וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין ממשיך במתקפה: "הפלת המטוס הרוסי - טעות ענקית"

הנשיא הרוסי תקף פעם נוספת את טורקיה, ואף טען כי בידי הרוסים מידע לפיו הפלת מטוס הקרב נועדה כדי להבטיח מעבר נפט מדאעש לטורקיה. ארדואן: "אתפטר אם יוכיח כי אנו קונים נפט מדאעש"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין התייחס אתמול (שני) להפלת מטוס הקרב הרוסי בידי טורקיה בשבוע שעבר, ואמר כי מדובר "בטעות ענקית". בדברים שאמר בשולי ועידת האקלים בפריז, ציין כי במהלך הפגישות שנערכו היום בינו לבין מנהיגים מהעולם, הוא העלה את הנושא, וכולם הסכימו כי לא היה צורך בהפלת המטוס.

הנשיא הרוסי חזר על טענותיו שלפיהן טורקיה קונה נפט מארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), ובכך מסייעת לארגון להתעצם, והדגיש כי לרוסיה יש בסיס להאמין כי המטוס הופל כדי להבטיח שמשלוחי הנפט הבלתי-חוקיים מדאעש למדינה יעברו באין מפריע. לדבריו, רוסיה קיבלה לידיה מידע מודיעיני נוסף, שלפיו הנפט ממקומות הנמצאים בשליטת דאעש מגיע לטורקיה. הוא אף הדגיש כי לא נפגש עם נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, בשולי הוועידה.

עוד כתבות בנושא:
נתניהו לפוטין: "שיתוף הפעולה בסוריה חשוב למניעת תאונות מיותרות"
אובמה נפגש עם פוטין בפריז והביע צער על הפלת המטוס הרוסי
ועידת האקלים נפתחה: "לשכנע את העולם להתקדם בכיוון הנכון"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בוועידת האקלים העולמית בפריז. נובמבר 2015. AP
"טורקיה עשתה טעות ענקית". פוטין/AP

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, אמר לאחר דבריו של פוטין כי הוא מוכן להתפטר אם הטענות על כך שטורקיה קונה נפט מדאעש יוכחו כנכונות. הוא התייחס גם לסנקציות הכלכליות שצפויה הכלכליות להטיל רוסיה על טורקיה, ואמר כי ממשלו ינהג "בסובלנות, ולא מתוך סערת רגשות", לפני שינקוט בצעדים בתגובה להחלטה הרוסית.

בכירים רוסיים בכירים מסרו מוקדם יותר כי במסגרת הסנקציות ייאסר ייבוא תוצרת חקלאית מטורקיה, וכי רוסיה "עשויה להחריף את הסנקציות בהתאם לצורך". עם זאת, סגן ראש ממשלת רוסיה, ארקדי דבורקוביץ', מסר היום בתום ישיבת הממשלה במוסקבה, כי הממשלה עשויה להשהות את ההגבלות החדשות לכמה שבועות, "במטרה להפיג את המתח".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בכנס באיסטנבול, 25 בנובמבר 2015. רויטרס
"אתפטר אם יוכח שאנו קונים נפט מדאעש". ארדואן/רויטרס

מוקדם יותר אתמול אמר ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו במסיבת עיתונאים משותפת עם מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג במטה הברית בבריסל שבבלגיה, כי "אף מדינה לא יכולה לדרוש מאתנו התנצלות". כמו כן, הוא טען כי "הצבא הטורקי רק עשה את עבודתו והגן על המרחב האווירי".

"קשה למנוע תקריות כאלה כל עוד יש שתי קואליציה שנלחמות בסוריה", הוסיף דאווטאולו, בהתייחסות למאמצים ליצור קואליציה מאוחדת במאבק נגד דאעש בסוריה ובעיראק, במקום הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארצות הברית וזו בהובלת רוסיה. סטולטנברג מסר כי טורקיה "סיפקה לברית נאט"ו את כל המידע בנוגע לתקרית", והבהיר: "כל בעלות הברית תומכות באופן מלא בזכותה של טורקיה להגן על המרחב האווירי שלה".

ראש ממשלת טורקיה, אחמט דאווטאולו, עם הגעתו לשיחות עם מנהיגי האיחוד האירופי בבריסל, נובמבר 2015. AP
"מדינה לא יכולה לדרוש מאתנו התנצלות". דאווטאולו/AP

מוקדם יותר נפגש פוטין עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, וזה הביע את חשיבות שיתוף הפעולה הצבאי בין ישראל ורוסיה בסוריה, על מנת למנוע "תאונות בלתי-הכרחיות". כמו כן, השניים סיכמו על העמקת התיאום הצבאי בסוריה.

"אנחנו מרוצים מהתפתחות היחסים ההדדיים בינינו. אציין שהמנגנון שקידמת ושיזמת למניעת היתקלויות, היה יעיל", אמר פוטין בהתייחס לתיאום האווירי בין ישראל לרוסיה בעקבות המעורבות של האחרונה בלחימה בסוריה.

"אני חושב שכמו שאמרת, אירועי הימים האחרונים מוכיחים את חשיבות התיאום בינינו, המנגנון למניעת היתקלויות", הסכים נתניהו. "המאמצים שלנו לשתף פעולה אחד עם השני כדי למנוע תאונות בלתי-הכרחיות וטרגדיות, היו חשובים והצלחנו בהם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בוועידת האקלים בפריז. לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ופוטין, היום/לשכת העיתונות הממשלתית

בנוסף, פוטין נפגש עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה במשך חצי שעה. לפי הודעת הבית הלבן, אובמה קרא לפוטין לפעול להורדת המתח עם טורקיה. כמו כן, על פי הודעת הקרמלין בנושא, אובמה הביע צער על הפלת המטוס ועל מות הטייס הטורקי באירוע.

(עדכון ראשון: 20:48)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully