וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת: כישלון לימין הקיצוני וללה פן בבחירות האזוריות

הצרפתים נשמעו לקריאת הנשיא הולנד ונהרו לקלפיות כדי לשמור שבסיבוב השני בבחירות לא תעמוד מפלגת החזית הלאומית בראש אף מחוז. בסיבוב הראשון זכתה המפלגה בשישה מחוזות מתוך 13. למרות ההפסד, אמרה לה פן: "שום דבר לא יעצור אותנו עכשיו"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

תוצאות הבחירות שפורסמו הלילה (שני) לאחר ספירת הקולות הראו כישלון למפלגת הימין הקיצוני, החזית הלאומית בראשות מארין לה פן, בסיבוב השני בבחירות האזוריות בצרפת. התוצאה באה בעקבות פרישתה של מפלגתו של הנשיא פרנסואה הולנד בשני מחוזות לקראת הסיבוב השני, וקריאתו לתומכים לבחור באופן טקטי כדי להותיר את החזית הלאומית מחוץ לשלטון. אחרי פרסום המדגמים, אמרה לה פן אמרה במסיבת עיתונאים כי "שום דבר לא יעצור אותנו עכשיו" למרות ההפסד הצורב.

לה פן הוסיפה כי התוצאה לא תרתיע את "העלייה ההחלטית, בחירות אחר בחירות, של התנועה הלאומית" מאחורי מפלגתה. היא שיבחה את "ההכחדה המלאה" של הייצוג של המפלגה הסוציאליסטית במחוזות הדרום-מזרחיים והצפוניים שההצבעה הטקטית ייצרה.

לפי מדגמים שונים, הנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי ומפלגתו "הרפובליקנים" זכו ב-57.5% מהקולות במחוז הצפוני, שם נותרה לה פן עם 42.5% מהקולות. בדרום-מזרח המדינה, שם אחיינתה מריון לה פן הייתה למועמדת, השמרנים של סרקוזי זכו ב-54.5% והחזית הלאומית ב-45.5%. שיעור ההצבעה בשני אזורים אלה עמד על 61%, עלייה משמעותית מהסיבוב הראשון. במחוז המזרחי, שם הסוציאליסטים של הולנד לא פרשו מהמרוץ, ניצח המרכז-ימין ב-48.4%, בעוד החזית הלאומית זכתה רק ב-36.4%. אם המדגמים יתבררו כנכונים, מדובר באכזבה גדולה עבור לה פן שקיוותה להשתמש בניצחונותיה כקרש קפיצה לקראת הבחירות הכלליות והנשיאותיות ב-2017.

לקריאה נוספת:
איראן מתכוננת ליום שאחרי חמינאי: "בוחנים מועמדים פוטנציאלים"
סקר במדינת מפתח בארה"ב: טראמפ מאבד את המקום הראשון

מארין לה פן, ראש מפלגת החזית הלאומית, בסיבוב השני של הבחירות האזוריות בצרפת, דצמבר 2015. רויטרס
ההצבעה הטקטית חיסלה את מפלגת הימין הקיצוני. מארין לה פן/רויטרס

המנצחים לכאורה בבחירות לא מיהרו לשמוח בתוצאות. ראש הממשלה הצרפתי מנואל ואלס שהזהיר השבוע מפני "מלחמת אזרחים במקרה של ניצחון של הימין הקיצוני", אמר הלילה כי אף שמפלגת החזית הלאומית לא הצליחה לנצח בבחירות, על הממשלה להקשיב לרחשי הציבור כפי שעלו מניצחונה בסיבוב הראשון של המפלגת המתנגדת לקליטת מהגרים. "הערב, אין מקום לתחושת ניצחון או להקלה", אמר. "הסכנה שהציב הימין היקצוני לא נעלמה כליל, אלא רחוק מאוד מכך".

הנשיא לשעבר סרקוזי אמר כי הניצחון של לה פן בסיבוב הראשון צריך להיות תמרור אזהרה לכל מפלגות המיינסטרים בצרפת. "מעבר הקולות אל עבר המועמדים שלנו לא צריך בשום אופן לגרום לנו לשכוח את האזהרה שנשלחה לכל הפוליטיקאים, כולל אותנו, בסיבוב הראשון". לדבריו, "אנחנו צריכים לקחת את הזמן כדי לדון באופן מעמיק במה שמטריד את הצרפתים, שמצפים לתשובות עוצמתיות ומדויקות", אמר והתייחס לסוגיות כמו אבטלה, ביטחון וזהות.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
ראש הממשלה מנואל ואלס בסיבוב השני של הבחירות האזוריות בצרפת, דצמבר 2015. רויטרס
"הסכנה טרם חלפה". ראש הממשלה ואלס/רויטרס

שיעור ההצבעה הכללי עלה אתמול משמעותית בהשוואה לשיעור ההצבעה שנרשם ביום ראשון, אז נערך הסיבוב הראשון בבחירות. הבחירות האזוריות היו בגדר מבחן לכוחה של מפלגתה של לה פן, והשאלה שנשאלה אתמול בצרפת היא אם לה פן תוכל לתרגם את הכוח שצברה לאחר הפיגועים שאירעו בפריז לפני חודש בדיוק, ועל רקע סוגיית הפליטים - לכוח אלקטורלי.

הסיבוב השני לא היה קל, בלשון המעטה, עבור לה פן. המועמדים מהמפלגה הסוציאליסטית של הנשיא הולנד פרשו מכמה מחוזות שבהם השיגו תוצאות מאכזבות, והמפלגה קראה לבוחריה להצביע למועמדי מפלגת "הרפובליקנים" של הנשיא לשעבר סרקוזי, במטרה להחליש את הימין הקיצוני.

הנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי בסיבוב השני של הבחירות האזוריות בצרפת, דצמבר 2015. רויטרס
"תמרור אזהרה". סרקוזי/רויטרס

בשבוע שעבר זכתה "החזית הלאומית" ב-27.73% מהקולות בסבב הראשון, ובמקום השני זכתה מפלגתו של סרקוזי עם 26.65%. המפלגה הסוציאליסטית של הולנד זכתה ב-23.12% בלבד. סקרי דעת הקהל האחרונים הראו כי הבוחרים יישמעו לקריאה של המפלגה הסוציאליסטית ויבחרו במועמדי מפלגתו של סרקוזי.

התוצאות למעשה יהוו אינדיקציה משמעותית לקראת הבחירות לנשיאות ב-2017, אז יתמודדו הנשיא הנוכחי הולנד, הנשיא לשעבר סרקוזי ולה פן. החזית הלאומית מעולם לא זכתה לרוב במחוזות, וניצחון אפילו במחוז אחד יכול להוות כלי מפתח לשכנוע הציבור בכך שהמפלגה יכולה לנהל את המדינה.

"הגענו לרגע היסטורי, השורה התחתונה עבור המדינה שלנו היא בחירה בין שתי אפשרויות", אמר שלשום ואלס בריאיון ברדיו. "אפשרות אחת היא מפלגת ימין קיצוני שדוגלת בפילוג, פילוג שיכול להוביל למלחמת אזרחים". האפשרות השנייה, לדבריו, היא להצביע עבור "ערכיה של הרפובליקה" – מדינה הפתוחה לאנשים מתרבויות שונות, כל עוד הם מקבלים את הכללים ואת סמכותה של המדינה.

(עדכון ראשון: 22:31)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully