וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מהפך אמיתי": הסכם אקלים היסטורי להגבלת ההתחממות הגלובלית

בתום דיונים קדחתניים הצליחו נציגי 195 המדינות המשתתפות בוועידה להגיע להסכם, שהוצג בפסגת הסיום של הוועידה. במסגרתו נרשמה התחייבות להפחתת פליטת גזי חממה. פביוס: "ההסכם הכי טוב שיכולנו להשיג"

צילום: רויטרס, עריכה: טומי שלז שפריר

שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, הכריז היום (שבת) כי הושג הסכם בוועידת האקלים בפריז והוא הוצג בוועידת הסיכום של הוועידה. במסגרתו, הוחלט להגביל את התחממות הגלובלית ל-1.5 מעלות בשנים הקרובות וכן את פליטת גזי החממה. כדי להגיע לתוצאות אלו, נקבע כי יושקעו 100 מיליארד דולר בשנה ויתקיים שיתוף פעולה בין המדינות המפותחות למתפתחות.

פביוס אמר בהתרגשות כי "זהו הוא מהפך אמיתי, אנחנו בתחילתה של דרך", והביע את שביעות רצונו מההסכם, שלטענתו הוא "הכי טוב שיכולנו להשיג". טקס החתימה הרשמי על ההסכם יערך בבנייני האו"ם בניו יורק באפריל.

פביוס אמר כי זהו הסכם מחייב, ורמז שמדינות שלא יקיימו אותו צפויות לקבל קנסות. "ייושם מנגנון של שקיפות ואחריות", אמר. פביוס שיבח את ההסכם, שלדעתו "מאוזן וכולל דברים שלא האמנו שיתאפשרו. זה הסכם צודק, בר קיימא, גמיש ועם כוח משפטי". הוא אף הודה לנציגים שהגיעו לוועידה "על עבודתם לא רק היום והלילה, אלא לאורך כל החודשים האחרונים והשנים האחרונות".

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
ועידת האקלים הבינלאומית הוארכה ביום: "יש עוד עבודה לעשות"
הסכם מסגרת בוועידת האקלים נחתם ברגע האחרון: "לא סוף הדרך"
במצב הנוכחי, נתניהו חסר האשליות יסתפק בתמונה עם אבו מאזן

לורן פביוס, פרנסואה הולנד ובן קי מון, הצגת הסכם ועידת האקלים, פריז. 12 בדצמבר 2015. רויטרס
באן קי מון, לורן פביוס ופרנסואה הולנד, היום בוועידה/רויטרס

שר החוץ של צרפת ציין כי כל חמש שנים ייערך דוח שיאפשר ל-195 המדינות שנציגיהן נשלחו לוועידה, להתאים את מאמציהן, ולהגיב בהתאם לתנאי האקלים המשתנים. עוד אמר כי ההסכם הושג לאחר שנעשו פשרות והצדדים הציבו קווים אדומים. "יש מדינות שלא קיבלו בדיוק את מה שרצו", הודה, אך הוסיף כי "לבסוף כולם הביעו שביעות רצון מהתוצאה". לדעתו, כעת חשוב להתמקד "בקו הירוק", כדי לדאוג לסביבה שבה אנו חיים.

פביוס הדגיש כי "חשוב להראות לעולם שהמאמץ המשותף שלנו גדול יותר ממעשינו העצמאיים. ההסכם הזה מהווה את האיזון הטוב ביותר, שמאפשר לכל קבוצת מדינות להציג הישגים חשובים". הוא ציין בכמה הזדמנויות שההסכם הושג הודות לאזרחים ולפעילות של ארגונים חברתיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
באן קי מון, פרנסואה הולנד, סגולן רויאל ואל גור, ועידת האקלים, פריז. 12 בדצמבר 2015. רויטרס
באן קי מון, פרנסואה הולנד, סגולן רויאל ואל גור ביום האחרון לועידת האקלים בפריז/רויטרס

ההסכם הושג לאחר שבמהלך הלילה פתרו הנציגים את הסוגיות הנותרות. גורמים המעורים בנעשה בוועידה מסרו כי הדיונים נמשכו עד 5:45 לפנות בוקר (שעון ישראל). זאת, לאחר שהנציגים עבדו בפרבר לה בורז'ה מיום רביעי על ניסוח ההסכם. ככל הנראה, הודעה רשמית על קבלת נוסח ההחלטה צפויה להתפרסם רק בשעות אחר הצהריים.

אתמול הודיעה הנהלת הוועידה כי היא תוארך ביום אחד, עד היום בבוקר. היא הייתה אמורה להינעל אתמול בתום כמעט שבועיים של דיונים, עם חתימה על הסכם בינלאומי מחייב למאבק בשינוי האקלים. ואולם, לא הושגה הסכמה על כל הסוגיות ולכן התקבלה ההחלטה על ההארכה.

בשבת שעברה אושרה טיוטת ההסכם, שאורכה 42 עמודים. היא נחתמה דקות ספורות לפני תאריך היעד שנקבע, אך הנציג הצרפתי לשיחות, לורנס טוביאנה, ציין כי "מרבית הסוגיות הפוליטיות טרם נפתרו". הטיוטה פירטה את האפשרויות השונות למאבק בשינוי האקלים, בטווח הקצר ובטווח הארוך, ועל בסיסה אמור היה להיות מנוסח ההסכם הסופי.

(עדכון ראשון: 13:15)

הפגנות בפריז על רקע ועידת האקלים, ביום חתימת ההסכם. 12 בדצמבר 2015. AP
פעילי סביבה מפגינים בפריז, היום/AP
הפגנות בפריז על רקע ועידת האקלים, ביום חתימת ההסכם. 12 בדצמבר 2015. AP
פעילי סביבה מפגינים בפריז, היום/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully