וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה "מוכנה לעבוד" עם רוסיה – אך מאשימה אותה ב"טיהור אתני"

ראש הממשלה דאווטאולו טען כי ללא שיתוף פעולה טורקי-רוסי, קיים סיכון ל"תאונות" נוספות כמו הפלת המטוס בחודש שעבר. מנגד, האשים כי מוסקבה עושה "טיהור אתני בלטקיה, כדי להגן על בסיסי המשטר"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו אמר היום (רביעי) כי הוא "מוכן לעבוד" עם רוסיה, על מנת למנוע תקרית נוספת כמו הפלת מטוס הקרב הרוסי בידי חיל האוויר הטורקי בחודש שעבר בגבול הסורי. בדברים שאמר לכלי התקשורת באיסטנבול, איים דאווטאולו כי ללא תיאום של המבצעים בסוריה, קיים סיכון ל"תאונות או עימותים".

עם זאת, מילותיו המפויסות במידה של ראש הממשלה לא התעלמו מהמתיחות הגואה בין מוסקבה לאנקרה לאחר הפלת המטוס. לטענתו של דאווטאולו, רוסיה "מנסה לעשות טיהור אתני באזור לטקיה, ולגרש את כל האוכלוסייה הטורקמנית והסונית, שאין לה קשרים טובים עם המשטר. הם רוצים לטהר את האזור כדי להגן על בסיסי המשטר ובסיסים רוסיים בלטקיה ובטרטוס".

עוד בוואלה! NEWS:
עיתון טורקי: מינוי יוסי כהן לראש המוסד ישפר יחסי ישראל-טורקיה
פוטין: "מקווה שלא נצטרך להשתמש בנשק גרעיני נגד דאעש"
ראש ממשלת טורקיה: "אם יהיה צורך, נטיל סנקציות על רוסיה"

ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו בסיום הבחירות במדינה. 1 בנובמבר 2015.. רויטרס
"האופציה הצבאית עדיין על השולחן". דאווטאולו/רויטרס

בנוסף לכך, ראש הממשלה הטורקי הצדיק פעם נוספת את הצבת כוחות הצבא הטורקי בעיראק, וטען כי מדובר ב"מעשה של סולידריות" עם הלוחמים העיראקיים נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). זאת, חרף התנגדות עזה מצד הממשלה בבגדאד, שהציבה לאנקרה תאריך יעד להסגת כוחותיה – שפג היום.

כמה מיליציות שיעיות איימו היום לפעול נגד הכוחות הטורקיים, ובפרלמנט בבגדאד אושרה פה אחד הצעת חוק המגנה את "הפלישה" הטורקית ומעניקה גיבוי מלא לממשלה העיראקית לפעול נגדה. כמה חברי פרלמנט קראו לפתוח ב"מלחמה כלכלית" נגד טורקיה, אולם דובר "גדודי חיזבאללה", ג'עפר חוסייני, הבהיר כי המאבק עשוי לגלוש לקווים אלימים.

"האופציה הצבאית עדיין על השולחן, ואולי נגיע לשלב בימים הקרובים שבמסגרתו נתחיל לפעול נגד הטורקים, אם נגד החיילים ואם נגד אינטרסים טורקיים בעיראק", מסר חוסייני. דובר "גדודי בדר", כרים א-נורי, הוסיף כי "יש לנו את הזכות להגיב, ואנו לא מוותרים מראש על שום סוג של תגובה, עד שהטורקים ילמדו את הלקח. האם הם חולמים להשיב את הפאר העותמאני? זו אשליה גדולה, והטורקים ישלמו ביוקר על שחצנותם".

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
ספינת טילים רוסית משייטת בסמוך לחופי לטקיה, סוריה, נובמבר 2015. AP
"רוצים לטהר את האזור כדי להגן על בסיסי המשטר ובסיסים רוסיים בלטקיה ובטרטוס". ספינת טילים רוסית מסיירת לחופי לטקיה/AP

בשנה שעברה, טורקיה הציבה כוחות באזור מוסול, שסייעו באימון הכוחות העיראקיים, בתיאום עם הממשלה בבגדאד. אולם בשבוע שעבר כוחות אלה הוחזרו לטורקיה ובמקומם הגיעו כ-1,200 חיילים, למורת רוחה של ממשלת עיראק. שגריר עיראק באו"ם, מוחמד אל-חכים, מסר אתמול כי הצדדים פועלים לפתרון המחלוקת, והוסיף כי "אני חושב שהמגעים מתקדמים היטב".

עם זאת, דאווטאולו הבהיר כי "עצרנו את העברת הכוחות", אולם החיילים שכבר נמצאים בשטח לא יושבו משם.לטענתו של ראש הממשלה, הגברת הנוכחות הצבאית באזור מוסול הגיעה נוכח האיום הגובר מצד דאעש. "כוונתנו היא להגן על היועצים המוצבים שם", הסביר. מוקדם יותר היום, נמסר מצבא טורקיה כי הותקפו מהאוויר כמה מטרות של המיליציה הכורדית בצפון עיראק, PKK, ששולטת על שטח הסמוך לאזור שבו מוצבים החיילים הטורקים.

בנוסף לכך, דאווטאולו התייחס למגעים עם האיחוד האירופי בחודשים האחרונים, ומסר כי הוא "אופטימי מאוד" בנוגע לשלב החדש ביחסים. לדבריו, "הקלות באשרות הכניסה לאזרחי טורקיה והסכם לקידום הצטרפות טורקיה לאיחוד האירופי יושלמו בששת החודשים הקרובים, או תשעה חודשים לכל המאוחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully