וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: "החלה העברת טילי נ"מ S-300", פוטין בביקור היסטורי

שגריר איראן במוסקבה מסר כי טהראן החלה לקבל מרוסיה את מערכת ההגנה האווירית המתקדמת. לקראת יישום הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, הנשיא הרוסי חתם על צו המבטל את האיסור על מכירת ציוד להעשרת אורניום לאיראן

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

שגריר איראן ברוסיה, מהדי סנאיי, טען היום (שני) כי רוסיה החלה בהעברת מערכת הטילים המתקדמת S-300 למדינתו - כך דווח בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים". לפני כשבועיים, דווח כי רוסיה ואיראן חתמו על חוזה לאספקת מערכת ההגנה האווירית.

בחודש אוגוסט האחרון, מסר שר ההגנה של איראן חוסיין דהקאן בריאיון לרשת הלבנונית "אל-מיאדין" כי רוסיה תתחיל בהעברת מערכת ה-S-300 לטהראן בסוף השנה הקרובה. זאת לאחר דיווחים על פיצוץ העסקה להעברת המערכת. החוזה לאספקת מערכת הנשק נחתם לראשונה בין הצדדים בשנת 2007, אולם התעכב בשל החלטת מועצת הביטחון של האו"ם הקובעת את הסנקציות נגד איראן בשל תכנית הגרעין שלה.

זה כמה שנים שישראל והמערב מודאגים מהאפשרות שטהראן תתחמש במערכת ה-S-300 הרוסית, הנחשבת לאחת ממערכות ההגנה האוויריות הטובות בעולם, דבר שיקשה ביותר על תקיפה אווירית אפשרית של מתקני הגרעין.

עוד בוואלה! NEWS:
איראן: סיכמנו עם המעצמות על הדרך שבה יוסב המתקן באראק
השמרנים מקשים על רוחאני: איראן עצרה את פירוק הצנטריפוגות
אחרי הניצחון בקרב על הגרעין, רוחאני יוצא למלחמה על חופש הביטוי

פוטין בטהראן לרגל ועידת המדינות המייצאות גז, איראן, 23 בנובמבר 2015. תסנים, צילום מסך
חתם על הצו רגעים לפני הטיסה לטהראן. פוטין, היום בשדה התעופה בטהראן/צילום מסך, תסנים

בתוך כך, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חתם היום על צו המורה על ביטול האיסור על מכירת ציוד להעשרת אורניום לאיראן. על פי המסמך הממשלתי שפורסם ברשת RT, האיסור על מכירת סחורה, חומרי גלם וציוד לאיראן "לא תקף עוד לייצוא אורניום מועשר מהרפובליקה האיסלאמית של איראן". זאת, בהתאם לתנאי הסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות, שאחד מסעיפיו קובע כי איראן תייצא 98% מהאורניום המועשר שברשותה.

היום הגיע פוטין בליווי שר החוץ סרגיי לברוב, לטהראן, לראשונה מאז שנת 2007, כדי להשתתף בפגישת פורום המדינות המייצאות גז, הכולל 18 מדינות, בהן מצרים, ניגריה, קטאר, ונצואלה ואיחוד האמירויות הערביות. מלבד הפגישה עם מנהיגי המדינות החברות בפורום, פוטין נפגש באופן אישי עם המנהיג העליון של איראן אייתוללה עלי חמינאי – שנפגש מוקדם יותר עם נשיא ניגריה מוחמדו בוהארי ועם נשיא ונצואלה ניקולס מדורו.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
פגישת פוטין וחמינאי, טהראן, 23 בנובמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
פגישת פוטין וחמינאי, היום/צילום מסך, טוויטר

בפגישתו עם בוהארי, אמר חמינאי: "יש לנו יחסים טובים עם כל המדינות מלבד ארצות הברית והמשטר הציוני". הוא הוסיף כי "המדינות המוסלמיות חייבות לפעול באופן קרוב יותר". באיראן דווח היום כי ועדות בית הנבחרים לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ יתחילו מחר בפיקוח על יישום ההסכם. על פי דיווחים שונים, ההסכם ייושם במלואו – כולל הסרת הסנקציות – בחודש הבא או בתחילת שנת 2016, בכפוף לבחינה מצד הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א).

ביום שבת, פרסמה סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" הסכם שנחתם בין המעצמות לאיראן, ובו סוכם על הצעדים להסבת מתקן המים הכבדים באראק לכור לצרכי מחקר. בחודש יולי האחרון נחתם הסכם הביניים בין הרפובליקה השיעית לבין סין, צרפת, גרמניה, רוסיה, בריטניה, ארצות הברית והאיחוד האירופי, במסגרתו נקבע כי ליבת הכור באראק תפורק, והוא לא יוכל לספק פלוטוניום לפצצה גרעינית.

בסך הכול, יותר לכור הזה לייצר עד קילוגרם אחד בשנה של פלוטוניום - כמות מזערית בלי כל ערך צבאי. "איראן תקבל עליה את האחריות לניהול פיתוח יישום המודרניה של פרויקט אראק, שיכלול עיצוב מחדש של כור מודרני ושל המעבדות הנלוות, ייצור דלק, והפעלת הכור והמעבדת הנלווה", נכתב בסעיף הראשון להסכם.

ועידת המדינות המייצאות גז בטהראן, איראן, 23 בנובמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
"המדינות המוסלמיות חייבות לפעול באופן קרוב יותר". חמינאי ובוהארי, היום/צילום מסך, טוויטר

בהמשך ההסכם נכתב כי המעצמות יסייעו לאיראן במשימות אלו. סין תשתתף בתכנון ובבניית הכור, ארצות הברית תספק תמיכה טכנית, צרפת תספק ציוד ותכשיר את הצוותים לעמוד בנהלי הביטחון, גרמניה תחקור את היתכנות הפרויקט, רוסיה תספק שירותי ייעוץ ומועצת האיחוד האירופי תדאג לאישורים הנדרשים. בנוסף, ארצות הברית, צרפת, בריטניה וגרמניה יבחנו כל אחת את אופן העבודה של הכור ושל ייצור הדלק, "על מנת לוודא שהם עונים על המאפיינים שסוכמו בהסכם הביניים".

בנוסף להפיכת הכור באראק לכור לצרכי מחקר, קובע הסכם הביניים הגבלות נוספות על תכנית הגרעין של המדינה. כך לדוגמה, אסור לה להפעיל יותר משתי סרכזות מכל סוג באותה העת, ואסור לקיים כל פעילות שקשורה בפיתוח נשק גרעיני.

עוד סוכם בזמנו כי איראן לא תוכל להקים מתקני העשרה חדשים למשך 15 שנה, ויורשה לה להחזיק רק עד 300 קילוגרמים של אורניום מועשר, כולו ברמה נמוכה של עד 3.67%. לפני חתימת הסכם הביניים הוערך כי יש בידי האיראנים כ-12 טונות של חומר מועשר, והם יחויבו לדלל אותו או להעבירו לידי מדינה אחרת בתמורה לאורניום גולמי.

במתקן ההעשרה בנתנז, יורשו עד 5,060 סרכזות מהדור הישן בלבד. למתקן הרגיש במיוחד בפורדו, החצוב בתוך צלע הר סלעי וחסין מתקיפות אוויריות, ייאסר על איראן להכניס חומר בקיע ב-15 השנים הקרובות. כמות הסרכזות במתקן תופחת בכשני שליש ויישארו בו רק 1,044 סרכזות, שלא יוכלו להעשיר אורניום. כל שאר הסרכזות יאוחסנו בפיקוח סבא"א, והמטרה האיראנית המוצהרת היא הפיכת המתקן בפורדו למרכז מחקר לפיזיקה גרעינית.

(עדכון ראשון: 12:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully