וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן רצה להכאיב לרוסיה - והצליח להרגיז את פוטין

פרופ' דרור זאבי הסביר בשיחה עם וואלה! NEWS כי הפלת מטוס הקרב בגבול סוריה-טורקיה מגיעה על רקע חיכוך מתמשך בנוגע למעורבות בסוריה. עם זאת, הוא טען: "טורקיה לא חשבה על זה עד הסוף. בשנים האחרונות היא שברה את היחסים עם מדינות רבות"

עריכה: ניר חן, צילם: אבי כהן

"ארדואן חיפש הזדמנות להכאיב קצת לרוסים ולגרום להם לחשוב מחדש על כל הנושא הכניסה לסוריה", כך טען בשיחה עם וואלה! NEWS פרופ' דרור זאבי, מרצה באוניברסיטה העברית וחבר בפורום לחשיבה אזורית, בהתייחסות להפלת מטוס הקרב הרוסי אתמול (שלישי) בגבול סוריה-טורקיה. לדבריו, הנשיא הטורקי, שתומך כבר שנים ארוכות בהפלת משטרו של בשאר אסד, "התרגז בעקבות הכניסה הרוסית לטורקיה. אני לא אתפלא אם הפגיעה במטוס הרוסי זה משהו שהטורקים חיפשו. הם חיפשו את הנקודה שבה הם יכולים להכאיב לרוסים".

זאבי הסביר כי לצד החיכוך המובנה ביחסים בין סוריה לטורקיה, יש ביניהן גם "מערכת אינטרסים חזקה מאוד. הרוסים מספקים לטורקיה חלק גדול מהאנרגיה שלהם. פגיעה כזאת היא פגיעה רצינית ביחסים, שעלולה גם לפגוע גם בתכניות של רוסיה לפתח את קשרי האנרגיה שלה עם טורקיה". לדבריו, "מצד אחד יש ביניהם חיכוך קשה מאוד בנושא של סוריה ומצד שני יש להם הרבה מאוד אינטרסנטים משותפים. טורקיה עשתה משהו שהיא לא חשבה עליו עד הסוף. הטורקים לא עשו את החשבון הכולל והם עלולים להינזק מהמהלך הזה".

עוד בוואלה! NEWS:
כשהמזרח התיכון בוער, הסכסוך בין ישראל לפלסטינים נדחק לשוליים
רוסיה: ננתק קשרים צבאיים עם טורקיה, נציב S-300 בסוריה
פוטין על הפלת מטוס הקרב הרוסי: "טורקיה תקעה סכין בגבנו"

לוחמים טורקמנים עם חלקי המצנח של הטייס הרוסי, צפון סוריה, 24 בנובמבר 2015. רויטרס
"עוד נקודת חיכוך בין שתי המדינות". הלוחמים הטורקמנים עם חלק ממצנחו של הטייס הרוסי, אתמול/רויטרס

התגובות הנזעמות מצד רוסיה אכן לא איחרו לבוא, ובמוסקבה הדגישו כי הפלת מטוס הקרב שלהם תשפיע על היחסים בין המדינות. אמש הכריז משרד ההגנה על השהיית כל הקשרים הצבאיים בין מוסקבה לאנקרה, והבהירו כי המטוס כלל לא חדר לשטח האווירי הטורקי, כפי שטענו הטורקים. "הפלת המטוס גוררת את טורקיה יותר ויותר לתוך הבוץ הסורי", הבהיר זאבי. "עד עכשיו אמנם טורקיה התירה למטוסים אמריקניים להתקיף משטחה, ופה ושם השתתפה גם בתקיפות נגד הכורדים בסוריה, אבל היא לא הכניסה כוחות ונמנעה מעימות ישיר בתוך סוריה".

"ארדואן לקח סיכון והרגיז את המעצמה הצפונית", הוסיף זאבי. "זה חלק מבעיות מובנות במדיניות של טורקיה. בשנים האחרונות טורקיה שברה את מערכת היחסים שלה עם כל מדינות המזרח התיכון - ישראל, מצרים, סוריה, עיראק ואיראן, ועכשיו היא גם מקלקלת את היחסים עם שכנתה הצפונית, רוסיה, מה שנראה כמו חשיבה לא משוכללת במיוחד ביחסים בינלאומיים ובתחום הדיפלומטי".

לאחר הפלת מטוס הקרב, ארגון טורקמני בצפון סוריה הפיל מסוק רוסי, שככל הנראה פעל באזור במסגרת מאמצי חיל האוויר הרוסי לאחר התקיפה הטורקית. "גם העניין הזה מסבך את טורקיה, כי טורקיה מעוניינת להגן על קבוצת הטורקמנים, שהרגיזה מאוד את הרוסים", הסביר זאבי. "זה יוצר עוד נקודת חיכוך בין שתי המדינות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully