וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתגובה לסימון מוצרים: ישראל נוקטת צעדים נגד המדינות שהובילו את המהלך

3.12.2015 / 6:00

לדברי גורם בכיר במשרד החוץ, שש מדינות שדחפו את הרעיון במסדרונות האיחוד האירופי יקבלו כתף קרה מירושלים: שבדיה, בלגיה, לוקסמבורג, מלטה, אירלנד וצרפת. ואולם, לגבי האחרונה, מודים בישראל כי יהיה קשה לפעול נגדה: "צרפת מדינה חשובה"

צילום: לע"מ

החלטת האיחוד האירופי על סימון מוצרים שיוצרו בהתנחלויות וברמת הגולן הובילה לכך שראש הממשלה בנימין נתניהו הורה על עצירת הדיאלוג של ישראל עם האיחוד האירופי בכל הקשור לתהליך המדיני עם הפלסטינים. באיחוד האירופי הגיבו בהרמת גבה להנחיה הישראלית, שכן הפעם האחרונה שבה התקיים "תהליך שלום" ישראלי-פלסטיני הייתה בשנת 2014 - וגם אז, המעורבות של האיחוד בו הייתה יחסית נמוכה.

אלא שבמשרד החוץ בירושלים לא מתכוונים להסתפק בהנחיה למדר את האיחוד האירופי מהתהליך המדיני, ופועלים כעת כדי להרחיב את ההנחיה הזו גם לכמה מדינות באירופה, שנתפסות כמי שהובילו את מהלך סימון המוצרים. לדברי גורם בכיר במשרד, שש מדינות "סומנו" בתור אלה שדחפו את היוזמה במסדרונות האיחוד: שבדיה, בלגיה, אירלנד, צרפת, לוקסמבורג ומלטה.

שש המדינות הללו מעורבות, כל אחת במידה שונה, גם בפרויקטים שונים בזירה הפלסטינית. "אנחנו רואים את שש המדינות הללו מובילות את המהלך הזה כבר זמן רב", הסביר הגורם הבכיר. "במקביל, חלק מהמדינות הללו מעורבות בפרויקטים שונים לשיקום רצועת עזה, כמו גם בפרויקטים אזרחיים לחיזוק הרשות הפלסטינית בגדה המערבית. חשוב להם להיות חלק מהתהליכים הללו, ועד היום הם זכו לשיתוף פעולה רחב מישראל. כעת זה הולך להשתנות - הם יתחילו להיתקל בקשיים ומכשולים".

עוד בנושא:
האיחוד האירופי יחליט בקרוב על סימון מוצרים מההתנחלויות
בצל ההחלטה לסמן מוצרים: שיתוף פעולה כלכלי בין איטליה לשומרון
האיחוד האירופי אימץ הנחיות לסימון מוצרים מההתנחלויות

האיחוד האירופי. Michael Probst, AP
"המדינות 'המסומנות' יתקלו בקשיים". האיחוד האירופי/AP, Michael Probst

מדובר בהמלצה של משרד החוץ, שהועברה לראש הממשלה, המכהן גם כשר החוץ. לטענת בכירים במשרד, ההמלצה יורדת כעת גם לדרגי השטח במערכת הביטחון. "המטרה היא להבהיר למדינות שדחפו את נושא סימון המוצרים, שיש להתנהלות שלהן מחיר בזירה הפלסטינית", הסביר הגורם. "ההחלטה על השעיית הדיאלוג המדיני עם האיחוד האירופי היא רק ההתחלה בהקשר הזה. ישראל הפגינה הרבה רצון טוב לאורך השנים מול יוזמות שונות של אירופה בזירה הפלסטינית, אבל זה לא הגיוני להמשיך בקו הזה כאשר אירופה מקצינה את הקו שלה ונוקטת במהלכים של סימון ועידוד חרם".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

ההבדל בין מלטה לצרפת

מבין שש המדינות ש"סומנו" כתומכות בסימון מוצרים, המשמעותית ביותר היא צרפת. במשרד החוץ מודים שעם מדינה זו, שתומכת בפרויקטים שונים בעזה ובגדה המערבית בהיקף של מיליוני אירו, יהיה קשה יותר לפעול. "צרפת זו מדינה חשובה, והיא בקטגוריה קצת אחרת משאר המדינות הללו, אבל יש הרבה כעס על ההתנהלות שלהם. לא רק לגבי סימון מוצרים, אלא גם בגלל הפעילות שלהם במועצת הביטחון של האו"ם", אומר פקיד בכיר שמעורה בסוגיה. בעוד שבועיים צפויה סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, לערוך ביקור מדיני בפריז, שיתמקד בנושא סימון מוצרים.

אתמול פורסם בחדשות 10 כי כחלק מהסנקציות של ישראל נגד המדינות שתמכו בסימון מוצרים, החליט נתניהו לדחות את בקשתו של שר החוץ הבלגי, שתכנן לבקר בארץ, להיפגש עמו. ממשרד החוץ מסרו בתגובה כי נתניהו לא ביטל את הפגישה, וכי הסיבה לכך שלא נקבעה פגישה בין השניים היא לוח הזמנים הצפוף של ראש הממשלה. אלא שבכירים במשרד החוץ אמרו לוואלה! NEWS כי "לא מדובר בצירוף מקרים", וכי גם סגנית השר חוטובלי סירבה להיפגש עם השר הבלגי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully