "משקיעים מיליונים אך הוא לא תורם לשמירה על ביטחוננו". רויטרס
כלא גואנטנמו/רויטרס

עאמר הכחיש את הטענות נגדו ומעולם לא הואשם. הוא שוחרר אחרי שצוות שמינה הנשיא ברק אובמה ביצע "ביקורת מעמיקה" בתיקו. עאמר, אזרח סעודי שנישא לאישה בריטית ועבר ללונדון באמצע שנות ה-90, טען כי עונה במהלך מעצרו – ושסוכנויות המודיעין הבריטי היו מודעות לכך. הוא הוחזק בבידוד במשך 360 ימים. הוא טען כי האיסלאם לא מרשה הרג אזרחים והביע דאגה עמוקה ללחימה בין מוסלמים ללא-מוסלמים. "זה עוזר למטרות הקיצוניים. אם אתה מסתכל על אנשים כאילו היו טרוריסטים בטרם עשו משהו, אתה תדחוף אותם לכדי אלימות", הוא צוטט אומר.

עאמר סיפר לעיתון הבריטי על העינויים שעבר בכלא, בהם "קשירת כלב". במהלך העינוי הוא שכב עם פניו לכיוון הרצפה וידיו ורגליו קשורות מאחור במשך 45 דקות. "הם פתחו את דלת התא ואני ישבתי על המיטה. המפקד צעק: '239 עאמר תשכב על הרצפה ואל תתנגד'. לא שכבתי כי התא היה קטן מדי ואם הייתי עושה זאת, הפנים שלי היו נתקעות בחור המשמש לשירותים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully