וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל בריחת האסיר: הסוהרים שנרדמו ישלחו לחופשה כפויה

18.11.2015 / 14:23

בתום חקירה ראשונית של מחדל הבריחה של אסיר העולם ירון סנקר, הוחלט בשירות בתי הסוהר להוציא את הסוהרים המעורבים באירוע לחופשה כפויה. עם פרסום ממצאי החקירה המלאה יוחלט על צעדים נוספים

צילום: יותם רונן, עריכה: גדי וינסטוק

בתום חקירה ראשונית של בריחת אסיר העולם ירון סנקר, שחמק לפני יומיים מידי שירות בתי הסוהר, הוחלט היום (רביעי) לשלוח את שלושת הסוהרים - שעל פי החשד נרדמו בשמירה - לחופשה כפויה. כמו כן, בהתאם לממצאי החקירה, ייבחנו המשך ההליכים המשמעתיים והמנהליים נגד השלושה.

מחקירת בריחתו של האסיר שובת הרעב מבית החולים אסף הרופא שבבאר יעקב, מסתמן שקצינים בכירים בשירות בתי הסוהר (שב"ס) שהיו אחראים למשימת השמירה – כשלו. התברר כי למרות מסוכנותו, הוחזק האסיר בקומת הקרקע בבית החולים במשך יותר מחודש רצוף – מה שאפשר לו להימלט ביתר קלות מהחדר ומהמוסד הרפואי.

קריאה נוספת:
המאבטח שלכד את האסיר: "הוא ניסה להתנגד, אך הצלחתי להכניע אותו"
האסיר הנמלט שחזר את המחדל: "הייתי לבד, פתחתי חלון - ויצאתי"

החשד: השומרים נרדמו, סנקר חמק מהחלון

בסך הכול הופקדו על סנקר שלושה סוהרים. הנוהל מחייב ששניים מהם יהיו בפנים (מהם אחד יכול לישון) ואחד בחוץ. אחד השומרים ששמרו על סנקר בזמן שזה יצא מהחלון וברח הודה שישן והבהיר שזה היה במסגרת זמן השינה שמותר לו במשמרת. אלא שהחוקרים נוטים שלא להאמין לגרסת השומרים. נבדקות שתי גרסאות: אחת – שלפיה שני השומרים בחדר נרדמו, והשנייה – ששומר אחד אכן נרדם ושהשומר השני יצא מהחדר והצטרף לחברו שבחוץ מסיבה לא ברורה.

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן מינה ועדת חקירה בראשותו של סגן נציב השב"ס גונדר אלי גביזון. הוועדה החלה את החקירה והיא פועלת במקביל לחקירה של היחידה המרכזית (ימ"ר) במשטרת מחוז מרכז בפיקודו של ניצב-משנה מוטי אדרעי. מהחקירות עולה עד עתה כי היה כאמור כשל מהותי בתכנון מבצע השמירה.

משדר בוקר - אבי אשכנזי + דוד צור באולפן, על הבריחה של האסיר ירון סנקר. מערכת וואלה
סנקר/מערכת וואלה

האסיר ירון סנקר אושפז בבית החולים אסף הרופא שבבאר יעקב בעקבות שביתת רעב שנמשכה 85 ימים. הוא נלכד שעתיים אחרי שברח, בתום סריקות נרחבות שכללו כאלף שוטרים ואנשי שב"ס. סנקר היה רוצח שכיר ונכלא לפני כעשור לאחר שנגזר עליו שני מאסרי עולם בגין רצח כפול. החוקרים סבורים כי לא היה תכנון מוקדם לבריחה וכי והאסיר ניצל את ההזדמנות, אותה התרשלות לכאורה של הסוהרים ששמרו עליו.

לחוקרי המשטרה אמר סנקר כי הוא מצא את עצמו לבד בשלב מסוים בחדר. "הצלחתי להשתחרר מהסוהר, לקחתי את התיק שלו עם ארנק, פתחתי את החלון ויצאתי החוצה". מחקירתו עלה כי לאחר שקפץ מן החלון, הוא ניגש למונית והצליח להגיע לקריית גת ומשם לבאר שבע. "הוא ביקש ממני 600 שקל ודרש תשלום מראש", סיפר לחוקריו על נהג המונית הראשון. "אמרתי שאתן את הכסף כשנגיע ליעד וביקשתי טלפון כדי לארגן את הסכום. בראשון לציון הוריד אותי מהמונית. הצלחתי להשיג עוד מונית, אבל בקריית גת הבנתי שהנהג מזהה אותי ולכן ביקשתי לעצור ולרדת. משם, עליתי על אוטובוס לבאר שבע".

סריקות אחר האסיר הנמלט ירון סנקר בראשון לציון. יותם רונן
שוטרים סורקים אחר סנקר, השבוע/יותם רונן

סנקר נידון לשני מאסרי עולם בשנת 2006, לאחר שהורשע בבית משפט המחוזי בתל אביב בגין רצח כפול ובמעורבות בשורה של ניסיונות חיסול בעולם התחתון. סנקר, שריצה מאסר של 12 שנים לפני כן, נמלט במהלך חופשה מהכלא וכעבור שלושה חודשים ביצע שוד אלים של חנות המרת מטבע באשדוד. לאחר מכן, חבר סנקר לאחים רפי ומשה אוחנה שרצו לנקום את רצח אחיהם חנניה אשר היה שותפו של סנקר לתא המעצר.

הוא הורשע בגין ניסיון רצח של שמעון זריהן, שהאחים אוחנה חשדו שהוא זה שרצח את אחיהם. כמו כן, סנקר היה מעורב בניסיונות לפגוע בשלום דומרני, איציק אברג'יל ויעקב אלפרון. לבסוף הוא גם היה מעורב ברצח כפול שאירע במספרה בהוד השרון בו נרצחו חיים שבו ותומר שבת.

בעקבות רצח תומר שבת, עובר אורח תמים במספרה, התוודה סנקר במשטרה על כל מעשיו, הפליל את עצמו וכן את האחים אוחנה. אולם בהמשך, חזר בו מהודאתו וטען שהיא ניתנה בעקבות מעשים פסולים של חוקריו שהבטיחו לו שורה ארוכה של הבטחות שכללו הקלות בעונש, הגנה משטרתית ואף אפשרות לחתום על הסכם עד מדינה. שופטי בית משפט העליון דחו את טענתו של סנקר וקבעו שמעשי השוטרים היו חוקיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully