וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסופת הצרות של חמאס בעזה: מחלוקת בצמרת בנוגע לקשר עם דאעש

11.12.2015 / 7:00

בקרב בכירי חמאס יש מי שתומך בדאעש - אך יש גם מי שסולד. ואולם, המחלוקת העמוקה הזו היא רק קצה הקרחון של בעיות הארגון. מפשיטת רגל כלכלית, דרך טענות לשיתוף פעולה עם ישראל ועד המחסור במנהיג שהוביל להקמת "מועצה ביצועית". אלו הקשיים של חמאס ברצועה

צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של הבית הלבן, עריכה: גדי וינסטוק

(אובמה מציג: תכנית הפנטגון למאבק בדאעש)

בצמרת חמאס בעזה נאלצים לאחרונה להתמודד עם שורה של קשיים בתחומים שונים, בהם קשיים כלכליים והיעדר מנהיגות יציבה. ואולם, המחלוקת הרצינית ביותר שעמה מתמודדת צמרת הארגון בימים אלו הוא בעניין הקשר עם ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש).

בשבוע האחרון שוב התבשרה עזה כי אחד מתושבי העיר נהרג בשורות דאעש במסגרת הלחימה בסוריה. ההרוג הוא עיסא לקטה, משכונת שייח' רדוואן שבעיר. לקטה זכה לכינוי אבו עאיישה אל-ע'זאווי (אבו עאיישה העזתי – א"י) לאחר שהצטרף לדאעש, אולם רבים אחרים מכירים אותו כאיש הזרוע הצבאית של חמאס, עז א-דין אל-קסאם.

לקטה, כמו פעילים אחרים בחמאס, הצטרפו בשנים האחרונות לדאעש ונלחמו בשורותיו בסוריה, עיראק ולאחרונה גם בלוב. כל אותם פעילי חמאס שעוזבים את עזה כדי להצטרף ללחימת דאעש מעבר לים מסמלים במידה רבה את היחסים המורכבים והבעייתיים בין חמאס לבין דאעש. מחד, האחרון מהווה תחרות ואיום על חמאס בעזה. מנגד, פעילים מרכזיים בחמאס משתפים פעולה באופן כמעט גלוי עם דאעש ועם ארגונים סלפים אחרים שפועלים ברצועה, בהבינם את היתרונות שבקשר שכזה, בעיקר בסיוע להברחות מסיני לרצועה. היחס האמביוולנטי כלפי דאעש משתקף במחלוקת שנוצרה בצמרת חמאס בין אלה שמנהלים מערכת קשרים הדוקה למדי עם אנשי הקבוצות הסלפיות, לבין אלה המתנגדים להן.

עוד ידיעות מהעולם בוואלה! NEWS:
דיווח ברומניה: שלושה אנשי עסקים ישראלים מעורבים בפרשת שחיתות
בסיסים ברחבי העולם ואלפי חיילים: תכנית הפנטגון למאבק בדאעש
בתמורה לתראבין: ישראל תשחרר שלושה אסירים מצרים בשבוע הבא

ראש ממשלת חמאס בעזה איסמעיל הנייה בעצרת הזדהות עם האסירים במחנה הפליטים ג'באליה, מאי 2014. AP
מבקש לנתק את היחסים עם דאעש. איסמעיל הנייה/AP

בראש קבוצת הבכירים שמבקשים להביא לניתוק היחסים עם דאעש, עומדים ראש הממשלה לשעבר איסמעיל הנייה (סגן ראש הלשכה המדינית) ויחיא סינוואר, אחד מראשי הלשכה בעזה שנחשב כיום גם לאיש המפתח בזרוע הצבאית ואחד ממשוחררי עסקת שליט. השניים, שנחשבים לבני ברית בחמאס, רואים באופן שלילי את האופן שבו בכירים אחרים בארגון ובזרוע הצבאית מסייעים לפעילי דאעש, ובחלק מהמקרים אף מעבירים להם אמצעי לחימה.

בראש המחנה שמסייע לסלפים הג'יהאדיסטים, נמצא שר הפנים לשעבר פתחי חאמד, וכן איש הזרוע הצבאית, איימן נופל, שבזמנו נמלט מהכלא המצרי וחזר לרצועה יחד עם כמה פעילים בולטים בקרב ארגוני הטרור הג'יהאדיסטים. לטענת מקורות ברצועה, חאמד ונופל היו מבין אלה שאפשרו לפעילי הג'יהאד העולמי בדאעש גישה לכמה ממחסני הנשק של חמאס ברצועה. כמו כן, הם אפשרו להם להשתמש במנהרות שעדיין פעילות בין עזה וסיני, ונמצאות תחת פיקוחם של אנשי חמאס ברפיח.

הפגנת תמיכה בחמאס, עזה. רויטרס
מחלוקת גם בנוגע לאיראן. הפגנת תמיכה בחמאס ברצועת עזה/רויטרס

בשבוע שעבר דווח בערוץ 2 כי אחד מראשי דאעש בסיני, שאדי אל-מניעי, הגיע לביקור ברצועה שבמסגרתו קיים פגישות עם אישים שונים. אין זו הפעם הראשונה שאל-מניעי מגיע לעזה ואז חוזר לסיני. לדברי המקורות, אל-מניעי זוכה לחסות מצד חמאס ובשבוע שעבר אף נראה בחתונה שהתקיימה ברצועה ובבית קפה מוכר.

דוגמה אחרת למחלוקת בנוגע ליחס כלפי דאעש קשורה גם באיראן, שהיא מוקד למחלוקת בפני עצמה בצמרת חמאס. בעוד בכירי חמאס אישרו כבר לפני יותר משנה את פעילותה של עמותה שיעית בשם "אל-סאברין", בעיקר כדי להתקרב לטהראן, חאמד וחבורתו נתנו אור ירוק לארגונים סלפים גי'האדיסטים ברצועה לתקוף את משרדי העמותה.

חמאס סובל מהפסדים כלכליים בשל סגירת המנהרות במצרים

אך הצרות של הזרוע הצבאית אינן מסתכמות במחלוקת הזו. אחת הבעיות שחשף מבצע צוק איתן, הייתה שהשב"כ הישראלי מצליח להמשיך לדור לעז א-דין אל-קסאם בדרך לא דרך. כחלק מהחקירות שהתנהלו בעקבות ניסיונות החיסול הישראלים, נעצרו שני פעילים מרכזיים בזרוע הצבאית: מוחמד לבואב (אבו אחמד) מחמוד שתיווי.

לבואב נחשד בשיתוף פעולה עם ישראל בחיסולם של ראיד אל-עטאר, מוחמד אבו שימאלה ומוחמד ברהום, ראשי הזרוע בדרום הרצועה. שתיווי נחשד שמסר מידע על מיקומו של מוחמד דף והביא להפצצה על הבית שבו פגש את אשתו, שנהרגה בהפצצה. דף, על פי אותם מקורות, ממשיך עדיין לפעול במסגרת הזרוע הצבאית, שנותרה נטולת מפקד אחד ברור. יחיא סינוואר נחשב בתקופה האחרונה לבכיר ביותר בזרוע הצבאית, אולם הקבוצות שסרות למרותו של חאמד פועלות על פי הוראותיו של שר הפנים לשעבר ולא לפי פקודותיה של אישיות אחרת, בכירה ככל שתהיה.

ואם לא די בכל אלו, אזי שיש להוסיף את הגרעון הכלכלי המחריף. חמאס סובל בשנתיים האחרונות מאובדן הכנסות דרמטי בעקבות סגירת המנהרות מצדן המצרי. הכספים שמאפשרים לזרוע הצבאית להמשיך ולהתפתח, הולכים ומתדלדלים. ואולם, באותו הזמן, רבים מהמפקדים של הזרוע הצבאית התעשרו לאחרונה באופן משמעותי. תושבי הרצועה אינם מפספסים זאת - החשדות על שחיתות הגיעו גם לזרוע הצבאית של חמאס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המסמך המפרט את פעילות "המועצה הביצועית"/מערכת וואלה!, צילום מסך

חמאס אמור לשאת בנטל ניהול הרצועה, אך אינו מצליח במשימתו במיוחד. מעבר רפיח נותר סגור על אף הלחצים הרבים מצד הציבור, וחמאס מסרב לוותר על הנוכחות בו לטובת כוחות הרשות, צעד שיביא לפתיחתו לפי הטענה המצרית. ההבנה שעל הארגון לחזור ולנהל את ענייני עזה, הביאה את חמאס להחלטה למנות "מועצה ביצועית" - מעין תחליף לממשלת ההסכמה הלאומית בראשות ראמי חמדאללה, שעתה מתפקדת למעשה כממשלה לכל דבר ברצועה. במסמך שהגיע לידי וואלה! NEWS וחובר על ידי חמאס, נכתב כי בראשות המועצה יעמוד אחד מראשי הארגון, זיאד א-זאזא והוא מפרט מי הם חברי "המועצה הביצועית" ומהן סמכויותיהם.

המצוקה הקשה ביותר של עז א-דין אל-קסאם כיום, היא היעדר דרך ברורה או אסטרטגיה מנחה. בכירי הארגון בדרג הפוליטי בעזה אינם מסכימים כמעט על דבר - היחס לאיראן משתנה מבכיר לבכיר ומקבוצה לקבוצה, הם אינם רוצים במלחמה עם ישראל, אך זו בוודאי גם אינה תקופה של שלום. רובם מתנגדים לפיוס עם הפתח אך אחרים בצמרת הפוליטית חושבים שאין מנוס מפיוס לאומי איתו. כך גם היחס לדאעש ולמצרים. מכאן, שאך טבעי כי בזרוע הצבאית של חמאס, כמו גם ברשות הפלסטינית, מבינים שמדובר בתקופת מעבר שקשה לדעת לאן תוביל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully