וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיוע כלכלי ובלימת ההתחממות הגלובלית – התכנית להצלת כדור הארץ

195 המדינות שהשתתפו בוועידה אימצו את התכנית לצמצום גזי החממה כך שעד 2020 אמור העולם להפוך לירוק יותר בסיוע מאה מיליארד דולר ונכונות מצד המדינות המפותחות לסייע למדינות הנחשלות. כל הפרטים על המהלך ההיסטורי

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נציגי 195 המדינות המשתתפות בוועידת האקלים בפריז אימצו אמש (שבת) את ההסכם שהושג להפחתת גזי החממה, ובמסגרתו תוגבל התחממות הגלובלית ל-1.5 מעלות בשנים הקרובות וכן את פליטת גזי החממה. כדי להגיע לתוצאות אלו, יושקעו מאה מיליארד דולר. עד שנת 2020 אמור להיות ההסכם מיושם ומוכן, כך שיושלם המעבר לאנרגיות בלתי מזהמות ולפיתוחים ירוקים בסיוע למדינות המתפתחות.

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, מסר הלילה הצהרה מיוחדת בנושא ואמר כי ההסכם מראה מה ניתן להשיג כשהעולם מתאחד וכי "הסכם זה מייצג את הסיכוי הטוב ביותר שיש לנו להציל את כדור הארץ היחיד שיש לנו". "היום העם האמריקני יכול להיות גאה, כי הסכם היסטורי זה הוא מחווה למנהיגות אמריקנית. במהלך שבע השנים האחרונות אנחנו כבר הפכנו את ארצות הברית למובילה העולמית בתחום המלחמה בשינויי האקלים", הוסיף.

ועידת האקלים בפריז, דצמבר 2015. רויטרס
ועידת האקלים בפריז, דצמבר 2015/רויטרס

גם שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, התייחס הלילה להסכם ואמר כי "זהו ניצחון אדיר עבור כל אזרחנו. זה ניצחון עבור כדור הארץ ועבור הדורות הבאים". קרי הוסיף כי בזכות ההסכם, "נתווה דרך חדשה לכוכב הלכת שלנו, דרך חכמה ואחראית".

במהלך הוועידה, הוביל שר החוץ של איי מרשל, טוני דה ברום, הקמה של קואליציית מדינות שהתחייבו להשקיע מאמצים מוגברים ביישום ההסכם. בין המדינות: האיים הפסיפיים, מדינות האיחוד האירופי, ארצות הברית וקנדה.

עוד באותו נושא

בפריז הושג הסכם היסטורי, אך בישראל לא מתרגשים מגזי החממה

לכתבה המלאה
ועידת האקלים בפריז, דצמבר 2015. רויטרס
באן קי מון, לורן פביוס ופרנסואה הולנד, אתמול בוועידה/רויטרס

עם זאת, ההסכם לא מחייב את המדינות המפותחות לסייע למדינות המתפתחות – אלא רק מציין המלצה הנוגעת לנושא. הדבר עלול לגרום לכך שדווקא המדינות שזקוקות לבצע את השינוי הגדול ביותר יהיו אלה שיפגעו מן המהלך. "ההכרזה על ההסכם כהצלחה היא שערורייתית", אמר ניק דירדן, יו"ר הארגון "צדק סביבתי עכשיו". לדבריו, "הוא פוגע בזכויותיהם של הקהילות הפגיעות ביותר בעולם ואין בו כמעט סעיף אחד שמבטיח אקלים בטיחותי לדורות הבאים".

גם פול אוקוויסט, נציג ניקרגוואה ומדינות מרכז אמריקה ודרומה, הבהיר שהוא לא מסוגל לתמוך בהסכם. הוא הבהיר כי ניקרגוואה ושאר המדינות שאותן מייצג, חושבות כי מדינות מסוימות אינן מחויבות דיין להסכם, ורמז למדינות המפותחות שלא צריכות להשקיע רבות בפיתוחים ירוקים ולצד זאת לא צריכות להתחייב לסייע למדינות המתפתחות. כמו כן, טען שיעדי ההסכם אינם גבוהים מספיק וכי יש לפעול בבהילות על מנת לטפל במצב הנוכחי בעולם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוקדם יותר הציג שר החוץ הצרפתי לורן פביוס את ההסכם. "זה ההסכם הכי טוב שיכולנו להשיג", אמר פביוס והוסיף: "הסכם מאוזן. כולל דברים שחשבנו שלא יהיו אפשריים. צודק, בר-קיימא, גמיש ועם כוח משפטי". טקס החתימה הרשמי על ההסכם יערך בבנייני האו"ם בניו יורק באפריל.

ההסכם הושג לאחר שאתמול בלילה פתרו הנציגים את הסוגיות הנותרות. גורמים המעורים בנעשה בוועידה מסרו כי הדיונים נמשכו עד 5:45 לפנות בוקר (שעון ישראל). זאת, לאחר שהנציגים עבדו בפרבר לה בורז'ה מיום רביעי על ניסוח ההסכם. ככל הנראה, הודעה רשמית על קבלת נוסח ההחלטה צפויה להתפרסם רק בשעות אחר הצהריים.

ועידת האקלים בפריז, דצמבר 2015. רויטרס
מתחילים בתהליך היישום, עד 2020/רויטרס

לפני שבוע אושרה טיוטת ההסכם, שאורכה 42 עמודים. היא נחתמה דקות ספורות לפני תאריך היעד שנקבע, אך הנציג הצרפתי לשיחות, לורנס טוביאנה, ציין כי "מרבית הסוגיות הפוליטיות טרם נפתרו". הטיוטה פירטה את האפשרויות השונות למאבק בשינוי האקלים, בטווח הקצר ובטווח הארוך, ועל בסיסה אמור היה להיות מנוסח ההסכם הסופי.

(עדכון ראשון: 20:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully