וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופ"ש קפוא: גל הקור הראשון של העונה מגיע - אך הסיכוי למשקעים נמוך

אחרי הגשם, האובך והרוח - הגיע תורו של הקור הקיצוני. בסוף השבוע יצנחו הטמפרטורות, ובצפון אף ירדו מתחת לאפס. במד"א מזהירים מכוויות קור ובחברת החשמל כבר נערכים לצריכה מוגברת. "מערכת חריגה לשבוע הראשון של דצמבר"

עריכה: ניר חן

אחרי גשמים שירדו ברחבי הארץ בשבועות ובימים האחרונים, בסוף השבוע יפקוד אותנו גל הקור הראשון לעונה, שמגיע מכיוון הבלקן. שקע רום ממזרח יביא אוויר קר לאזורנו, אך כמעט ללא משקעים. היום (שישי) בשעות הצהריים צפויות 12-13 מעלות בהרים, ובלילה הן יצנחו קרוב לאפס מעלות, בעיקר בהרים ובעמקים. בשיא הצהריים של שבת יימדדו בירושלים 10 מעלות בלבד, בצפת 7 מעלות ובבאר שבע רק 16 מעלות.

"סתיו 2015 סיפק לנו מראות חריגים של גשם, חול ורוח - ועכשיו הגיע תורו של הקור", אמר לוואלה! NEWS טל שמאי, חזאי חדשות 10. "מערכת קרה במיוחד, חריגה לשבוע הראשון של דצמבר, תגלוש ביממה הקרובה למזרח הים התיכון ישירות מצפון. כיוון שהיא לא תעבור מעל מקור לחות - הים התיכון - לא חזויים משקעים משמעותיים".

עם זאת, לדבריו, "בשבת אחרי הצהריים יש חלון הזדמנויות של כניסה של עננים לרמת הגולן והגליל, ואז ייתכנו שם פתיתי שלג, כמו שירדו אתמול במוצבי צה"ל בפסגת החרמון".

עוד בוואלה! NEWS:
העבודות על תחנה חדשה של הרכבת הקלה החלו – ועמן גם הפקקים
וינשטיין שוב נגד רגב: אינך מוסמכת לשלול תקציב מפסטיבל הנכבה
ריבלין בירך את החוקרים שגילו טביעת חותם של המלך חזקיהו: "תגלית מסעירה"

חורף בתל אביב, פברואר 2015. ראובן קסטרו
גל הקור יעזוב אותנו בהדרגה רק לקראת אמצע השבוע הבא/ראובן קסטרו

"גל הקור יגיע לשיאו במוצאי השבת וימשיך לראשון בבוקר - אז יימדדו טמפרטורות יחסית קיצוניות לישראל", אמר שמאי. בין היתר, צפויות טמפרטורות של קרוב ל-0 מעלות בהרים, מתחת ל-0 מעלות בעמקים ובפסגות הצפון ו-5-8 מעלות בלבד לאורך מישור החוף. בירושלים עשויות להגיע הטמפרטורות למעלה אחת, בדרום הגולן - 3 מעלות, בתל אביב - 7 מעלות ואפילו באילת תצלול טמפרטורת המינימום ל-8 מעלות בלבד.

על אף הטמפרטורות הקיצוניות, בשישי ובשבת צפוי להיות שמשי, אך תהיה זו שמש "שקרנית", משום שכאמור, הטמפרטורות יהיו נמוכות ויהיה קר מאוד. גל הקור צפוי לעזוב אותנו בהדרגה רק לקראת אמצע השבוע הבא.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
מזג אוויר 3.12.15. מערכת וואלה!
מזג אוויר 3.12.15/מערכת וואלה!

לקראת גל הקור הראשון, במד"א מזהירים את הציבור, בין היתר, מהינתקות חפצים ממקומם עקב הרוחות החזקות. "יש להקפיד לחזק חפצים שונים הנמצאים בחוץ, כגון כיסאות ושולחנות גן, עמודי תאורה, חבלי כביסה ומתקנים לתליית כביסה הנמצאים בחוץ, צעצועים ועוד על מנת שלא יפגעו בקהל החולף ברחובות", נמסר בהודעה לתקשורת. "חשוב להקפיד ולהיזהר במהלך פתיחת וסגירת חלונות שיכולים להיטרק בעוצמה רבה עקב הרוחות הנושבות בחוזקה".

בנוסף הומלץ לנקוט באמצעי זהירות בעת שימוש בתנורי הסקה מבוססי גז, או בקמינים הפועלים על גחלים, משום שהם עלולים לפלוט גז פחמן חד-חמצני הגורם להרעלה. זהו גז חסר צבע או ריח ולא ניתן להבחין בקיומו עד שמתחילים להופיע סימני ההרעלה - סחרחורת, בחילה והקאה, עייפות, חולשה והרגשה כללית רעה. במקרים קשים ייתכן גם אבדן הכרה.

על מנת למנוע הרעלה יש להקפיד על איוורור הבית ועל תחזוקת מערכת ההסקה. במקרה שמבחינים בסימני הרעלה יש לסגור את המערכת, לאוורר את הבית ולהזעיק את מד"א באמצעות מוקד 101. בנוסף, יש להקפיד על הרחקת תנורי חימום מסוג ספירלה ודומיהם מחפצים העלולים להתלקח. בימים האחרונים חלה עליה משמעותית בכמות השריפות בשל תנורים שנותרו ללא השגחה.

חדר הפיקוד של חברת החשמל, רמת השרון. אוקטובר 2015. ניב אהרונסון
"ערוכים לגל הקור". חדר הפיקוד של חברת החשמל ברמת השרון/ניב אהרונסון

גל הקור עלול לגרום גם להיפותרמיה ולכוויות קור, במיוחד אצל קשישים וילדים. במקרה של היפותרמיה, שמתאפיינת בין היתר ברעד, ירידה בדופק או דופק לא סדיר, ירידה בקצב הנשימה ובעור חיוור וכחלחל, ממליצים במד"א לכסות ולהלביש את החולה בבגדים חמים ויבשים. במקרה של כוויות קור, המתאפיינות בין היתר בכאבים ובהרגשת נימול, יש להפשיר את האיבר באמצעות מים פושרים ולקבע אותו. אסור לעסות את האיבר הקפוא.

בהקשר זה נמסר אתמול מחברת החשמל כי בניגוד לבעבר, הם ערוכים לגל הקור ולצריכה מוגברת של חשמל ברחבי הארץ. "בניגוד לעבר אז הייתה בעיה ברזרבה, יש כיום רזרבה של כ-3,000 מגהוואט, אשר תיתן מענה לביקושים הצפויים.
במידה ותהיה תקלה באחת מיחידות הייצור, החברה ערוכה גם למצבים אלו", נמסר בהודעה רשמית.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully