וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרובים לאיטליה: מעוז דאעש החדש שמאיים על אירופה

הוצאות להורג בכיכר העיר, איסור על עישון והשמעת מוזיקה, וחינוך איסלאמי קיצוני - כל אלה נכפו בחודשים האחרונים על תושבי העיר סירת עתירת הנפט שבלוב, אשר הפכה למעוז הארגון החדש. "שליטתנו בסירת תוביל למפלה באירופה"

צילום: רשת הטלוויזיה TELE הצרפתית

(רשת מנהרות שהקים דאעש בעיר סינג'אר שבעיראק)

ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) הקים בחודשים האחרונים את מעוזו הראשון מחוץ לסוריה ולעיראק, והחל לנהל את החיים האזרחיים בעיר סירת שבלוב, לא הרחק מחופי איטליה. ה"ניו יורק טיימס" הביא את דבריהם של אנשי מודיעין בלוב, תושבי העיר ופעילי זכויות אדם באזור, הטוענים כי הארגון הקיצוני השתלט לחלוטין על החיים בעיר. "סירת תהפוך להיות א-רקה", חוזרים ואומרים לאחרונה מנהיגי דאעש בעיר, בהתייחסם למעוז הארגון בסוריה.

כך, לדוגמא, העישון, השמעת המוזיקה והשימוש בטלפונים סלולריים נאסרו, ונשים מוכרחות ללכת עם כיסוי גוף מלא בעת יציאתן לרחוב. תושבים מדווחים כי משטרת המוסר מסתובבת ברחוב, כשעל ניידותיה מוטבע לוגו של דאעש. בנוסף הוקם בית משפט הגוזר את דין המגיעים אליו על פי חוקי השריעה.

עוד כתבות מהעולם:
פוטין ממשיך במתקפה: "הפלת המטוס הרוסי - טעות ענקית"
מלך ספרד לצאצאי המגורשים היהודים: "התגעגענו אליכם"
לאחר המתקפה בפריז: ארה"ב מגבירה את הפיקוח אחר מתן ויזה למדינה

העיר סירת שבלוב לאחר כיבושה על ידי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). טוויטר, צילום מסך
נשים מוכרחות ללכת עם כיסוי מלא בעת יציאתן לרחוב. סירת/צילום מסך, טוויטר

התושבים מספרים כי מדי שישי הם נאלצים להגיע לכיכרות המרכזיים, ולצפות בהוצאות להורג ובאנשים המקבלים את עונש המלקות שנגזר עליהם. בנוסף, מוקדם יותר החודש פתח דאעש מחדש את בתי הספר בעיר, לאחר שנסגרו בעקבות המלחמה העקובה מדם במדינה, והחל לכפות הפרדה קפדנית בין המינים. על פי העדויות, במקום נלמד אך ורק חומר שאושר על ידי הארגון ואינו חורגים מאמונות האיסלאם הסוני הקיצוני. בנוסף, בתי החולים בעיר ננטשו, לאחר שלוחמי הארגון הורו להפריד בין הרופאים והרופאות. על כן, החולים צריכים לנסוע לקבלת טיפול בערים אחרות – מסע הכולל מעבר בין מחסומים רבים שהציב הארגון.

"אין שירות, רק עונשים", אמר עומאר בן ה-33, אשר ברח מסירת לאחר שהשתתף בהתקוממות כושלת נגד דאעש. "סירת נהייתה למקום חשוך". לפי תושבי המקום, בשבועות האחרונים הגיעו לעיר מגויסים זרים רבים ובני משפחותיהם – דבר המחדד את הטענה כי דאעש מנסה להפוך את המקום למעוזו המרכזי. דאעש אף קרא למגויסיו הזרים להגיע ללוב במקום לנסות ולהיכנס לסוריה. כמו כן, גורם מהמודיעין בלוב אמר כי הארגון השיב לוחמים שמוצאם בלוב למדינותיהם מסוריה ומעיראק.

העיר סירת שבלוב לאחר כיבושה על ידי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). טוויטר, צילום מסך
ניידת של משטרת המוסר, עליה נכתב בערבית "המשטרה האיסלאמית"/צילום מסך, טוויטר

באוגוסט האחרון הצליח דאעש לבסס את אחיזתו בעיר, לאחר שהשתלט על הרובע האחרון בה. הארגון הקיצוני למעשה ניצל את המלחמה והפיצול העמוק בלוב, שם, מאז 2014, ישנן שתי ממשלות - במזרח שולטת הממשלה המוכרת על ידי הקהילה הבינאלומית ומבוססת בטוברוק, ובמערב שולטת ממשלה איסלאמיסטית יותר הממוקמת בטריפולי. בשנה האחרונה הנוכחות של דאעש בעיר גדלה מ-200 לוחמים לכמעט 5,000 – קבוצה הכוללת מנהלים ביורוקרטים ואנשי כלכלה.

באזור סירת נמצאים שדות גז נרחבים ודאעש החל במבצע להשתלטות עליהם בשנה האחרונה. בנוסף, הוא קרא לתושבי המקום בעלי ידע בהפקת נפט להתייצב ולסייע לארגון להגדיל את רווחיו. גורמים רשמיים בלוב אמרו כי הם מודאגים שזהו רק עניין של זמן עד שהגורמים הקיצוניים ינסו להשתלט על שדות נפט נוספים בסמוך לעיר כדי להגביר את הכנסותיהם – כסף שיכול לממן מתקפות נוספות במזרח התיכון ובאירופה.

העיר סירת שבלוב לאחר כיבושה על ידי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). טוויטר, צילום מסך
לוחמי דאעש ליד שדות הנפט באזור סירת/צילום מסך, טוויטר

בגיליון האחרון של עיתון הארגון, "דאביק", פורסם ריאיון עם אבו מורירה אל-קחטאני, שתואר כמנהיג הארגון בלוב. הוא נשבע כי ייעשה שימוש במיקום הגיאוגרפי של לוב, ובשדות הנפט שלה, כדי לפגוע בביטחון ובכלכלה של אירופה. "השליטה של דאעש באזור תוביל למפלה כלכלית, בעיקר באיטליה וביתר מדינות אירופה", אמר.

באירופה מביעים דאגה מהתחזקות הארגון בלוב, וביום חמישי האחרון נפגשו נשיא צרפת פרנסואה הולנד וראש ממשלת איטליה מתאו רנצי והסכימו כי על אירופה להתמקד במצב ההולך ומחמיר בלוב ובעליית הארגון הקיצוני במדינה. רנצי אמר כי המצב בלוב יהיה "מצב החירום הבא" אם לא תנתן לו עדיפות. החודש ארצות הברית ערכה תקיפה נגד דאעש בלוב, בפעם הראשונה. גורמים רשמיים אמרו כי הם מאמינים שבמתקפה נהרג אחד מהסגנים הבכירים של מנהיג דאעש, אבו בכר אל-בגדאדי – אבו נביל אלאנברי.

(עדכון ראשון: 23:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully