וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיילות בטירונות השתתפו בטקס הפרשת חלה: "כפייה דתית לשמה"

23.11.2015 / 21:14

אמא שבתה התגייסה לפני שבוע למשטרה הצבאית, גילתה כי היא השתתפה בטקס הדתי שנערך בכפר חב"ד. "למה זה הדבר הראשון שמוציאים אליו טירוניות? דפוס חשוך וימי-ביניימי", אמרה האם. דובר צה"ל: "הובהר לחיילות שמדובר בפעילות רשות"

חיילות המשטרה הצבאית לפני תצוגת שלל הנשק מהספינה KLOS C באילת, מרץ 2014. AP
חיילות המשטרה הצבאית/AP

חיילות שהתגייסו לפני שבוע למשטרה הצבאית נלקחו הבוקר (שני) במהלך הטירונות לטקס הפרשת חלה. אחת האימהות של החיילות, שגילתה זאת מבתה, זעמה על ההשתתפות של חיילות בטקס דתי כחלק מהטירונות הצבאית. בשיחה עם וואלה! NEWS היא סיפרה כי היא מזועזעת מהמקרה. " זו כפייה דתית לשמה. שלחתי את הבת שלי לצבא בשביל לעשות הפרשת חלה?", תהתה. עם זאת, בצה"ל טענו כי טרם היציאה לפעילות הובהר לחיילות שמדובר בפעילות רשות.

סלין אסייג, שבתה התגייסה לפני שבוע למשטרה צבאית, סיפרה כי הבת שלה, בת 18 וחודשיים, התגייסה ביום ראשון בשבוע שעבר למשטרה צבאית ונשלחה לטירונות בבה"ד 13. "היום, כמו בכל בוקר, כתבתי לה 'בוקר טוב' והיא ענתה לי שהיא נמצאת בכפר חב"ד, ושלקחו אותן מהצבא לטקס של הפרשת חלה". אסייג נתקפה הלם כשראתה את הודעת הטקסט מבתה. "מה לצבא ולדבר הזה? למה דווקא את הדבר הזה?".

"גם אם אפשרו להם לוותר על הפעילות או לא - זה חמור בעיניי", כעסה האם. "אם לא נתנו להם זה כפייה דתית לשמה, ואם נתנו אז למה זאת האלטרנטיבה וזה הדבר הראשון שהצבא מוציא אליו חיילים שרק התגייסו?". לטענתה, "יש כוחות שפועלים בצבא והופכים אותו לחרדי, מיסיונרי".

עוד בוואלה! NEWS:
טרגדיה משפחתית: זיו נדקר למוות כעשור אחרי שדודו נרצח בפיגוע בקפה הלל
ביקורת על דברי הרב יוסף בגנות המרוקאים: "אמירה מבישה ואומללה"

"אני יודעת שיש בטקס הזה יש רבנית ושהם מכינים בצק וחלק מהבצק מוציאים החוצה וזאת הפרשת החלה, אני יודעת שזה רק נשים", הסבירה אסייג. "הצבא בא וקבע דפוס ששם את האישה במקום מאוד חשוך, ימי-ביניימי כזה, מידור של נשים. זה בעיניי חמור מאוד, אני לא מבינה איך הם מרשים לעצמם לעשות כזה דבר. אחד הערכים הראשוניים שהיא מקבלת בצבא הוא ערך יהודי-דתי, שזה לא משהו שאני ציפיתי מהצבא שינחיל לה".

המצווה של הפרשת החלה נחשבת לאחת משלוש המצוות שיוחדו לנשים יהודיות. השתיים האחרות הן הדלקת נרות ושמירת נידה. זמן הפרשת החלה נחשב ל"שעת רצון", שבה מאמינים כי אלוהים נענה לבקשות ותפילות. בעת הפרשת החלה מתפללות נשים דתיות רבות ומצרפות אליהן בקשות בנושאים בריאות, פרנסה, הריון וילדים.

"לא מנהג חדש בצה"ל"

בכפר חב"ד אישרו כי הבוקר הגיעו חיילות לבצע את מצוות הפרשת החלה, וטענו כי לא מדובר במנהג צה"לי חדש. אסתי שרייבר, האחראית על מנהג הפרשת החלה יחד עם החיילות, הסבירה בשיחה עם וואלה! NEWS שהיא אינה יכולה להתראיין לכתבה משום שהיא מייצגת גוף צבאי.

מדובר צה"ל נמסר כאמור כי הובהר לחיילות שמדובר בפעילות רשות. גורמים בצה"ל אמרו כי לטירונים מועברים תכנים ערכיים וחינוכיים. לדבריהם, במסגרת זו, תואם לטירוניות יום בהובלת הרבנות הצבאית, שבמסגרתו נסעו לכפר חב"ד לפעילויות שונות. לפי הגורמים, טרם היציאה לפעילויות ניתנה לחיילות אופציה להישאר ביחידה והובהר להן כי הן אינן חייבות לקחת חלק בפעילויות מסוג זה. הם הוסיפו כי במהלך הסיור ביקשה חיילת שלא להשתתף באחת הפעילויות והיא אכן לא השתתפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully