וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה אישרה הרחבת המבצע נגד דאעש ויצאה לתקוף בסוריה

אחרי שעות של דיונים הצביעו המחוקקים בעד הרחבת המבצע האווירי נגד דאעש לשמי סוריה, לאחר שעד כה התמקד בעיראק. חמש שעות לאחר מכן מטוסים של חיל האוויר המלכותי ביצעו את התקיפה הראשונה במדינה

צילום: רויטרס, עריכה: נועה לוי

הפרלמנט של בריטניה אישר הלילה (חמישי) את התקיפות האוויריות נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בסוריה. 397 מחוקקים הצביעו בעד ו-223 נגד. חמש שעות לאחר מכן אישר גורם בממשלה כי מטוסים של חיל האוויר המלכותי ביצעו את התקיפה הראשונה במדינה.

המימוש המהיר של ההחלטה אינו מפתיע לאור העובדה ששר החוץ הבריטי פיליפ המונד אמר הלילה כי המבצע יתחיל "במהירות רבה", והתייחס למטוסי "טורנדו" מסוג GR4s שהוצבו בקפריסין אשר בעזרתם ככל הנראה בוצעו התקיפות הראשונות. בסביבות 2:00 בלילה מסרו עדי ראייה לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי הם ראו שני מטוסים ממריאים מהבסיס הבריטי "אקרוטירי" שבאי.

ראש הממשלה דייוויד קמרון, שקידם ביתר שאת את התכנית מאז מתקפת הטרור בפריז, פתח את הדיון בצהריים באזהרה חריפה: "האיום מוחשי מאוד". הוא הוסיף כי "השאלה היא אם אנחנו פועלים לצד בעלות בריתנו כדי לפגוע ולהשמיד את האיום הזה ורודפים אחרי הטרוריסטים האלו במעוזיהם, שם הם מתכננים לרצוח בריטים? או אם אנחנו יושבים ומחכים להם?".

אף שמנהיג מפלגת הלייבור ג'רמי קורבין אישר לחברי מפלגתו חופש הצבעה, היה חשש עד הרגע האחרון מהקשחה בעמדותיהם. זאת בעקבות דיווחים שונים בכלי התקשורת שלפיהם אמר בפגישה פרטית עם אנשי מפלגתו כי אל להם להצביע יחד עם קורבין ועם "חבורת תומכי הטרור". בתגובה דרש דוברו של קורבין, מתנגד חריף למבצע בסוריה, התנצלות מצד ראש הממשלה, אולם הוא סירב.

מאוחר יותר פרסם קורבין פוסט בעמוד הפייסבוק שלו שבו גינה את האופן שבו נמתחה ביקורת על מחוקקים בנושא, ואמר כי אין מקום במפלגה ל"בריונות". "דיון דמוקרטי מגיע עם אחריות – האחריות לכבוד לאחר, גם אם הוא לא מסכים עמך", כתב קורבין. "בימים האחרונים קיבלתי כמה דיווחים על תקריות שבמהלכן חברי מפלגת הלייבור ומחוקקים הושמצו בפומבי. לצערי ראש הממשלה עצמו השתתף בהנמכת הדיון כשקרא לאלה שמתנגדים להרחבת התקיפות 'תומכי טרור'".

לקריאה נוספת:
דאעש מאיים בסרטון חדש על רוסיה: "מרגל רוסי" הוצא להורג
ארה"ב תשלח כוחות נוספים לסוריה ולעיראק; המורדים יתפנו מחומס

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תקף את ראש הממשלה ודרש שהתנצל. קורבין/מערכת וואלה!, צילום מסך

אד מיליבנד, מנהיג הלייבור לשעבר, שהודיע מבעוד מועד כי יצביע נגד התקיפות, גינה דווקא את הדמוניזציה שבה נקטו פעילים המתנגדים למבצע נגד המחוקקים מהלייבור שמתכוונים להצביע בעדו. "במפלגת הלייבור אין מקום ואין סובלנות לניסיונות לעשות דמוניזציה ולהיטפל למחוקקים בגלל עמדותיהם בנושא סוריה על ידי אלה שטוענים שהם תומכינו", כתב מיליבנד בטוויטר שלו.

בריאיון לערוץ ארבע הבריטי אמר שר החוץ פיליפ האמונד כי מטוסי חיל האוויר המלכותי מוכנים לפתוח בתקיפות אוויריות "מהר מאוד" לאחר ההצבעה הלילה. קמרון הבהיר בנאומו כי הוא סבור שחיל האוויר המלכותי, התוקף מטרות של דאעש בעיראק זה שנה, צריך לפגוע גם ביעדיו בסוריה ולא "להפריט" את הביטחון הלאומי של בריטניה למדינות אחרות. לאחר פיגועי ה-13 בנובמבר בבירת צרפת, צבר ראש הממשלה מומנטום כדי להעביר את התכנית שלו. ואולם, מבקריה תוהים אם אכן פעולה כזאת תסייע לקואליציה הבינלאומית שמנסה לחסל את הארגון הקיצוני.

אחרי שב-2013 דחה הפרלמנט את הצעתו לתקוף את כוחותיו של נשיא סוריה בשאר אסד, קמרון הבהיר כי הוא לא יעלה את התכנית החדשה להצבעה בטרם יהיה משוכנע שיש לו מספיק קולות להעביר אותה, כפי שאכן אירע.

(עדכון ראשון: 23:28)

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מפגינים מול בניין הפרלמנט נגד הרחבת התקיפות הבריטיות בסוריה, דצמבר 2015. רויטרס
מפגינים נגד המבצע/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully